Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Even een vraagje:
Mijn diesel start altijd prima (behalve bij bruiloften), maar als de temperatuur buiten enigszins warm is, gaat hij maar heel kort of helemaal niet voorgloeien. De motor start dan niet direct, zoals gewoonlijk, maar na een aantal seconden. Natuurlijk erg lullig als je collega's in de buurt staan die zich altijd al enigszins cynisch opstellen als het om mijn tank gaat. En die zich dan niet kunnen onthouden van nog meer lullige opmerkingen :evil:
Ik weet dat de duur van het voorgloeien afhankelijk is van de buitentemperatuur, maar is dit normaal of niet? M.a.w. is hier iets aan te doen?
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 28
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2005
Het kan ook zijn dat er een beetje lucht in je brandstofleiding komt. Dat trekt de pomp er wel uit maar daardoor start hij ook niet direct. Komt bijv. door het brandstoffilter. Ik weet niet of daar een ontluchtingsschroefje op zit en een ontwateringsschroefje, maar die kunnen de oorzaak zijn van lucht in de leiding. Het is zowiezo slim om het water uit het filter te laten lopen, en is het filter al wel eens vervangen? Kan ook helpen.
Groet,
Ton-Herman
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Het is vrij normaal dat het iets langer duurt... Heb je geen lampje op het dashboard ? Een goede manier zou zijn: sleutel insteken en omdraaien, gordel omdoen en starten.
Gloeibougies zijn gevoelig voor hoe ze hun stroom krijgen. Er loopt een enorm dikke leiding naartoe en toch gaat het soms mis. Wat je eens zou kunnen doen is een digitale voltmeter pakken en deze op de plus van de accu zetten en op de gloeibougie. Je meet dan spanningsverlies door de leiding. Als dit veel is zou je de bedrading eens na kunnen lopen en eventueel het gloeirelais vervangen wegens versleten contacten. Zorg ook dat de massa van het blok in goede staat is. Er moet een massa strip van de kleppendeksel naar het schutboard lopen en deze moet schoon zijn en goed contact maken. Bij de meeste B23's loopt er ook een dikke massakabel van het blok naar de accu. Ook deze moet goed contact maken en de accupolen moeten netjes schoon zijn. Gebruik zuurvrije vaseline om ze te conserveren.
Berichten: 26
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2006
Erik265 schreef:Even een vraagje:
Mijn diesel start altijd prima (behalve bij bruiloften), maar als de temperatuur buiten enigszins warm is, gaat hij maar heel kort of helemaal niet voorgloeien. De motor start dan niet direct, zoals gewoonlijk, maar na een aantal seconden. Natuurlijk erg lullig als je collega's in de buurt staan die zich altijd al enigszins cynisch opstellen als het om mijn tank gaat. En die zich dan niet kunnen onthouden van nog meer lullige opmerkingen :evil:
Ik weet dat de duur van het voorgloeien afhankelijk is van de buitentemperatuur, maar is dit normaal of niet? M.a.w. is hier iets aan te doen?
Bij mijn weten zal er altijd voorgegloeid worden (temperatuur in de kamers moet flink wat hoger liggen dan de buitentemp). Tenzij! de motor nog warm is van net te rijden. Bij mij is dat tot ongeveer een kwartiertje/ halfuurtje of zo (hangt natuurlijk af van het weer.
Mss eens laten kijken naar je voorgloeirelais (zwart doosje met zware rode kabel, hangt bij mij bij het sproeiwaterreservoir) en de bekabeling ervan?
Roll<br /><br />"Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'."