Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Puzzel voor de kerst: niet startende??? 240 op lpg help!!
onze Volvo heeft startproblemen op de meest hopeloze momenten, met name smorgensvroeg wanneer de auto een tijdje gestaan heeft en het flink geregend heeft. het is een volvo uit dec 1990 met de ""originele"" lPG installatie. deze start op benzine en schakelt automatisch naar lpg binnen enkele sec na de start. Soms gaat dit goed soms niet!.
Ik heb ontdekt dat het handmatig schakelen op benzine voor het starten het startprobleem oplost. Ik moet dan wel zelf overschakelen op lpg.
Daagsover start de auto over het algemeen dan verder zonder problemen.
Ik ben zelf erg handig echter niet met lpg installaties.
Is er iemand die mij de oorzaak van dit probleem kan vertellen!
olvo 240 GL 12- 1990 station benzine en LPG (bijna 1/2 miljoen km) + magna v45 '83
Antwoord
Zijn je bougies aan vervanging toe? Check ook de bougiekabels, verdeelkap en -rotor. Deze vervangen kan al vast wat leed verzachten. Vocht op de kabels en in de verdeelkap verhindert vonkvorming en dus niet of moeilijk starten als gevolg. Vaak heb je ook witte rook uit de uitlaat. Let er ook op dat je 'm niet verzuipt als het wat lastig gaat! Als hij niet start binnen een paar slagen, laat 'm dan even rusten voor je het opnieuw probeert (en zeker als je een bezinegeur krijgt!)! Enne.. doet je accu het nog naar behoren?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik denk idd ook dat je je bougiekabels en bougies maar eens moet vervangen.
Mocht dit niet helpen, dan kan het ook zo zijn dat je verdamper niet genoeg koelvloeistof krijgt (door inwendige vervuiling), waardoor je verdamper bevriest.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
ik heb de bougiekabels en bougies afgelopen zomer vervangen
mischien moet ik het startprobleem nog wat meer verduidelijken:

de auto start bij tijd en wijlen gewoonweg niet.
ik kan hem ahw leegstarten,.
Dit is heel ongewoon voor deze Volvo!.
recentelijk heb ik dus ontdekt dat wanneer ik de brandstofschakelaar op benzine zet; hij vervolgens direct start!!!

dus mijn idee is dat er ergens in de lpg/benzine installatie iets niet goed zit.

bedankt voor de tip over de koelvloeistof , ik zal deze asap checken
olvo 240 GL 12- 1990 station benzine en LPG (bijna 1/2 miljoen km) + magna v45 '83
Antwoord
Peter Timmer schreef:Ik denk idd ook dat je je bougiekabels en bougies maar eens moet vervangen.
Mocht dit niet helpen, dan kan het ook zo zijn dat je verdamper niet genoeg koelvloeistof krijgt (door inwendige vervuiling), waardoor je verdamper bevriest.
ik zou idd zoeken in de verdamper, mede gezien de kms en het feit dat de kabels goed zijn.
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
Dus op de "automatische brandstofstand" gebeurt er niks, handmatig op benzine start-ie no problem. Ik denk dat dat iets te maken heeft met de elektronica van de LPG installatie, deze heeft z'n eigen soort ECU.

Vergeet de hele automatische brandstofstand, start gewoon op LPG, gaat nog steeds prima bij mij (beetje gas geven en iets langer doorstarten). Ik verwacht dat pas als het vriest er problemen in de verdamper gaan ontstaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
En toch zou ik nog de verdeelkap en rotor vervangen als het probleem bij vochtig weer vaker lijkt op te treden. LPG luistert een stuk nauwer naar de ontsteking en deze onderdeeltjes kosten de wereld niet. Kun je het iig uitsluiten.

