Topics: 3
Uit de uitblaasopening bij de voorruit van mijn polar komt altijd warme lucht.
De schuif staat op 'cold' , en toch blijft ie warme lucht blazen.
Best lekker in de winter, maar niet met de zomerse temperaturen van vorige week.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn, en wat de oplossing?
Groet, Sebastiaan
Topics: 82
Iets met kachelkraan en/of de bediening daarvan (tenminste, de niet-airco versie). Dit zit allemaal boven je gaspedaal ongeveer, paar van die platen weghalen en je kan het ondersteboven in je stoel hangend rustig bekijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 31
Ik had hetzelfde. euvel is dan dat de kachelkraan niet meer goed afsluit. let op buij nieuwe plaatsen dat de richting goed is. die van mijn heb ik andersom gemonteerd en nu is het probleem over. Originele kraan bestellen! ik had een imitatie mnaar die was niet dicht en gaf ook warme lucht...
Topics: 13
Originele kranen zijn toch niet meer te krijgen?
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Topics: 107
Inderdaad, ik heb geprobeerd er ergens een te bemachtigen maar vergeefs.
VOMD heeft ze niet meer en de dealer ook niet.
Die imitatiekranen zijn inderdaad waardeloos.
M.a.w. rijden we over een paar jaar allemaal met een warme kachel rond als het buiten 30 graden is? :eek:
Topics: 39
als je het enkel bij je voorruit hebt is het niet je kachelkraan dan had immers alles warm moeten zijn...
Ik zou even je bediening goed nakijken, staan allebei je hendels op cold dus ook je air mix?
Topics: 46
2 September 2012, 18:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 September 2012, 19:00 door Kwekkel.)
Een kraan van een Golf type1 past ook.
https://www.carpartsdiscount.com/auto/pa...593=138102
Wel wat gepriegel met de bedieningshefboom en de bovenste slang moet vervangen worden door een exemplaar met bocht.
Werkt al 1,5 jaar naar volle tevredenheid. Nadeel is wel dat er geen thermostaat meer op zit.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Dat is nou nog eens een mooie tip. Overigens zit op de kraan op zich toch so wie so geen thermostaat?
Topics: 46
Ik weet niet precies op welke modellen dit wel of niet voorkomt maar bij mijn kraan liep er een dunne koperen buis naar de kachelunit waar aan het andere uiteinde een spiraal zat.
Dat van die Golf kraan heb ik niet zelf bedacht hoor. Mijn kraan werkte ook niet goed en 120 euro vond ik toch wel veel geld dus ben ik op zoek gegaan en dit gevonden.
Na montage heb ik de oude kraan uit elkaar gehaald want ik wilde weten wat er nu aan de hand was. De kraan werkt eigenlijk hetzelfde als een gewone kraan:een rubbertje wat de doorvoer afsluit. Na al die jaren gebruik wordt dit rubbertje keihard en sluit niet meer goed af.
Het meeste gepruts met de Golf kraan was het bepalen waar de bedieningskabel op de hendel moest komen. De originele en de Golf kraan hebben niet dezelfde "zwaai" van helemaal open naar helemaal dicht. De bedienings kabel moet ergens halverwege op de hendel van de Golf kraan bevestigd worden. Ik heb van de oude kraan een stuk van de hevel met het tonnetje voor de kabel gezaagd en dit op de hevel van de Golf kraan bevestigd.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Nogmaals dank voor de tip. Ik zal van de week eens onder het dashboard duiken. De door jou gebruikte kraan kost in Nederland slechts € 14,95.