Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23E brandstofprobleem
Goede dag Volvo jongens.
Ik ben al een tijdje bezig met een volvo 244 GLE uit 1981 met een B23E motor. Nu snap ik het alleen eventjes niet meer.
De auto had een jaartje of zes stilgestaan. na de motor losgemaakt te hebben leek het vrij snel goed te gaan, maar de pomp in de brandstoftank hield er het eerste mee op. Deze heb ik vervangen en de auto rijdt weer. Alleen als ik eventjes rijd, zo'n 10 minuten, begint de auto enorm te stotteren.
Als ik 'm dan stil zet hoor je dat de brandstofpomp die onder de auto zit het heel moeilijk krijgt. de leiding naar voren tot aan het brandstoffilter trilt en kraakt helemaal. hij loopt dan stationair zeer beroerd. en boven de 2000 toeren (in de versnelling) ontzettend stotteren.
Ik heb het vacuumslangetje die bij de "accumulator" zit losgehaald en er komt een klein beetje brandstof uit. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dit onderdeel (het dingetje bij de pomp) doet. Kan het zijn dat deze kapot is en geeft dit bovenstaande symptomen?
Ik hoop dat jullie me eruit kunnen helpen zodat deze mooie 244 naar de RDW kan
Antwoord
ik gok op het filtertje dat in je tank zit. Evt. je andere filter onder de motorkap.

6 jaar staan met een redelijk lege tank betekent heel veel roest.....
Antwoord
met "accumulator" bedoel je de drukregelaar?

[Afbeelding: pressurereg.jpg]

Er mag zeker geen brandstof in de vacuuumslang terecht komen, dan kan je de raarste symptomen krijgen... het is geen goedkoop onderdeeltje, maar als ie stuk is zul je hem moeten vervangen.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Goededag, ik heb nog niet gekeken, er kwam een 264 tussendoor Big Grin
Bedankt in ieder geval voor de reacties.
Antwoord
tvde schreef:er kwam een 264 tussendoor Big Grin

Daar zijn we ook wel benieuwd naar Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Hallo tvde,

Heb nog even gegoogle'd naar mijn verdwenen antwoord en kwam het zowaar nog tegen;

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo tvde

Aangezien ik ook zo'n B23E heb gehad heb ik mij er indertijd eens flink in verdiept........

Als je dat ook wilt zou je kunnen kijken of het boekje van KLUWER nog uitgegeven wordt "benzineinspuiting" auteur J . Kasedorf
ISBN 90 201 1815 3

De herrie die je beschrijft kan door een aantal componenten worden veroorzaakt.

Allereerst de "in-tank-pomp" die zoals de naam doet vermoeden in de tank gebouwd zit tezamen met het flotterelement met aan het pompje vast het aanzuigfiltertje.Als dit pompje defekt is zuigt de hoofdpomp minder goed aan en gaat meer herrie geven.Hetzelfde geldt voor een verstopt filter.(is je benzine wel redelijk vers en van het juiste soort ???)
Het in-tank-pompje moet ervoor zorgen dat de hoofdpomp wat makkelijker aanzuigt en dat er zomers geen vapour-lock ontstaat tussen de tank en de hoofdpomp.
Een vapour-lock is een dampslot dat ontstaat bij grote warmte waardoor de pomp droog zou komen te staan en al snel kapot loopt.
De hoofdpomp wordt namelijk door de brandstof gesmeerd en gekoeld.
Bij de in-tank-pomp moet je denken aan een druk van 0,2 bar
Bij de hoofdpomp is dit in de pomp zelf afgeregeld op een druk die nog wat hoger ligt dan de systeemdruk van 4,7 bar.
Je kunt dan zo maar een druk persen van 6 bar mits je pomp in orde is natuurlijk.
Deze pomp kan een volume te leveren van wel 90 of meer liter per uur.

Dan hebben we nog de accumulator/drukregelaar;
Deze heeft een paar functies ;-drukschommelingen opvangen, -vapourlock tegengaan door op druk houden, - injectiesysteem nog geruime tijd van druk blijven voorzien na uitzetten motor voor vlotte start,
- geluiddemping van de br.st.pomp stroming.

Ik denk dat het slangetje dat je voor vacuumslangetje aanziet een van de twee brandstofleidingen zelf is.
Er is nl. een leiding vanaf de br.st.pomp en een leiding naar het fijnfilter bij de motor.

