Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2e cilinder doet niet mee
Hoi allemaal,

Het is een regelmatig terugkerend topic, maar ik heb volgens mij alle voor de hand liggende oorzaken uitgesloten. Wie kan mij helpen? De 2e cilinder doet niet mee. Het probleem doet zich voor op benzine, maar op gas loopt de auto ook niet helemaal goed.
Ik heb alle onsteking-onderdelen vervangen, rotor, verdelerkap, contactpuntjes, bougies en bougiekabels. Als ik bougies/kabels wissel tussen 2e en andere cilinders dan blijft het probleem bij de 2e cilinder.
Compressie is ook goed, 9.5 tegenover 9.8 van 1e cilinder.

De bougies staan op 0.8mm afstand, klopt dat voor een B21A? (NGK BP6ES)

Wat kan nog meer de oorzaak zijn van dit probleem?

Loek
Antwoord
o,8 mm is een beetje ruim.
Antwoord
ik heb ook wat troubles gehad met mijn blok. Ik heb gemerkt dat bougies een erg belangrijke rol spelen. 0.8 is wat ruim, het is een kleine moeite om deze naar 0.7 te brengen. Misschien toch voor de zekerheid nog maar eens nieuwe in gooien, wie weet heb je een "foute" er tussen zitten.

Antwoord
Heb je de klepspeling al gecontroleerd.
Andere mogelijkheden zijn: een versleten nok op de nokkenas, gebroken zuigerveer (ondanks goede compressie), valse lucht bij inlaat/uitlaatspruitstukpakking.

Antwoord
Thanks voor de suggesties!

inmiddels de bougies op 0.7 gezet, tis ietsje beter. Verder krijg ik m nog niet goed afgesteld, bougies zijn nog vrij donker, van de 4e cilinder is ie zelfs nat (olie?), terwijl de motor nog warm is van een rit van 30km.

Nog een symptoom: de choke staat zo afgesteld dat hij altijd iets open staat, als ik 'm zo zet dat de choke dicht is slaat de motor af. Stationairschroef doet helemaal niks lijkt het wel.

Klepspeling is OK, volgens Haynes. Versleten nok kan ik eens controleren. Kan ik de zuigerveer controleren zonder de kop eraf te moeten halen?

Spruitstukpakkingen zou inderdaad wel kunnen, eens proberen om te vervangen...
Antwoord
Deze nokken slijten praktisch niet, i.i.g. niet zoals de B18/20 nokken.

Wat voor carburateur is dit? Heb je er misschien een foto bij?

Voor de zuigerveren kan je de compressie (laten) meten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is een zenith 175CD. Foto heb ik nog niet, zal ik straks maken (als het wat lichter is). Compressie was gewoon goed, maar volgens VolvoDick kan het dan nog steeds aan een gebroken zuigerveer liggen...
Antwoord
Ah je had de comp. al gemeten. 9-11 bar is de norm, zo'n klein verschil als je hebt gemeten kan nooit problemen geven.
De pakkingen van in- en uitlaat kan je eens bekijken en evt. de moertjes aandraaien.

3 voorwaarden voor ontbranding: mengsel, compressie, vonk. Controleer eens óf er vonken zijn op bougie 2. Heb je een verdeler met puntjes? Meet de contacthoek/speling voor elke cilinder.

Afstelling vd carb klopt ook niet maar da's ws. een ander probleem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
imitatie verdelerkap zoals facet of wat anders moet je niet doen. laatst ook iemand die voor 50cent minder dan de originele bosch een facet had gekocht, mooie dat die al gaar was na een week. punt is, kijk je kap en rotor even na voor de zekerheid. wat je ook kunt doen is een extra bougie in de kabel steken van cil2 als hij loopt, zie je of en hoe die vonkt (eigen risico Wink)
Antwoord
Hij vonkt iig wel, dat heb ik al geprobeerd met een extra bougie (en wat stroomschokjes voor lief genomen). Ik heb een origenele bosch verdelerkap en die zag er eergisteren nog goed uit. De contacthoek/speling ga ik even na meten, dat zou nog wel eens wat kunnen zijn...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 172 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.386 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.218 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 916 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.821 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.608 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.163 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.732 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)