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Ook ik heb dergelijke problemen gehad, overigens niet met een origenele Volvo LPG, maar wel met zo'n soort schakeling, deze sloeg over naar LPG als er een bepaalde hoeveelheid inductiespanning ergens werd gemeten, ofwel als de motor toeren ging draaien. ERg gevoelig electronisch systeempje. Als de zaak ouder wordt gaat het hele electrische systeem een beetje verprutsen, aardingen van het motorblok coroderen, aansluitinkjes en contactjes roesten, inderdaad ook bougiekabels en bobines verslijten en hebben hun uitwerking, ergo, het meetresultaat wordt vertstoord en daardoor kreeg je kuren. Mijne bleef op zowel gas als benzine draaien. UIteindelijk de regelunit laten veranderen op een die gelijk met het startrelais de brandstof pomp uitzet, dus zolang je start motor draait krijg je benzine, daarna niet meer, dit is overigens alleen mogelijk met injectiemotoren, maar die heb jij geloof ik wel. werkt uitstekend en heeft als groot voordeel dat de brandstof pomp niet onnodig draait en dus ook niet verslijt, anders ben je na een paar jaar toe aan een brandstofpomp terwijl je nauwelijks op benzine rijdt.
Antwoord
Ik herken het probleem; ’92-er 245 origineel LPG B230F, start op benzine, en schakelt dan over op gas, alleen op de meest rare momenten even niet (en dan vooral vochtig/nat weer).

Die van mij loopt weer als een zonnetje (en zuiniger) nadat ik onderstaande punten heb uitgevoerd:

1) ZEKERINGHOUDER
Zekeringkast (die aan bestuurderskant) eruitgehaald, contacten schoongeschuurd en alle zekeringen vervangen door verse.
Kosten: € 2,- (Zekeringen)
Tijd: 1 uur
Gereedschap: schroevendraaier, schuurpapier.

2) BEDRADING / ZEKERINGEN
Bedrading onder motorkap waar mogelijk vervangen door nieuw en dikker
(Vet geleidt beter dan schone nieuwe draden + het ziet er ook mooier uit)
Stekkers / stekkerverbindingen vervangen
Rest van de bedrading, stekkers ontvet, schoongeschuurd.
Bobine uit de houder gehaald en contacten ontvet/geschuurd.
Steekzekeringhouders vervangen door nieuwe (spatwaterdichte).
In iedere automaterialenzaak te vinden (stekkers + draad + zekeringhouders)
Kosten: € 10,-
Tijd: 2 á 3 uur
Gereedschap: kabelschoentang.

3) BOUGIEKABELS
Bougiekabels + bobinekabel vervangen door origineel Volvo
Bij mij zaten er siliconenkabels op die snel schijnen te “lekken”.
Kosten: € 80,-
Tijd: 0,1 uur
Gereedschap: Handen

4) VERDEELKAP / ROTOR
Verderlerkap was vies van binnen en ook de rotor zag er versleten uit.
Vervangen door origineel Volvo.
Kosten: € 28,-
Tijd: 0,5 uur
Gereedschap: handen

5) BOUGIES
No-name bougies vervangen voor verse.
Kosten: € 23,-
Tijd: 0,5 uur
Gereedschap: Bougie-sleutel

6) GASKLEPHUIS
Gasklephuis gedemonteerd en gereinigd.
Lijkt vele malen moeilijker dan het is; 3 boutjes los, stekkers en slangetjes los.
2 delen van elkaar gehaald en schoongemaakt met remmenreiniger (niet direct op het gasklephuis spuiten ivm senssor), gewoon flink poetsen met een doek.
Bij mij was het 1 zwarte vette bagger, en nadien weer glimmen als een tiet!.
Vergeet niet een nieuwe gasklephuispakking te monteren en evt ook een nieuw rubber (laatste is niet strikt noodzakelijk)
Kosten: € 3,- (Pakking)
Tijd: 1 uur
Gereedschap: remmenreiniger

Nu heb ik weer een storingsvrije Volvo op LPG; starten en lopen maar, onder alle weersomstandigheden, sleutel omdraaien en lopen! (hoef niet eens gas bij te geven).
Ook op benzine loopt ie weer als vanouds, overschakelen zonder problemen. (normaal stopte de motor er dan mee). Ook stationair weer als nieuw
Alle handelingen zoals hierboven omschreven zijn zonder technische achtergrond of 2 rechterhanden uit te voeren.
Daarbij is het ook nog eens leuk werk om te doen, om de kosten hoef je het niet te laten en je verhelpt er een heel groot gedeelte van je storingen mee.
Doen!

Gasklephuis voor
[Afbeelding: img0136resizeze5.th.jpg]

En na
[Afbeelding: img0139resizebm2.th.jpg]

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 507 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 966 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 767 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.581 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Waar dient dit stekkertje voor? Kogelman 2 1.193 5 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Kogelman
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.352 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Afgekeurd op het "controle lampje" voor het mistachterlicht marc-f 2 1.420 9 September 2022, 13:06
Laatste bericht: marc-f
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.218 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.600 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)