Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mijn nieuwe Volvo 245 Turbo
Hallo volvoliefhebbers,

Ik ben sinds een week eigenaar van een echte Volvo 245 turbo.
Het is een Nederlandse auto uit 1985 die 186.000 km gelopen heeft.

De auto heeft echter de afgelopen 6 jaar stilgestaan, waardoor hij niet veel beter is geworden. De ergste roest is tegen gegaan en er zijn nieuwe stukken in gelast zoals een nieuwe reservewielbak, spatbordranden en dorpels. Nu is hij qua uiterlijk niet echt mooi, hij zou eigenlijk overgespoten moeten worden, maar dat komt wellicht later nog eens.

Motorisch is de auto in goede staat, hoewel na zeker 6 jaar stilstand hij wel weer een beetje ingereden moet worden. Ik heb direct een intercooler laten monteren zodat ik iets meer vermogen heb en een gelijkmatiger vermogenstoename. De turbo heeft nog de turbodruk zoals die voor montage van de intercooler was (overigens is het de originele oliegekoelde turbo nog). Ik heb op internet zitten surfen en als ik het goed begrijp, moet/kan de turbodruk nu omhoog omdat er iets drukverlies is vanwege de intercooler, toch?

Ik heb een aantal vragen voor mensen met (ervaring met een) Volvo 240 turbo:
Bij hoeveel toeren komt bij jou de turbo erin?
Bij mij is dat vanaf 2.500 toeren maar pas echt goed bij 3.000 toeren

Wie heeft ervaring met een intercooler, wat is de vermogenstoename?
Ik heb alleen een intercooler laten monteren, geen andere in- /of uitlaat.

Hoe hoog mag de turbodruk zijn (op de originele meter) na montage van een intercooler. Bij mij is de max druk, 2/3e van het gele gebied van de meter. Als ik het goed heb begrepen, wordt de turbodruk gemeten voordat de lucht de intercooler in gaat. De druk waarmee de lucht de intercooler uitgaat zou dan ook lager zijn, klopt dat?

Hoewel hij best snel is, valt de power nu een beetje tegen. Ik denk dat mijn lease-auto; Volvo V50 2.0D, sneller is…. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Overigens heb ik de afspraak dat mijn auto na 3 weken/ 1.000 km door de garage waar ik hem heb gekocht, wordt nagelopen. Dan wordt de turbodruk (eventueel) verhoogd, kleppen gesteld e.d. Iemand nog tips wat nog meer te checken?

Groet
R

Hey hoe gaat het eigenlijk met deze turbo? Weinig km's eigenlijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hallo,

Bedankt voor je bericht, leuk dat je interesse toont.

Ik heb mijn volvo 240 Turbo (intercooler) nog. Het gaat goed met de auto, hoewel ik hem momenteel in mijn garage heb staan, ik rijd er in de winter niet mee (ik rijd dagelijks een volvo V50 2.0D van mijn werk).

De 240 turbo is een superfijne auto en ik heb onlangs via ebay een haynes werkplaatshandboek gescoord (helaas voor alle benzinemotoren behalve de turbo).

Ik heb nog wel een aantal wensen/aandachtspunten voor mijn auto:
- het meest urgente aandachtspunt betreft (volgens mij) de overdrive. Als de auto warm is en ik het maximale vermogen gebruik, lijkt het soms alsof de koppeling slipt (te snel stijgen in toeren, en de snelheid neemt minder snel toe of toenemende snelheid bij gelijkblijvend, bv 4000 tpm, toerental). Na enige verdieping lijkt het mij aan de overdrive te liggen.... Ik ben zelf geen super-sleutelaar dus dit laat ik aan vakmensen over (sito te Enschede).
- ik zou graag de auto optisch verbeteren. Eigenlijk zou de auto in zijn geheel gespoten moeten worden. De carrosserie is op alle bekende (roest)plekken goed gerepareerd (ook door sito) en kan er dus weer een tijd tegen aan. Alleen de achterklep wil ik nog een keer vervangen.
- motorisch loopt de auto erg goed. Hij pakt goed op, is lekker pittig en rijdt heerlijk relaxed. Nadat ik de eerste maanden de auto weer een beetje 'los' moest rijden, is hij nu erg snel. Mijn V50 houdt hem absoluut niet meer bij... Ik heb, na aanschaf, motorisch niets veranderd, alleen een paar keer injectorreiniger gebruikt en een aanpassing gedaan (zoals beschreven op turbobricks) van de luchtinlaat van het luchtfilter. Dit was een makkelijke ingreep en de klep om warme/koude lucht aan te zuigen werkte niet helemaal goed meer. Nu is die er tussen uit.

Al met al doe ik deze 240 nog lang niet weg!

Momenteel ben ik helaas erg druk met werk ed. Daarom ben ik weinig op het forum, hoewel ik het af en toe wel volg.

Groet,

Roy

985 Volvo 245 Turbo intercooler, 185.000 km
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.689 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.863 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.813 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.353 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.540 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.129 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.888 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.887 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.766 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.868 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)