Topics: 15
Waarde collega Volvo rijders, ik mag hier weer woordjes plaatsen want ik ben gelukkig weer de eigenaar van een ECHTE auto, namelijk een volvo! Na een 2 jaartjes rond te hebben gereden in een super zuinige 106 op lpg en een twingo omdat de 106 stuk ging, nu dan eindelijk een prachtige donkergrijze Volvo 240 Polar uit 1992 gekocht! Met slechts 596000 kilometer op de teller net ingereden, en bij de achterschermen links en rechts een heel klein puntje roest, en meer niet! Ben net terug van het auto ophalen (om 6:34 in de trein, en 3:17 uur openbaar vervoer bah bah bah), en hij rijdt echt heerlijk
Alleen 1 puntje van kritiek: DE kachel blijft ijskoud
Met dit weer niet echt heel lekker
Ik heb er nog totaal niet naar gekeken (zit nu op mijn werk) maar was benieuwd of iemand me kan vertellen hoe de "WARM" klep van een 240 uit 1992 werkt? Is het een kachelkraantje die het warme water door de radiator laat circuleren, of is het een flap die de lucht door of om de kachelradiator heen leidt? In de motorruimte zijn de kachelslangen allemaal prima warm in ieder geval. Ik vrees dat of het kabeltje van de kachelbediening nergens meer aan vast zit, of dat de kachelradiator volledig verstopt zit. Iemand een idee?
Zodra ik tijd heb overdag ga ik eens even wat footootjes maken
Topics: 107
Als je het zijkapje van de dashboardconsole verwijdert (rechts van je onderbeen als je in de auto zit) dan zie je de twee kachelslangen die de kachelradiateur in gaan .De kachelkraan zit daar aan de buitenzijde aan vast
Topics: 36
heb je druk knoppen of schuif. Druk knoppen werkt het systeem op vacuum van de motor. Balgjes die de kleppen vast dienen te houden (vacuum) willen wel is lekken door verdroging en dan houd hij de klep niet meer vast. Als je schuif verstelling hebt is het een stangetje die los zit.
Topics: 15
Ah, mooi, klinkt als een makkelijke fix
Morgen bij daglicht maar even kijken! Ps, ik heb de versie met schuifknoppen.
Topics: 3
Misschien een knullige vraag, maar mijn 242 ( ooit ) gaf ook eens koude lucht uit de kachel.De oorzaak bleek te weinig koelvloeistof.Omdat ik haast had, iets te snel bijgevuld met als gevolg koppakkig eruit "geblazen".Ik neem aan dat je het kvs-niveau gecheckt hebt?groetjes Kasper.
Topics: 163
24 January 2016, 12:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 January 2016, 12:43 door Dopski.)
kasper schreef:Misschien een knullige vraag, maar mijn 242 ( ooit ) gaf ook eens koude lucht uit de kachel.De oorzaak bleek te weinig koelvloeistof.Omdat ik haast had, iets te snel bijgevuld met als gevolg koppakkig eruit "geblazen".Ik neem aan dat je het kvs-niveau gecheckt hebt?groetjes Kasper.
Offtopic. Oorzaak/gevolg lijkt me eerder anders om. Je koelvloeistofniveau was te laag omdat de koppakking lek was. Van teveel bijvullen gaat je koppakking niet stuk, drukventiel laat de boel dan wel ontsnappen.
Wat betreft kou in de auto. Sommige nieuwe eigenaren weten niet dat er ter hoogte van de kuiten een ventilatieluikje zit dat je met e hand open en dicht kan zetten. Vrij koud in de winter.
Ik denk dat Kasper bedoelt dat hij een hete motor te snel heeft bijgevuld met koud water/koelvloeistof waardoor het temperatuurverschil ineens erg groot wordt.
Topics: 3
Jos245 heeft gelijk, omdat ik veel te laat was voor mijn werk heb ik een plomp koud water bijgevuld waarop de motor geluid ging maken alsof er grof grind in zat.Ben toen met een andere auto naar mijn werk gegaan. Groetjes Kasper
Dat grof grind geluid zal echter waarschijnlijk niet komen door het bijvullen met koude vloeistof.
Topics: 36
Een koude kachel na opnieuw afvullen van je koel systeem kan ook duiden dat er een luchtbel zit die, daarom is het ook zo belangrijk dat je de kachel open zet tijdens het vullen en ook tijdens het warmdraaien van de motor na afvullen kvs.
Maar dit is niet het geval bij de topic starter.