28 November 2006, 10:27
TheSaint77 schreef:Na een 12 tal kilometers kwam er toch wel een flinke stank opzetten. En rook ook. Dus ik stoppen. Bleken de remmen toch wel flink te roken aan de voorzijde. En ik reed nog zo rustig. Maar die waren natuurlijk wat vast komen te zitten door het lange staan. Effe gewacht..maarja..ik moest toch echt verder.
Daarna sloeg hij af. Ik moest ook nogal aan de koppeling wennen die toch wel snel aangrijpt. Het pedaal hoef je niet echt hoog te laten opkomen. En daardoor sloeg de wagen af. Starten was er niet bij dus toen maar duwen. En duwen en duwen! PFFFF!!! Dit gebeurde me 2 keer en de 2de keer hield ik het voor gezien want het leek alsof hij niet meer stationair wilde lopen toen hij warm was.
Gelukkig dacht ik er op tijd aan dat er een accu achterin stond (van de amazon) die WEL goed functioneerde! Dus twee slagen en de motor liep weer. Maar ik merkte dat de ene keer dat ik het gas los liet liep ie wel lekker stationair en de andere keer sloeg ie af. Vreemde was wel dat dit allemaal pas optrad toen de motor echt lekker op bedrijfstemperatuur was.
Zo ook de flinke kwalm die er nu ineens wel uitkwam bij 3000tpm rustig in zn 3 constante kruissnelheid. Eerst merkte ik dat er bij accelereren wel een kleine hoeveelheid zwarte/blauwe rook uit de uitlaat kwam als ik m flink liet trekken. Maar nu werd die blauwe rook bij gas los/constant houden veel en veel meer. Leek ook te komen door de hogere bedrijfstemperatuur.
Enfin, rustig naar de stal gekacheld. Met ÃÂÃÂn oog op het olielampje. De remmen leken los en prima te werken trouwens op dat moment. Ook geen rook meer.
Al met al weer een leuk testritje. Helaas wel mn kentekenplaat verlichting aan ÃÂÃÂn zijde verloren tijdens het geduw en een paar keer de klep te openen. Daarnaast zag ik toch wel dat de B-stijl aan de bestuurderskant onderaan bij de hechting niet zo lekker is en toch wat krokant er uit ziet. Dus dat beloofd minder goeds.
Eigenlijk heb ik nu min of meer besloten dat ik de koets kaal ga maken. Zodat hij totaal opnieuw gelast en gespoten kan worden. Half werk is ook niks dus dan maar grondig. Ik ben alleen nog even benieuwd wanneer ik daaraan kan gaan beginnen (ââ‰â¬) Wish me luck!
even terugkomend hierop:
Op de Volvolvorit / bijeenkomst laatst even met Kaassie gesproken over dit probleem, namelijk die blauwe walm die uit de uitlaat kwam bij gas los en warme motor. Hij kwam toen tot de conclusie dat de injectoren wel eens vervuild kunnen zijn. Daardoor spuiten of druppelen in plaats van nevelen de injectoren de benzine tegen de cilinderwand en kan het zelfs de oliefilm tussen de cilinders en de cil. wand oplossen met aardige gevolgen van dien.
Ik denk dus dat ik het beste kan starten met nieuwe injectoren of de oude schoonmaken. Weet iemand wat de K-jets kosten? Of heeft iemand andere tips wat betreft dit euvel?
volgens mij zijn het deze:
Citaat:0437502015 (=bosch nr)
1276037 (=volvo nr)
ik kan ze bestellen in de VS voor omgerekend ongeveer E162,- inclusief verzendkosten (20 dollar). Maar dr moeten nog seals bij natuurlijk. En wellicht moet je import betalen met zoiets. Dus dat maakt t minder aantrekkelijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"