3 June 2018, 21:43
Hallo, ik rijd een 245 Transfer met B21A motor op LPG.
De laatste tijd blijven er motorstoringen komen waar mijn garage en ik maar niet uitkomen. Het is een probleem dat soms een paar dagen wegblijft, maar wel steeds erger wordt. Vandaag zo erg, dat mijn achterste demper domweg ontploft is (zie foto).
Symptomen: Op willekeurige momenten (warm, koud, deellast, vollast, LPG, benzine) begint de motor te 'bokken' en is er vermogensverlies. Misfires, neem ik aan. Dat wordt snel erger, en na een minuutje krijg je forse klappen, die duidelijk aan de inlaatkant zitten. Backfire, neem ik aan.
Al met al verdwijnt er veel onverbrand mengsel door de motor, dus als het heel erg wordt komt er ook nog een knal in de uitlaat.
Vreemd is, dat in de tussenfase tussen LPG en benzine er genoeg brandstof overblijft om (zij het belabberd) de motor draaiend te houden.
Wat is er al gedaan? Ontsteking: Bougiekabels, rotor en verdeler, doormeten bobine.
Lucht: vastzetten luchtinlaat (was natuurlijk losgeraakt door backfires), meten compressie, afstellen kleppen
Brandstof: vervangen benzine-afsluiter, revisie / reinigen carburateur
Welke 'verdachten' heb ik nog? Misschien de vervroeger van de ontsteking? Misschien de LPG-verdamper?
Verder: De uitlaat is een beetje een fröbelgeval. Doordat de Transfer op het verlengde chassis staat is er niet genoeg ruimte voor de gewone tussendemper. Daar zit nu een kleine, generieke demper, die veel flow en weinig demping heeft. En de achterste demper (nu kapot) zit ook niet ideaal, omdat de LPG-tank door de bodem is gebouwd. Omdat het probleem is ontstaan na het installeren van de uitlaat, vraag ik me af of de wel érg open uitlaat (deel van) de oorzaak kan zijn.
Wie kan me verder helpen?
De laatste tijd blijven er motorstoringen komen waar mijn garage en ik maar niet uitkomen. Het is een probleem dat soms een paar dagen wegblijft, maar wel steeds erger wordt. Vandaag zo erg, dat mijn achterste demper domweg ontploft is (zie foto).
Symptomen: Op willekeurige momenten (warm, koud, deellast, vollast, LPG, benzine) begint de motor te 'bokken' en is er vermogensverlies. Misfires, neem ik aan. Dat wordt snel erger, en na een minuutje krijg je forse klappen, die duidelijk aan de inlaatkant zitten. Backfire, neem ik aan.
Al met al verdwijnt er veel onverbrand mengsel door de motor, dus als het heel erg wordt komt er ook nog een knal in de uitlaat.
Vreemd is, dat in de tussenfase tussen LPG en benzine er genoeg brandstof overblijft om (zij het belabberd) de motor draaiend te houden.
Wat is er al gedaan? Ontsteking: Bougiekabels, rotor en verdeler, doormeten bobine.
Lucht: vastzetten luchtinlaat (was natuurlijk losgeraakt door backfires), meten compressie, afstellen kleppen
Brandstof: vervangen benzine-afsluiter, revisie / reinigen carburateur
Welke 'verdachten' heb ik nog? Misschien de vervroeger van de ontsteking? Misschien de LPG-verdamper?
Verder: De uitlaat is een beetje een fröbelgeval. Doordat de Transfer op het verlengde chassis staat is er niet genoeg ruimte voor de gewone tussendemper. Daar zit nu een kleine, generieke demper, die veel flow en weinig demping heeft. En de achterste demper (nu kapot) zit ook niet ideaal, omdat de LPG-tank door de bodem is gebouwd. Omdat het probleem is ontstaan na het installeren van de uitlaat, vraag ik me af of de wel érg open uitlaat (deel van) de oorzaak kan zijn.
Wie kan me verder helpen?