Berichten: 21
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2006
Ik heb net een 24O sedan gekocht op LPG voor de langere afstanden. Mijn oude station tot grote verdriet verkocht
âk zag een leuke kar voor een fijn prijsje. Eefe kort proef gereden op een smal landweggetje waar ik âm niet in zijn vijfde versnelling heb gehad.
Omdat wel lekker ging gekocht (zonder garantie)
OP de snelweg richting huis even doorschakelen. Eenmaal in de vijfde versnelling begint het fijne bakkie meer op een tractor te lijken. De bak giert werkelijk een brullend geschreeuw.. foei foei. De derde en de vijfde versnelling maken dus een gierend geluid en trilling.
Mijn vraag;
Kan dit zonder al te veel kosten gerepareerd worden?
Moet de motor worden uitgebouwd om een ruil versn.bakkie te monteren.
En kan ik dat zelf doen met een beetje sleutelervaring?
of weet iemand wie dit goedkoop voor mijn kan doen?
PS het betreft een 240 DL u9 sedan 2.3 uit 1990
Wie kan mij een goed advies doen?
Met Vriendelijke groet,
Jos Jonker
onkerblouwe volvo 240 polar u9 1993 station
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Veronderstel dat je een M47 versnellingsbak hebt? Ik vind het niet meteen terug, maar had ergens gelezen dat die op een gegeven moment in een versnelling kunnen gaan fluiten of gieren (sneller dan een andere type bak). Eerst in een versnelling, en later meer. Maar ik zoek ff verder :-\
Waar je wel al mee kan beginnen, zit er (genoeg) olie in je bak? Slecht onderhoud en/of gebrek aan olie zijn befaamde boosdoeners van gierende versnellingsbakken..
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Gevonden! Het komt uit de aankooptips van Volvorider (waarvoor dank

)
Citaat:Alleen de M47 vijfbak die na 1984 toegepast wordt is gevoelig voor slijtage van de voorste lager. De bak gaat in de diverse versnellingen dan "zingen", eerst in drie en vijf, vervolgens in ÃÃn en twee. (...)
Met andere woorden... werk aan de lagers. Maar ik ben geen techneut, dus hier houdt het voor mij op :
Berichten: 21
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2006
bedankt, ik zal morgen er maar eens onder kruipen met een fles olie. ik ben bang dat ik zo veel geweld niet wegsmeer.
ik zal eens in een vraagbaak kijken waar ik die lagers kan vinden.
gr
Jos
onkerblouwe volvo 240 polar u9 1993 station
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
3-de en 5-de versnelling??
waarschijnlijk toplager, bij Ronald kun je voor 175.- nieuwe ( wat is nieuw?),andere W47 kopen, kost je een klein uurtje om 'm eronder te schroeven, meteen drukgroep/plaat nakijken, en probleem is opgelost, zorg wel voor nieuw plasic/rubber tussen pook & bak, anders ben je erg aan het zoeken naar de juiste versnelling
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja, die bak is langzaam op weg naar de uitgang. Ik had dat ook met mijn M47, ik dacht dat ik het wel op kon lossen door de olie te verversen, helpt niks. Toen dacht ik gewoon door te rijden tot-ie uit elkaar zou vallen maar daar kreeg ik gauw genoeg van, wat een herrie. Een Volvo hoort beschaaft te brommen meer niet.
Uiteindelijk de bak vervangen, er zijn er zat in Overijssel (bangerracers), gaat je niet meer als 100 euro kosten. Met het inbouwen was ik wel iets langer bezig als een uurtje, maar toch goed te doen. Motor hoeft er niet uit.
Lagers vervangen in de versnellingsbak is veel te moeiljik/duur, hoef je niet eens aan te denken.
In dit forum staan wel meer posts over M47's. Ik heb er nog eentje liggen trouwens, uit een 740. Alleen het schakelmechaniek en het draagrubber hoeft overgezet te worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 21
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2006
Ja na ee4n uurtje rijden komt niet allleen de versnellingsbak naar buiten maar ik ik ook mijn nieren voorbij
gaan.
dank voor de reacties
En wat goed te horen dat de moter kan blijven zitten. ik heb op marktplaats een bak gezien of kan ik die van jou kopen stuur dan even een mailtje
joris.klapschaats@hetnet.nl
hoe controleer ik of een bak goed is?
groet,
Jos
onkerblouwe volvo 240 polar u9 1993 station