Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luchttoevoer altijd warm
Hallo,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 240. Nu zijn we een beetje aan het klussen en kom ik tot de ontdekking dat de verwarming altijd warme lucht blaast. Ook als je koude lucht selecteerd (dan komt er ook koude lucht) blijven er enkele ventilatoren warme lucht blazen.
Heeft iemand een idee hoe ik bij de toevoerpijp van warme lucht kom? Is dat ergens achter het dashboard of moet ik dan onder de motorkap zijn? :oops:
www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
ik denk dat het onder je dashbord zit in de midden zit zo'n verdeel box daar zal wel iets niet goed gaan er staat wel ergens hier info over, je kunt er wel wat lastig bij helaas.
Vitara
Antwoord
Links onder je dashboard tegen de middenconsole zit de kachelkraan.

Die willen wel eens niet helemaal goed afsluiten. Je blijft dan warme lucht houden ook al staat hij helemaal uit.

Check eens of die kraan wel helemaal dicht gaat.

Ik heb ook al eens 1 vervangen omdat hij niet meer afdichte, ook al stond hij helemaal dicht (Inwendige lekkage)
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
hmmm, mocht het zo zijn dat ik de kraan moet vervangen, betekent dat dan dat ik mijn hele dashboard er uit mag halen? Heb wat foto's en beschrijvingen gezien op internet en dat zag er vervelend uit Wink

Ik ga vandaag wel op zoek naar de kraan - geen idee hoe hij eruit ziet- . Heb de twee slangen vanuit de motorruimte al wel binnen zien komen (idd links achter het middenconsole)
Antwoord
Als je die slangen volgt kom je vanzelf bij de kraan Idea
Je kunt ook proberen je kraan bij te stellen door het stelschroefje verder in of uit te draaien (weet ff niet meer welke kant kouder is)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Je kunt ook proberen je kraan bij te stellen door het stelschroefje verder in of uit te draaien (weet ff niet meer welke kant kouder is)
volgens mij is het 'in', bij mij werkte het maar ik heb het wel meer geprobeerd bij een ander en toen ging het helaas niet...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
hehe.. goed... ik heb vanmiddag dus gekeken en werd er nog niet veel wijs uit. (ik weet het, weeeer zo'n leek Wink). Er komen vanuit alle hoeken grote verwarmingsbuizen... en ik gok dat de grote witte unit recht achter mijn middenconsole mijn 'kraan' is... aangezien daar alle buizen op aangesloten zijn. Maar een stelschroef oid heb ik niet gezien. In ieder geval is het lastig om erbij te komen en al helemaal om wat te zien Big Grin....

Als ik morgen de tijd kan vinden zal ik het middenconsole en dashboard er maar eens afhalen.

In ieder geval bedankt voor de tips!
Antwoord
links van het 'grote witte ding' (je kachelhuis) komen twee zwarte slangen de cabine in. Aan een van die slangen zit een metalen kraantje. Als je de kachelkraan op je dashboard bedient, zie je hem bewegen. Daarin zit een stelschroefje (meestal een kruiskop) dat je ietsje dicht kan draaien (niet te strak want dan kan er wat verbuigen). Ik kon er gemakkelijk bij met een lange kruiskopschroeverdraaier via het vierkante dashboardplaatje (dat voor een extra metertje) maar misschien moet je meer weg halen, iig de linker platic schutplaat om überhaupt iets te kunnen zien :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Henqui heeft gelijk, je kraan is koperkleurig en zit aan de linkerkant van je middencosole, achter de schermplaat naast je voeten.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
nou, ben net even de auto in gestapt en heb de kraan gevonden. Henqi, je zei dat je via het gat van de extra tellers naar achter bent gegaan. Ik zie daar wel een schroefje (torque?).. maar ik zie ook een schroefje bij de bevestiging van dat stalen draadje (die heen en weer gaat als je de schuif hanteert). Ik neem aan dat jij die ander bedoelt? Want het schroefje bij die stalen draad zit er dwars op en lijkt behoorlijk onbereikbaar?

Niek
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachel 240 blijft warm blazen, geen koude lucht 240 estate 5 4.816 15 January 2015, 19:53
Laatste bericht: 240 estate
  altijd warme lucht bij voorruit the mango kid 11 7.654 5 September 2012, 20:11
Laatste bericht: Rik Tuin
  Verwarming wordt niet helemaal warm. Bassius 5 4.866 5 January 2011, 16:51
Laatste bericht: Bassius
  Zomers warm,winters koud ? Flyer 5 3.187 10 November 2006, 12:36
Laatste bericht: Flyer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)