Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie 142 uit 1969
#21
Funsdaf schreef:
Jambon schreef:K&N filtertjes

Beter (en ook nog eens goedkoper): Pipercross.

Zijn dat van die schuimfilters?
Volvo 142, 1969
Antwoord
#22
Pipercross heeft volgens mij beide, de katoenen zijn groen ipv roze. Die schuimdingen zijn voor de racerij, kun je makkelijk van de voetplaat af trekken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#23
Zo, al een tijdje geen update, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten! De laatste weken van de vakantie nog even hard doorgewerkt, met onderstaande foto's als resultaat Wink

Hier een groot deel van de kleine onderdelen in de 2k-lak. Spulletje heet Biccs Bichodur, ik bestel het bij de plaatselijke spuiterij voor 22,50 per liter. Kan direct over het gestraalde staal heen! Ik heb de draagarmen nog wel in de Owatrol CIP gezet, maar ik ben niet zo tevreden over de hechting van de 2k daarop. Krab het er net ff te makkelijk af, maar ik heb alles al gespoten... Misschien iets voor over een paar jaar, dan misschien toch maar coaten...
[Afbeelding: IMG_0713.jpg]
[Afbeelding: IMG_0712.jpg]
[Afbeelding: IMG_0745.jpg]

Het vooraslichaam en de veren heb ik wel laten coaten. Nog even getwijfeld of ik het vooraslichaam zwart zou laten doen of toch origineel grijs, ben voor het laatste gegaan.
[Afbeelding: IMG_0747.jpg]

En hier de eerste spullen weer terug op de auto! Het leukste gedeelte, jammer dat dat altijd zo snel voorbij gaat. Ik moet de achteras nog wel ÃÃn keer in de lak zetten, misschien dat ik de veren weer even demonteer om er wat makkelijker bij te kunnen.
[Afbeelding: IMG_0743.jpg]
[Afbeelding: IMG_0749.jpg]
[Afbeelding: IMG_0751.jpg]

Natuurlijk alle boutjes, beugeltjes en klein grut laten verzinken. Remdrukverdelers waren een paar jaar terug als door mijn pa gereviseerd, dus ik heb alleen maar alles schoongemaakt en een nieuw pakkingkje geknipt.
[Afbeelding: IMG_0750.jpg]

Op een foto hierboven is ook een tweede B20 te zien. Die kreeg ik gratis van een klant van mijn pa! De staat ervan is niet duidelijk, maar een gegeven paard...
[Afbeelding: IMG_0748.jpg]

Het originele motortje hebben we toch maar even uit elkaar getrokken. De zuigerspeling bleek groot, dus er komen nieuwe zuigers in. Wordt dus eigenlijk een volledige revisie. Nu nog op zoek naar een E-kop.
[Afbeelding: IMG_0744.jpg]

De SU-carburateurs heb ik in ieder geval al. Had ik nÃt een set via Marktplaats gekocht, komt die middag mijn pa met een verhaal dat hij iemand had ontmoet met een Volvo Laplander (een soort van 4x4 voertuig, ontwikkeld door het Zweedse leger, met een B20blok erin). Wij naar die man toe, hij had een set SU's voor 50 euro. Ik had dus net die ochtend voor drie keer zoveel een andere set gekocht... Nouja. Nu heb ik wat reserveonderdelen Wink
[Afbeelding: IMG_0734.jpg]

Hier overigens een groot gedeelte van de (nieuwe) onderdelen. Ligt inmiddels voor een klein kapitaal, we mogen de garage wel extra goed op slot gaan doen Tongue
[Afbeelding: IMG_0746.jpg]

Ook de remmen heb ik aangepakt. Ik wilde de klauwen eerst geelverzinkt hebben, maar gietijzer schijnt soms problemen te geven. Nu dus ook, maar in plaats van dat netjes toegeven hebben ze de klauwen goud gespoten Sad Ook is er wat klein zinkwerk kwijtgeraakt. Op zich geen probleem, maar het zijn precies een remklauwbout, een M11 zelfborgende moer en de stelbout van het stuurhuis. Lastige onderdelen dus Sad

