Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lange reis met mijn volvo 240
#1
Hoi,

As zomer ben ik van plan om met drie vrienden naar Georgie en weer terug te gaan met onze volvo 240 uit 1987. (10000km) Op dit moment doet de Volvo het perfect! Nu maken wij ons wel zorgen over de hete temperaturen waar we met de volvo doorheen gaan rijden en de slechte wegen. Hoe kunnen we de auto goed blijven koelen als het buiten + /- 40 graden is? Wat raden jullie ons nog meer aan om te checken/vervangen voordat wij weg gaan?

Andere vraag: http://volvolvo.nl/threads/15873-Nieuwe-...ns-gestopt

Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Dit berichtje heeft zo te zien lang moeten wachten op goedkeuring...
Ik ben afgelopen jaren naar kroatie geweest en af en toe was het ook tegen de 40 graden. De volvo heeft een behoorlijk grote radiator en gigantisch frontaal koeloppervlak. Als de de radiator van te voren even goed inspecteert op "verrotting" van de lamellen en lekkages zou het gewoon goed moeten gaan. Als je niet plankgas met 90km/h in zn 5 een steile berg op gaat ploeteren is er niets aan de hand qua koeling.
Jij zult het zelf warmer hebben dan de auto Big Grin.
Antwoord
#3
Belangrijkste om te controleren (evt preventief vervangen) is de dop van het expansievaatje koelvloeistof. Deze gaat bij een bepaalde druk open. Als ie niet op tijd open gaat met hoge temperaturen dan zal er wel een slangetje oid openen.
Ik heb er in hartje winter op bergpassen zien stranden tijdens de carbagerun omdat de motor het warm kreeg. Warmte is geen probleem, tot een graadje of 110 kan ie wel hebben voor kortere tijd. Mits ie z'n druk maar op tijd kwijt kan indien nodig.

Tja, andere zwakke punten, zorg voor een goede beurt aan de motor, nieuw verdelerkapje, bougies (ouwe achterin de kofferbak gooien), enz...

Controleer je dynamo, koolborstels nog voldoende lengte?

Banden moeten goed wezen als je weg rijd, maar ook onderweg af en toe even naar kijken. Onderweg heb je niet direct in de gaten dat er iets mis is.

Remmen, tijdens onze carbagerun zijn we vertrokken met wat wij dachten meer dan genoeg remvoering op de blokken. Achterste remmen volledig kapot geremd op de terugweg door staal op staal te remmen (zondag geen remblokken te verkrijgen!), redelijk beladen gaat motorremmen niet altijd meer op. Steek dus gewoon een setje nieuwe, scheelt je een setje schijven.

Banden, remmen, motor, die zaken wil je op orde hebben vind ik. Uiteraard kan het geen kwaad de rest eens goed te bekijken op een brug. Alle rubbers/kogels van de ophanging nog fris? Uitlaat staat niet op het punt van voor naar achter open te scheuren?

Verder kan ik je alleen veel plezier wensen, 10000km is wel een echte uitdaging. Wij hebben veel lol gehad met ons rondje Europa in zes dagen tijdens de carbagerun en ouwe Volvo's zijn fantastische avonturenauto's.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
We willen wel een verslag met veel plaatjes! Smile Veel plezier.
Antwoord
#5
OW nog een tip, overweeg serieus om je achtervering te upgraden. Met vier man en wat bagage reed onze auto echt als een dweil. Nog wel schokdempers vervangen voor koni load adjusters (gebruikt) die waren volledig leeg toen we thuis waren :-)
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
inderdaad bezig met achtervering. Ligt ook nog verraderlijk laag met 4 man + bagage
Antwoord
#7
Toevallig vandaag een pakketje voor onze 940 binnen gekomen. Schokdempertjes en hulpveren, winter editie 2015 gaat comfortabeler verreden worden Confusedmile:
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Warmte is geen probleem, de Volvo is ontworpen om met een automaat en airco in Zuid Californie een paardetrailer bergop te zeulen. De naald zal wel wat stijgen af en toe, en het is nog steeds goed om in de gaten houden dat-ie stabiliseert op een nieuw punt zeg 2 mm hogerop. Dat doet de mijne in elk geval als ik er volgeladen mee tegen een Franse berg op dender.

De wegen waren ook niet best in Zweden toen ze begonnen met de 240, daarom staat-ie zo hoog op z'n wielen. Als je een sedan hebt, kan je estate veren monteren, onder een estate kan je simpel 3 cm blokken onder de veer vastbouten.

Er gaan geregeld 10.000 km voorbij dat ik niks aan de 240 doe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Er gaan geregeld 10.000 km voorbij dat ik niks aan de 240 doe.

Ja, maar da's allemaal op kleine afstand van je huis en als je op de snelweg zit kun je gewoon de ANWB bellen. Da's toch iets comfortabeler gevoel dan dat je in Oezbekistan 50km vd bewoonde wereld panne krijgt :-)

Ik zou voor de grote check gaan zoals hierboven beschreven, incl dynamo check, nwe distributieriem, waterpomp etc. Of iig alles echt goed checken. En evt een extra reservewiel, 20l extra water wat je of voor de auto of voor jezelf in noodgevallen kunt gebruiken.

Voldoende gereedschap, rol ductape, wat draad, paar boutjes, moertjes, tubetje lijm. Beetje de mcgyver uitrusting. Ik ben zo heel Australië met een ouwe 245 doorgekomen. 50000km in 10 mnd.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#10
Gaaf hoor, goed idee om het zo voor t bereiden.
Ik ga as. september ook met 2 vrienden 4.000 km naar & door Italië toeren (Mille Miglia narijden) en ben ook al bezig van alles na te lopen..
Maar Italië is geen Oost-Europa, dus ik zou nog meer tijd steken in de voorbereiding.

Inderdaad een trits spare parts + gereedschap die je niet zo snel bij de Oezbeekse Brezanski kan halen: verdelerkap, rotor, de juiste olie, volwaardig reservewiel, fietspompje met autobandventiel-verloop, duct-tape, koperdraad, steekstekkertjes + tang, doppenset, gevarendriehoek, felle hesjes voor alle inzittenden, zaklamp met zwengel, LPG-verloopstuk, slangenklemmenset, metertje dieselretourleiding (te gebruiken als vacuümslang), V-snaar, 2e dynamo, 2e startmotor, etc.
Ik heb al een voorlopige lijst gemaakt, kan 't wel posten als je wilt. Dan kan iedereen het aanvullen Smile
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Volvo 240 aandrijfas monteren Thomas Driessen 7 1.705 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Onderdelen Volvo 144 1971 Pludoris 18 7.519 9 June 2023, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.372 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  Blijft mijn auto heel in de wasstraat? Nicolaas H 13 11.765 23 January 2018, 23:46
Laatste bericht: laptoprob
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.373 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.866 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 5.200 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 15.141 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 33.439 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 8.474 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)