Dan nog even over het geluid........
Mijn oude 245 2.3inj. had zo'n lawaaimakende br.st.pomp dat andere auto's mij daar in de file op attendeerden!
Op zich hoeft herrie niet direkt van invloed te zijn op de prestaties maar je zit niet lekker meer want je hebt toch het idee dat het feest wel eens zo maar onderweg over kan zijn.......
Toch heb ik nog maanden door gereden zonder troubles.

Algemeen zou je dus het beste kunnen beginnen in de br.st. tank om daar het filter te controleren en de werking van het in-tank-pompje.

Er zit alleen een maar aan.......de slangaansluitingen zijn vaak erg gecorrodeerd en breken bij enige inspanning wel eens af!!!!
Ook moet je even een voorzieninkje maken om de banjonetsluitig van het flottersamenstel los te kunnen maken.(volvo heeft spec. ger. maar dit is niet per se noodzakelijk)

Wat je kunt overwegen is het tijdelijk plaatsen van een jerrycan benzine en daarin rechtstreeks je zuig en retourslang te gooien.
Daarvoor kan je de slangen doorknippen tussen tank en pomp en deze verlengen.
Als de problemen aanhouden kan je alles richting tank uitsluiten.
Later maak je dan weer professionele verbindingen met bijvoorbeeld een koperen pijpje waar je de slangeinden weer opschuift met gebruik van slangklemmen.

Je kunt natuurlijk ook op de gok de hoofdpomp wisselen of testen v.w.b. de druk en of volume.

Aangezien jij de in-tank-pomp al vervangen hebt moet je het zoeken vanaf ingang hoofdpomp tot en met het injectiesys. zelf.
Maar alles wijst er eigenlijk op dat je hoofdpomp defekt is. $$$$
Je kunt natuurlijk nog druk meten gedurende een tijdje,ik heb zelf bijvoorbeeld rond gereden met een extra meter op mijn dieselbr.st.insp.pomp om een andere storing te kunnen traceren.
De drukmeter had ik met een slang naar binnen liggen om tijdens de rit wat te kunnen zien.
Hiervoor moet je ook vaak zelf wat in elkaar flansen met een manometer en wat fittingwerk of zo.

Ten slotte ; het zonder benzine draaien van de pompjes is heeeeeel slecht.
Rijdt je tank dus nooit zo goed als leeg!!!
Je merkt soms al verschil in herrie als je tank vol of kwart is.
Dit heeft te maken met de moeite die de pomp moet doen om aan te zuigen.

veel succes met zoeken en houd vol want de 2,3inj. is het zeker waard om goed te laten lopen.

groetjes Jan
Antwoord
goededag,
Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord, ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan.
Ga eerst het brandstoffilter vervangen (beetje laat) heeft dat geen nut, dan gooi ik de pomp en accumulator eraf en haal ik op de sloop een nieuwe unit. Hoop dat dit een beetje voor een mooie prijs kan, maar dat zal wel weer niet.
De 264 loopt mooi en is weer geheel op de weg. vandaag eventjes APK af laten melden. Ik heb de uitlaat vervangen en de waterpomp, de olie, laswerk gedaan aan parafan,bodem, dorpels en noem maar op. Maar er is een maar, ik ga toch verder met de B23E. De 264 is mooi en goed, maar ik ben toch huiverig voor het onderhoud/verbruik/portemonnee/PRV/ed. Dus als er nog iemand een goeie , mooie 264 zoekt. Wink aanstaande dinsdag mag ik weer naar mijn belgische 244 en wie weet rij ik er binnenkort 's lands wegen er mee af (op gas natuurlijk)
mijn dank nogmaals voor de fijne antwoorden een dikke pluim voor dit forum.
Antwoord
240diesel schreef:Hallo tvde [knip]
Van deze antwoorden wordt je gewoon ff stil, goed hoor ! :-*

[img][/img]
Antwoord
dat is dus de kracht van een forum.
op mijn beurt word ik weer even stil van het MAGASQUIRT-project.
als ik nog eens tijd en geld over heb wil ik wel eens gasinjectie op mijn diesel bouwen.
in de truckwereld worden hier heel goede resultaten mee gehaald v.w.b. verbruik,emissie en levensduur.
het gas is dan een toevoeging aan de inlaatlucht voor de diesel.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.450 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.072 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.523 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 8.104 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.086 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.458 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.946 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.584 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93
  ombouwen 244 B21 naar B23E Wimme 7 4.397 22 October 2012, 13:21
Laatste bericht: Wimme
  Slecht lopende warme B23E. Zowel op benzine als LPG. equinox 4 2.718 20 January 2012, 14:19
Laatste bericht: aernout

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)