Ik herken het probleem; ââ¬â¢92-er 245 origineel LPG B230F, start op benzine, en schakelt dan over op gas, alleen op de meest rare momenten even niet (en dan vooral vochtig/nat weer).
Die van mij loopt weer als een zonnetje (en zuiniger) nadat ik onderstaande punten heb uitgevoerd:
1) ZEKERINGHOUDER
Zekeringkast (die aan bestuurderskant) eruitgehaald, contacten schoongeschuurd en alle zekeringen vervangen door verse.
Kosten: â⬠2,- (Zekeringen)
Tijd: 1 uur
Gereedschap: schroevendraaier, schuurpapier.
2) BEDRADING / ZEKERINGEN
Bedrading onder motorkap waar mogelijk vervangen door nieuw en dikker
(Vet geleidt beter dan schone nieuwe draden + het ziet er ook mooier uit)
Stekkers / stekkerverbindingen vervangen
Rest van de bedrading, stekkers ontvet, schoongeschuurd.
Bobine uit de houder gehaald en contacten ontvet/geschuurd.
Steekzekeringhouders vervangen door nieuwe (spatwaterdichte).
In iedere automaterialenzaak te vinden (stekkers + draad + zekeringhouders)
Kosten: â⬠10,-
Tijd: 2 á 3 uur
Gereedschap: kabelschoentang.
3) BOUGIEKABELS
Bougiekabels + bobinekabel vervangen door origineel Volvo
Bij mij zaten er siliconenkabels op die snel schijnen te ââ¬Ålekkenââ¬Â.
Kosten: â⬠80,-
Tijd: 0,1 uur
Gereedschap: Handen
4) VERDEELKAP / ROTOR
Verderlerkap was vies van binnen en ook de rotor zag er versleten uit.
Vervangen door origineel Volvo.
Kosten: â⬠28,-
Tijd: 0,5 uur
Gereedschap: handen
5) BOUGIES
No-name bougies vervangen voor verse.
Kosten: â⬠23,-
Tijd: 0,5 uur
Gereedschap: Bougie-sleutel
6) GASKLEPHUIS
Gasklephuis gedemonteerd en gereinigd.
Lijkt vele malen moeilijker dan het is; 3 boutjes los, stekkers en slangetjes los.
2 delen van elkaar gehaald en schoongemaakt met remmenreiniger (niet direct op het gasklephuis spuiten ivm senssor), gewoon flink poetsen met een doek.
Bij mij was het 1 zwarte vette bagger, en nadien weer glimmen als een tiet!.
Vergeet niet een nieuwe gasklephuispakking te monteren en evt ook een nieuw rubber (laatste is niet strikt noodzakelijk)
Kosten: â⬠3,- (Pakking)
Tijd: 1 uur
Gereedschap: remmenreiniger
Nu heb ik weer een storingsvrije Volvo op LPG; starten en lopen maar, onder alle weersomstandigheden, sleutel omdraaien en lopen! (hoef niet eens gas bij te geven).
Ook op benzine loopt ie weer als vanouds, overschakelen zonder problemen. (normaal stopte de motor er dan mee). Ook stationair weer als nieuw
Alle handelingen zoals hierboven omschreven zijn zonder technische achtergrond of 2 rechterhanden uit te voeren.
Daarbij is het ook nog eens leuk werk om te doen, om de kosten hoef je het niet te laten en je verhelpt er een heel groot gedeelte van je storingen mee.
Doen!
Gasklephuis voor
En na