Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorgloeien diesel bij warm weer
Even een vraagje:
Mijn diesel start altijd prima (behalve bij bruiloften), maar als de temperatuur buiten enigszins warm is, gaat hij maar heel kort of helemaal niet voorgloeien. De motor start dan niet direct, zoals gewoonlijk, maar na een aantal seconden. Natuurlijk erg lullig als je collega's in de buurt staan die zich altijd al enigszins cynisch opstellen als het om mijn tank gaat. En die zich dan niet kunnen onthouden van nog meer lullige opmerkingen :evil:

Ik weet dat de duur van het voorgloeien afhankelijk is van de buitentemperatuur, maar is dit normaal of niet? M.a.w. is hier iets aan te doen?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Het kan ook zijn dat er een beetje lucht in je brandstofleiding komt. Dat trekt de pomp er wel uit maar daardoor start hij ook niet direct. Komt bijv. door het brandstoffilter. Ik weet niet of daar een ontluchtingsschroefje op zit en een ontwateringsschroefje, maar die kunnen de oorzaak zijn van lucht in de leiding. Het is zowiezo slim om het water uit het filter te laten lopen, en is het filter al wel eens vervangen? Kan ook helpen.

Groet,

Ton-Herman
Antwoord
Het is vrij normaal dat het iets langer duurt... Heb je geen lampje op het dashboard ? Een goede manier zou zijn: sleutel insteken en omdraaien, gordel omdoen en starten.

Gloeibougies zijn gevoelig voor hoe ze hun stroom krijgen. Er loopt een enorm dikke leiding naartoe en toch gaat het soms mis. Wat je eens zou kunnen doen is een digitale voltmeter pakken en deze op de plus van de accu zetten en op de gloeibougie. Je meet dan spanningsverlies door de leiding. Als dit veel is zou je de bedrading eens na kunnen lopen en eventueel het gloeirelais vervangen wegens versleten contacten. Zorg ook dat de massa van het blok in goede staat is. Er moet een massa strip van de kleppendeksel naar het schutboard lopen en deze moet schoon zijn en goed contact maken. Bij de meeste B23's loopt er ook een dikke massakabel van het blok naar de accu. Ook deze moet goed contact maken en de accupolen moeten netjes schoon zijn. Gebruik zuurvrije vaseline om ze te conserveren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Erik265 schreef:Even een vraagje:
Mijn diesel start altijd prima (behalve bij bruiloften), maar als de temperatuur buiten enigszins warm is, gaat hij maar heel kort of helemaal niet voorgloeien. De motor start dan niet direct, zoals gewoonlijk, maar na een aantal seconden. Natuurlijk erg lullig als je collega's in de buurt staan die zich altijd al enigszins cynisch opstellen als het om mijn tank gaat. En die zich dan niet kunnen onthouden van nog meer lullige opmerkingen :evil:

Ik weet dat de duur van het voorgloeien afhankelijk is van de buitentemperatuur, maar is dit normaal of niet? M.a.w. is hier iets aan te doen?

Bij mijn weten zal er altijd voorgegloeid worden (temperatuur in de kamers moet flink wat hoger liggen dan de buitentemp). Tenzij! de motor nog warm is van net te rijden. Bij mij is dat tot ongeveer een kwartiertje/ halfuurtje of zo (hangt natuurlijk af van het weer.
Mss eens laten kijken naar je voorgloeirelais (zwart doosje met zware rode kabel, hangt bij mij bij het sproeiwaterreservoir) en de bekabeling ervan?
Roll<br /><br />&quot;Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'.&quot;
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.598 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.109 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.898 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.952 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 2.463 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  brandstof relais word warm hoogeboom 1 2.936 14 March 2018, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 4.393 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  slaat af als hij op LPG warm wordt Koppelmans 7 9.391 29 September 2016, 06:48
Laatste bericht: chris64
  diesel in benzine tank ceesnederland 7 5.637 25 August 2016, 22:58
Laatste bericht: Ticcie
  Motor word niet warm & Kachel wel. 240 Polar 2.3i KennOne 6 4.189 21 October 2015, 09:54
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)