Maar goed, de klauwen: ze waren dus niet goed verzinkt, dus ik heb ze maar gespoten. Eerst afplakken!
[Afbeelding: IMG_0729.jpg]

Toen gespoten. Twee busjes Motip hittebestendig anthraciet verder, toen moesten ze nog gebakken worden. Ma wordt niet echt blij als ik de oven daarvoor ging misbruiken, dus ik heb maar een oude pan gepakt, de klauwen erin opgehangen, afdekken met een plaatje staal met een gat erin en de verfbrander erop. De temperatuurmeter van de BBQ erin, en lekker bakken op 200 graden! Werkt perfect, het is net een soort voor poedercoating geworden, keihard! En toch een iets mooiere kleur dan goud Wink
[Afbeelding: IMG_0731.jpg]

En daarna weer in elkaar. Remzuigers netjes gepolijst en de binnenkant even in de 2k gezet, en daarna met nieuwe spulletjes weer in elkaar gezet. Natuurlijk ook de cilinders gehoont. Mis dus ÃÃn boutje van een achterklauw. Heeft iemand een oude, verrotte Girling achterklauw over?
[Afbeelding: IMG_0733.jpg]
[Afbeelding: IMG_0730.jpg]

En dat was het weer voorlopig. Nu een bijbaantje zoeken Wink

Rick
Volvo 142, 1969
Antwoord
#24
strak hoor, je zei het zelf al, goed gereedschap...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#25
Goei'n dag dat is weer even een update!
Mooie foto's en toelichting.

Die onderkant ziet er echt mooi uit zeg!
Bijna zonde dat je, m amper ziet. Maar het genot tijdens het sleutelen is alleen maar groter! Geweldig lijkt me dat, alles wat je beetpakt is gewoon zo goed als nieuw.

Alleen die remklauwen.. die mag je toch eigenlijk niet uit elkaar halen?
Antwoord
#26
DopdeDouwer schreef:Goei'n dag dat is weer even een update!
Mooie foto's en toelichting.

Die onderkant ziet er echt mooi uit zeg!
Bijna zonde dat je, m amper ziet. Maar het genot tijdens het sleutelen is alleen maar groter! Geweldig lijkt me dat, alles wat je beetpakt is gewoon zo goed als nieuw.

Alleen die remklauwen.. die mag je toch eigenlijk niet uit elkaar halen?

Ik zei het toch, een tijdje geen update maar niet stil gezeten Wink

Het klopt inderdaad dat overal staat dat je klauwen niet uit elkaar mag halen. Mijn pa doet het al 35 jaar en het is tot nu toe niet fout gegaan, dus waarom het niet zou mogen... Die bouten zitten af fabriek niet achterlijk strak vast, en als je zorgt dat je het rubber ringetje niet kwijtmaakt kan er eigenlijk niks gebeuren. Het is wel een stuk handiger honen en reviseren zo Wink

Rick
Volvo 142, 1969
Antwoord
#27
ja precies, als je alles schoon houdt en niet kwijt raakt is het gewoon weer een auto-onderdeel. Niet mogen heeft ongetwijfeld te maken met een stukje veiligheid, als je weet wat je doet maakt dat niet uit. En "sloop"je 1tje dan zijn er nog genoeg voorhanden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#28
rickhahn schreef:Nu nog op zoek naar een E-kop.

Hmm, daar ging het hier gisteren nog over...

Je project ziet er echt super uit!
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#29
Das niet duur, als dat een E-kop is!
Volvo 142, 1969
Antwoord
#30
pas op dat r geen scheur in zit, gezien de gesneuvelde klepveer.. dat zeg maar de kop head first op z'n kop gevallen is..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  witte export bekleding 1969 144s ton76 30 23.415 29 August 2014, 10:12
Laatste bericht: jos245
  lekke steekaskering 1969 144 ton76 4 4.045 14 October 2009, 14:22
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)