Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen carterpanpakking B230A
#1
Na enig speurwerk lijkt in elk geval de carterpakking van mijn B230A niet helemaal jofel meer te zijn. Ik ga aanstaande zaterdag maar eens proberen die te vervangen. Dan neem ik gelijk die uitgezakte motorsteunen mee. Ik heb al in de Haynes en de greenbooks gekeken en dat lijkt mee te vallen zolang er geen "verrassingen" optreden. Hebben jullie nog tips/punten die mis kunnen gaan bij het vervangen van deze pakking? Zijn bijvoorbeeld de boutjes over het algemeen goed te hergebruiken of kan ik beter nieuwe bestellen?

Dank voor de tips vast!
Groetjes
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Antwoord
#2
Die boutjes kan je nog miljoen keer gebruiken, maar het verwijderen vd pan op zich is nogal een gedoe omdat je om de oliepomp heen moet draaien, zie http://cleanflametrap.com/oilpan/

Er zijn/waren pakkingen die uit 4 puzzelachtige stukken bestaan, zodat je de pan kan laten bungelen. Kijk nog eens 3x of de olie echt langs die pakking komt of van hogerop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hmm ja dat ziet er toch wat lastiger uit dan gehoopt volgens de handleidingen. Ik zal nog eens inspecteren of het echt strikt noodzakelijk is dit te doen. Zie wel op die link dat het voornamelijk ook stuurbekrachtigingsonderdelen zijn die in de weg zitten, maar die heb ik in elk geval niet. Scheelt toch weer iets.
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Antwoord
#4
Hmm, mijn Haynes doet er ook wel erg luchtig over ja, in het Volvo greenbook (wat ze meest kopieren) staat precies zo dat de motor iets omhoog moet en de 'vooras' naar beneden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Als de carterpan genoeg kan zakken om er met je vingers tussen te gaan dan kun je hem evt. ook met vloeibare pakking insmeren.
De xarterpan hoeft er dan niet helemaal onderuit en met goede vloeibare pakking krijg je hem ook potdicht is mijn ervaring.
Antwoord
#6
Wordt het dan niet lastig als de helft vd pakking aan het blok blijft hangen en de helft aan de pan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Lijkt me idd wel lastig met het goed schoonmaken van de oppervlaktes, of is daar genoeg ruimte voor zonder hem echt los te halen?
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Wordt het dan niet lastig als de helft vd pakking aan het blok blijft hangen en de helft aan de pan?

Als je de vloeibare pakking goed verdeelt hoeft dat geen probleem te zijn.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.164 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.534 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.243 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.027 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.365 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.866 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.536 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.889 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 809 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.781 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)