Topics: 60
Hallo allemaal...
De achterklep van m'n 240 Polar (modeljaar '91) sluit weliswaar nog wel, maar de klep hangt te laag en enigszins schuin. De onderkant van de klep raakt net een plastic strip van de bumper, bovendien zie je in de auto op de alu strip duidelijk schroefafdrukken staan. Gasdicht is de klep dus ook niet meer want als je een raampje voor open zet ruik je duidelijk dat de katalysatordampen via de klep de auto in gezogen worden.
M'n Haynes handleiding is niet erg behulpzaam als het gaat om de afstelling van de klep. Als ik het zaakje bovendien bekijk, dan lijkt er aan de scharnieren weinig of niets stelbaar.
Is dit een bekend fenomeen? Er zit geen voelbare speling op de scharnieren, toch een kwestie van slijtage? De scharnierpen zit aan de zijkant zo'n beetje gelijk met de behuizing. Klopt dat of moet de pen juist wat dieper zitten?
Alle tips'n'tricks welkom...waarvoor alvast dank!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Topics: 20
Ik zou rubbers en gasdempers verwijderen. Scharnieren ietsje losmaken op de deur en kijken of je hem rechter kunt krijgen. Ik zou dit doen door een paar mm rubber onder de deur te leggen....dit is moeilijk. het scharnier moet zo los zijn dat het zich kan zetten en zo vast dat je de klep weer kunt openen om het vast te draaien
Bij mijn weten is het scharnier alleen iets naar achteren/voren te plaatsen met het dakdeel en omhoog/laag met het deurdeel.
Wellicht is het scharnier nog te reanimeren door een extra stookje rubber.
suc6
[img][/img]
Topics: 84
Als de scharnieren goed zijn zal het wel in de afstelling zitten. De klep zit met twee bouten aan de scharnier vast, een met zeskantkop en een met kruiskop binnenin de klep (half achter het rubber).
Het slot van de achterklep heeft ook een aan weerskanten een afstelmogelijkheid. Het slot en de slotvanger kunnen iets naar links en rechts verschoven worden.
De scharnierpen zit waar-ie hoort, moet je ook laten zitten.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 257
je kan ringen plaatsen onder de scharnieren waardoor de klep iets hoger komt ...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 60
Ik was al even bang dat er niemand meer zou reageren (30 juli geplaatst), maar gelukkig is zowat iedereen weer terug van vakantie.
Ik heb nog eens gekeken naar het scharnier, maar duidelijk is dat het te laag zit. Het deel dat aan de deur zit raakt n.l. het dak als de klep gesloten is. De lak is daar dus weggeschuurd. Lijkt mij dus dat het deel dat aan het dak zit omhoog moet, en dan is iets eronder plaatsen wel een logische stap.
Maar om de scharnierdelen die aan het dak vast zitten los te maken moet ik zeker het hemeltje aan weerzijden lostrekken? :? Nu weet ik uit ervaring dat een hemeltje iets is dat je laat zitten tenzij het niet anders kan...of is dat bij deze auto niet moeilijk?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
nee! Makkie! Met een schroevendraaiertje zo gepiept en terugzetten idem dito (met de hand)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 84
Hemeltje is als een strak laken over een goot (bij wijze van ondersteboven matras) getrokken. Deze goot loopt rondom, het hemeltje zit erin gehaakt met een hardplastic strip, ook rondom in de stof genaaid. Als je de stof van links en rechts naar het midden opstroopt ontstaat er vanzelf een plooi die je beet kan pakken. Perfecte constructie.
Kan geheel zonder scheuren losgehaald worden, en blijft vanzelf hangen aan de interieurverlichting.
Beide scharnierdelen horen bijna doorlopend op elkaar aan te sluiten. Tussen scharnier en dak zit een rubberflap als het goed is.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Citaat:De achterklep van m'n 240 Polar (modeljaar '91) sluit weliswaar nog wel, maar de klep hangt te laag en enigszins schuin.
Dit zie je bij veel 245 ers. Ook bij mij is de klep wat uitgezakt. Nu kom ik net bij Estatesirvice Obdam vandaan en daar geinformeerd over de oplossing.
Het scharnier is met stelplaatjes wel wat bij te stellen maar het nadeel daarvan is dat het dan gaat lekken omdat het rubber dan niet goed meer afsluit.
De oorzaak ligt in het asje dat is uitgesleten. Dus de enige goede oplossing is nieuwe scharnieren. 50 euro p/st bij Estateservice
Als je dan toch de scharnieren zou vervangen trek dan meteen nieuwe bedrading erdoor
volvo 245 SE 1992 schreef:Het scharnier is met stelplaatjes wel wat bij te stellen maar het nadeel daarvan is dat het dan gaat lekken omdat het rubber dan niet goed meer afsluit.
of met ringen dus...gaten goed dichtkitten voorkomt lekkage.