Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
27 June 2014, 17:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 July 2014, 17:47 door JES240.)
Update 5 juli: Ik ben voorzien, en vandaag is de bak ook gewisseld. Alvast klein stukje gereden: So far so good...!
Beste mede-forummers,
Vorig voorjaar heb ik mijn originele m45 (4-bak) vervangen door een m47 5-bak. Dat was echt een verademing bij hogere snelheden: minder toeren en dus minder motorlawaai. Helaas maakt die versnellingsbak nu inmiddels zelf ernstige geluiden...
Ik zoek dus opnieuw een m47 die nog in goede staat is en naar verwachting nog vele jaren en vele kilometers mee gaat. Bij voorkeur inclusief (het eerste stuk van) de cardan-as, want mijn huidige combinatie van bak en cardan-as blijkt een zeldzame te zijn...
Wie heeft er nog een liggen? Ik hoor het graag!
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Heb er een van een 88-r liggen met 182000 km op de teller.
Moet wel even zoeken naar de cardanas.
Bak mag wel voor 100 eur weg.
Gr
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Klinkt goed, ik stuur je pb!
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Gisteren de bak van skidje overgenomen, incl. het rubber voor aansluiting op cardan-as. (drie-puntsaansluiting). Ook nog wat andere accessoires, waar hij geen plannen meer mee heeft en ik nu wel... :rockon:
Voor een vlotte bakwissel heb ik nu vrijwel alle onderdelen. Ik mis alleen nog het 'korte stuk' van de cardan-as: als iemand (bij voorkeur enigszins in de buurt

) mij daar nog aan kan helpen...?
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
De cardan as is toch een geheel? Het geheel moet goed gebalanceerd zijn anders gaat het trillen/resoneren. Teminste ik zou niet zelf cardan assen gaan samenstellen uit 2 verschillende, ook al zijn het dezelfde.
Mocht je dat wel willen, ik wil wel eens kijken of ik ergens nog een stuk heb liggen (volgens mij heb ik nog ergens het voorste deel van een M47 as).
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Voorste deel vd as kan wel. Wel even op de richting van de kruiskoppelingen letten. Daarna maakt het niet veel uit.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
JES240 schreef:Beste mede-forummers,
Bij voorkeur inclusief (het eerste stuk van) de cardan-as, want mijn huidige combinatie van bak en cardan-as blijkt een zeldzame te zijn...
Als je nu een goede as hebt, waarom zoek je dan een ander? Je hebt ze met een kruiskoppeling en met een hardyschijfkoppeling (net na de versnellingsbak).
Berichten: 128
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2011
Hier heb ik complete of evt incomplete assen liggen.
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Dopski schreef:Als je nu een goede as hebt, waarom zoek je dan een ander? Je hebt ze met een kruiskoppeling en met een hardyschijfkoppeling (net na de versnellingsbak).
Bedankt voor het meedenken, allen.
Kort gezegd is hij nu net niet helemaal goed. Het is al een samengestelde. Hij resoneert niet, maar is een fractie te lang lijkt t.
Dopski, ik stuur je pb!
dukeGLT, dank. Ik probeer t eerst dichter bij huis, we wonen ver uit elkaar zo te zien.
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Update:
Ik ben voorzien, en vandaag is de bak ook gewisseld. Alvast klein stukje gereden: So far so good...! :thumb:
(startpost aangepast)