Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is wijsheid - Achterklep 245
Ik heb onlangs een zeer gave achterklep van een 245 (is van een 265) kunnen bemachtigen.
Na het verwijderen van de ruit en het rubber is er toch nog minimale roest te zien.....
Dit is nog eenvoudig te verwijderen.
Maar de roest die in die felsnaden zit waar het rubber in valt en echt in de klep. Hoe zou je die weg kunnen halen? Haal je die daar met stralen wel weg??
Hij ziet er eigenlijk nog te mooi uit om te laten stralen oid.
Ook de raam randen staan grotendeels nog perfect in de lak maar het kan best zo zijn dat er al roestadertjes onder die lak zijn ontstaan.
Is het beter om de hele raamrand kaal te borstelen? En dan in de fertan, zinkspray en epoxy primer?
Ik moet de klep toch nog in de juiste kleur spuiten.
Wat is wijsheid????

Een ander vraagje: het volvo embleem en type aanduiding zitten volgens mij op 2 plekken door de klep heen gesmolten.
Moet ik voor mijn type aanduiding nieuwe gaatjes boren? of lijmen? Na de oude dicht te hebben geplamuurd?

Ik hoor het graag!
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
Roest is toch goed zichtbaar, zelfs onder lak, als je niets ziet is geen roest. Ik ga meestal met een kleine schroevedraaiertje langs kleine naden, maar dan weer zonder onnodig door lak en primerlagen te krassen. Er gaat niks boven de oorspronkelijke laklagen, die hebben het tenslotte 20-30 jaar volgehouden.

Als je het tussen een lasnaad niet vertrouwt, kan je die gewoon openbuigen, de roest komt los, nog een beetje krabben. Als er alleen maar een bros flintertje blik overblijft, haal ik dat weg, die rubbers blijven ook wel zitten als ze plaatselijk los hangen.
Verder ben ik helemaal fan van de zinkverf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Smeer die rand maar in met gekookte lijnolie, trekt werkelijk overal in en isoleert de roest.
Antwoord
Aan het 265 embleem zitten twee uitstekende pinnetjes die aan de binnenzijde van de klep omgebogen zijn.
Je moet de pinnetjes met een schroevedraaier voorichtig rechtbuigen en dan haal je het embleem er voorzichtig af door er een plamuurmes onder te steken.
Een mooi en heel 265 embleem brengt op Marktplaats geld op.
Je 245 embleem zit op dezelfde wijze bevestigd.Die twee gaatjes zijn dus origineel en moet je niet dicht plamuren.

Voor de roestbescherming van de klep laat je aan de BINNEN !! zijde dunne ML,Owatrol of MikeSanders vet in de lasnaden rond het raam en de klepranden rondom lopen. De klep rechtop zetten en om de paar uur een kwartslag verdraaien zodat het de tijd heeft om goed in de naden te kruipen.
Antwoord
Bedanky voor de tips!
Mike Sanders vet is idd schijnbaar de beste.
Die lijnolie lijkt mij ook wel wat.
Iemand ervaring met Fluide Film....?
Ik hoor daar maar weinig over maar komt toch uit de boten industrie. Dit winnen ze uit de schapenvacht of zo.... :-\

Dus het nog aanteschaffen 245 embleem zou ook in die gaatjes moeten passen?
Dat zou natuurlijk geweldig zijn!

245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
volvo fan schreef:Bedanky voor de tips!
Mike Sanders vet is idd schijnbaar de beste.
Die lijnolie lijkt mij ook wel wat.
Iemand ervaring met Fluide Film....?
Ik hoor daar maar weinig over maar komt toch uit de boten industrie. Dit winnen ze uit de schapenvacht of zo.... :-\

Dus het nog aanteschaffen 245 embleem zou ook in die gaatjes moeten passen?
Dat zou natuurlijk geweldig zijn!

wellicht slim om je materiaal eerst even op een kookplaatje te verwarmen en er dan in te laten lopen, wordt het net kruipolie..!

