17 December 2006, 14:48
Mark, 41 jaar, persvoorlichter, uit Utrecht. Naast de dagelijkse 850 bleef het toch kriebelen om weer een 240 te hebben. Het bekende V-irus, dus. Liefst een sedan, want die vind ik (itt tot veel anderen) de fijnste en de mooiste. Mijn eerste twee 'echte' auto's, na een serie studentenmobielen, waren een 244 DL B200K uit 1987 op lpg en een 244 GL B230A automaat uit 1986, ook op gas. In dat duo heb ik van 1993 t/m 2001 zo'n 300.000 gereden. Beide gingen de deur uit met ver boven de 400K kms. De GL rijdt nu waarschijnlijk als taxi in donker Afrika, Gambia o.i.d. ...
Heerlijk om sinds twee weken weer 'tankchauffeur' te zijn. Precies zoals ik 'm zocht. Een zilver metallic 244 2.0 DL met B200K-blok, zonder stuurverkrachting maar met schuifdak. Geen lambasonde, geen kat, maar gewoon een fijne Solex carburateur. Geen trekhaak, want je weet maar nooit wat ze daarmee hebben gesleurd. Op 4 fraaie Michelins op stalen standaardvelg. Uit 1986, dus op oldtimerverzekering. En met een dealergestempeld onderhoudsboekje dat loopt tot 97.000. De eerste 40.000 had ie er in 1988 al opzitten. Nu heeft deze auto van 1e eigenaar (weg wegens overlijden) ORIGINEEL 106.000 km gelopen (jazeker, ff gecheckt bij Nationale Autopas, al twijfelde ik er niet aan). Rijdt echt als een nieuwe. Dat merk je natuurlijk aan motor, bak en ophanging (mooi hoog op de achterpoten), maar ook een werking van kachelmotor, portiersloten en ruitenwissers.
Strakke en harde koets, keurig interieur (nooit iemand achterin gezeten) met paar kleinere schoonheidsfouten (schuifdak spuiten, 2 plekjes onder achterruit) waar ik op termijn aan werken wil om 'm perfect te krijgen.
Deze 240 rijdt dus nog als de wereldolievoorraad allang op is. Maar ik denk dat juist deze techniek heel eenvoudig om te bouwen is naar bio-ethanol
. Dat zal ik eens uitzoeken. Moet in Zweden (of Brazilie) wel informatie over te vinden zijn. Of via Beesd, waar ze sinds kort immers ook E-85 verkopen. Maar daar begin ik tzt wel een andere topic over.
Foto's volgen.
Heerlijk om sinds twee weken weer 'tankchauffeur' te zijn. Precies zoals ik 'm zocht. Een zilver metallic 244 2.0 DL met B200K-blok, zonder stuurverkrachting maar met schuifdak. Geen lambasonde, geen kat, maar gewoon een fijne Solex carburateur. Geen trekhaak, want je weet maar nooit wat ze daarmee hebben gesleurd. Op 4 fraaie Michelins op stalen standaardvelg. Uit 1986, dus op oldtimerverzekering. En met een dealergestempeld onderhoudsboekje dat loopt tot 97.000. De eerste 40.000 had ie er in 1988 al opzitten. Nu heeft deze auto van 1e eigenaar (weg wegens overlijden) ORIGINEEL 106.000 km gelopen (jazeker, ff gecheckt bij Nationale Autopas, al twijfelde ik er niet aan). Rijdt echt als een nieuwe. Dat merk je natuurlijk aan motor, bak en ophanging (mooi hoog op de achterpoten), maar ook een werking van kachelmotor, portiersloten en ruitenwissers.
Strakke en harde koets, keurig interieur (nooit iemand achterin gezeten) met paar kleinere schoonheidsfouten (schuifdak spuiten, 2 plekjes onder achterruit) waar ik op termijn aan werken wil om 'm perfect te krijgen.
Deze 240 rijdt dus nog als de wereldolievoorraad allang op is. Maar ik denk dat juist deze techniek heel eenvoudig om te bouwen is naar bio-ethanol

Foto's volgen.
244 DL B200K, 1986, 106.000 echte kms, lekker basic!<br />855 R helemaal niet basic en lekkeR snel!<br />Constructam Comet 5, 1970