Ik heb Fluidfil gebruikt, loopt aan alle kanten uit de auto en blijft kruipen..

wat is de beste..? Als een auto na jaren niet roest na behandeling met product X, dan is product X de beste..

Als je het embleem, ongeacht welke, weer vast zet, gebruik dan de borging van de oudere modellen. Schuif je over de pinnetjes en de weerhaakjes houden um vast, beter dan helaas een pin afbreken bij weer ombuigen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:... beter dan helaas een pin afbreken bij weer ombuigen..

:'(
Antwoord
frox schreef::'(

:Smile in dat geval dz tape er achter van het juiste caliber, netjes rondom afsnijden, en het eventueel overgebleven pinnetje gebruiken icm zo'n beugeltje...
Antwoord
Ãn, buigen doe je met een plat tangetje, hoe leg ik dit nu het handigst uit..

probeer het tangetje zo om de pin te krijgen dat de .... nee ook niet.. ff plaatje schieten..
Antwoord
Pang...!

[Afbeelding: 2046180220102125362S600x600Q85.jpg]

dus..

het embleem op de foto is inmiddels al 3x met succes zo verwijderd..

punttangetje precies onder de knik wurmen en een beetje dicht knijpen, het verbogen deel wil nu recht, zodra er maar iets meer ruimte is, tangetje opschuiven zodat er meer vlak gaat dragen en nogmaals een beetje knijpen etc.

Zodra je een beter exemplaar er onder kunt krijgen, liefst dus een platte versie, doen en weer voorzichtig verder, iig tot het punt dat je het embleem van het blik af kunt halen.

Wat je dan kunt doen (en zo met ieder ander embleem..) ff onder de hete kraan houden (helpt om het materiaal net ff wat meegevender te maken, gaat ook prima met gietijzer, Mazak en zo..) en op dezelfde wijze de pin verder richten.

Als een pin nu net onder het oppervlak tà krom is om te kunnen monteren, dan doe je feitelijk hetzelfde, onder de kraan, de bekken van de tang over een zo lang mogelijk deel laten dragen, voor het gevoel embleem goed in je hand houden en al drukkend (!) met de tang richting embleem vervolgens voorzichtig buigen, maar nooit verder dan nodig..

Wat je door het drukken voorkomt is dat het materiaal oprekt, waardoor het broos wordt en breekt, zo druk je eea min of meer in elkaar, en daar kun je veel mee redden..

(ik denk dat ik maar "embleempinnenrechtbuigclinics" ga geven..)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Achterklep ruit rubber TeunTimmermans 4 478 29 November 2024, 14:40
Laatste bericht: TeunTimmermans
  achterklep 245 afstellen Kogelman 2 428 2 October 2024, 19:50
Laatste bericht: Kogelman
  Elektrische storing in achterklep S80 uit 2007 Noefkie 1 641 8 March 2024, 21:17
Laatste bericht: BartJu
  Slot achterklep station Michiel240v70 1 2.608 7 May 2020, 18:42
Laatste bericht: Wijnand
  achterklep rubber vervangen veulvo 20 17.699 18 April 2018, 06:58
Laatste bericht: DanielR
  Strip onder achterklep en antenne Joepie 1 2.457 12 December 2017, 23:05
Laatste bericht: UraniumFever
  deuren en achterklep 245 grille 21 16.825 26 September 2017, 12:39
Laatste bericht: RM
  Hagende Achterklep KennOne 3 3.979 18 March 2016, 22:46
Laatste bericht: henqui
  centrale deurvergrendeling achterklep Arn02 0 2.064 2 November 2015, 19:25
Laatste bericht: Arn02
  Handgreep achterklep Volvo 940 station 1992 Bjorn van Damme 0 2.084 12 April 2015, 14:55
Laatste bericht: Bjorn van Damme

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)