Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Negatief camber
#11
De bouten gaan misschien wel wat wringen als je de bovenste draagarm maximaal naar achteren wil hebben, maar als je kijkt hoe dik ze zijn zal het met de schade wel meevallen. Ik denk dat je eerder de boutgaten in de vooras wat uitrekt/buigt dan die bouten zelf.

In het handboek staat een leuk grafiekje waar ik uit opmaak dat een verschil van 2 mm een caster verandering 1 graad geeft.
Voor camber is 2 mm goed voor een halve graad, en 4 mm voor een hele.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
das handig, dan is m'n 8mm duidelijk teveel v h goede, morgen even naar de smid voor een strip van 6mm..

welk handboek is dat?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#13
Volvo Service Manual Part 6, Front end and steering gear. Staat ook gekopieerd in Haynes 140 series.

Waarom gebruik je geen stapels carrosserie ringen van 1 mm stuk, kan je lekker varieren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
ben een beetje door de ringen heen vrees ik, je hebt altijd veel troep, alleen net niet wat je nodig hebt.. tussen de as lijkt me dat minder...

ik pak Haynes er nog eens bij, verhaaltje voor het slapen gaan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#15
ter info: Met Toyo Proxes T1R of R1R kan je prima die sportievere afstelling benutten!
R1R is erg fijn, gebruiken ze ook als cup band in de Volvo Original cup. 2,4bar koud rondom werkt uitstekend op een 740/940.

voor de duidelijkheid even een heel simpel lijstje:
- voor een negatiever camber moet de onderkant naar buiten EN/OF de bovenkant naar binnen (richting blok) worden gebracht.
- voor een grotere casterhoek moet de bovenkant naar achteren worden gebracht EN/OF de onderkant naar voren.
- bij TOEspoor staan de voorbanden in de rechtuitstand een heel klein beetje naar elkaar TOEgericht in relatie tot de rijrichting . Toespoor bevordert de rechtuitstabiliteit. Hoe groter de casterinstelling hoe minder toespoor nodig is.
- bij UITspoor staan de voorbanden in de rechtsuitstand een heel klein beetje van elkaar AFgericht in relatie tot de rijrichting . Uitspoor bevordert de gretigheid waarmee de auto wil insturen. Maar de rechtuitstabiliteit is aanzienlijk veel minder.
- 0-sporing is exact rechtuit, minimaliseert banden slijtage en rolweerstand. ideaal om te gebruiken bij veel negatief camber.
- Dikkere stabi-stang VOOR verhoogt onderstuur gedrag(= glijden over de voorwielen) (maar kan gecompenseerd worden met negatiever camber en meer caster)
- Dikkere stabi-stang ACHTER vermindert onderstuur en verhoogt overstuur gedrag (= uitbreken van de achterkant) Een zeer groot bijkomend nadeel van een dikke achterstabi is dat de auto de neiging krijgt om het binnenste achterwiel op te tillen tijdens scherpe bochten rijden. Het effect is verlies van tractie (doorslippend wiel) conclusie: hou de achterstabi dun/standaard.
(ik had er achter ooit een dikke IPD onder zitten.... 1 week en toen was ik er al schijt ziek van... Er onderuit en weg ermee!)


Mijn eigen 900-onderstel heb ik als volgt samen gesteld:
- Eibach-Hausser 960 verlagingsveren voor (1 winding ingekort)
- HD/overload veren achter (1 winding ingekort) (deze veren gebruik ik i.v.m. LPG-tank/trekhaak, als jou 700/900 geen LPG-tank heeft zijn HD's te zwaar en wordt de auto spingerig achter, neem dan als alternatief progressief gewonden verlagingsveren. (Lesjofors, Intrax)
- Bilstein gasgevulde sportdempers rondom. (Bilstein is kwaliteitspul maar als ik weer opnieuw zou kunnen kiezen nam ik Koni-geel, daarvan is nl. de rebound afstelbaar)
- 25mm voorstabi (IPD)
- 19mm achterstabi ( 740 16V en 740Turbo sedan)
- camber -1,5 graad
- caster 7 graden
- sporing: o (rechtuit)
- voorbanden: Bridgestone Potenza RE050A 205/55x16 (2,4bar koud)
- achterbanden: Bridgestone Potenza RE050A 225/50x16 (zgn. 'staggered' bandenset zoals bv vaak op snelle BMW's te zien is.) (2,5bar koud)
225/50 heeft bijna dezelfde afrolomtrek als 205/55 dus geen afwijkende snelheidsmeting en geen ABS problemen!


De auto heeft met deze afstelling/setup en een (zware!) LPG tank achterin een zeer neutraal stuurgedrag en kan zeer snel rotondes ronden en bochtige dijkjes afwerken, zonder onderstuur.
Als je dit potentieel aan wegligging echt gaat gebruiken slijten de voorbanden natuurlijk wel harder maar wel egaal.


Antwoord
#16
ok, morgen onder de carport van de buren kruipen (zijn op vakantie en de mijne staat vol..) Ik heb een simpel "ijkgereedschap" gemaakt van een buis waar precies M10 draadeind in past. Die eerst op de huidige afstand van de velgen zetten (voorzijde midden rand velg l&r).. .

[Afbeelding: 2039703590102125362S600x600Q85.jpg]

Heb grote ringen op maat gemaakt van 2,5mm, passen allemaal op dezelfde wijze tussen de schuifmaat. Resultaat is 6mm per bout = ongeveer 1,5 graad..

[Afbeelding: 2916991540102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Mooi uitgepuzzeld!
ik neem aan dat je bij echt gebruik ook dichte ringen gaat gebruiken?

De grote vraag: hoe vind je het rijden???
Antwoord
#18
janspeed schreef:Mooi uitgepuzzeld!
ik neem aan dat je bij echt gebruik ook dichte ringen gaat gebruiken?

De grote vraag: hoe vind je het rijden???

nou ja normaal gesproken stop je er extra shims bij, zitten er standaard tussen , alleen minder oppervlak dan deze ringen. Er ligt er eentje van 8mm naast die ik in eerste instantie gemaakt heb naar het origineel..

Rijden moet blijken, kan er trouwens pas morgen mee aan de slag..

Over bandenslijtage gesproken. Ik heb eens voor de deur naar de verschillende "gezinsvervoerders" gekeken, een Scenic en een Nissan Tino, daar staan de voor Ãn achterwielen zichtbaar "scheef" , zeg maar á la Alfa 33 of Taunus, lijkt me sterk dat er gekozen is voor een camber dat per definitie een aanslag op het bandenbudget van de desbetreffende "gezinsvervoerder" doet omdat ie nou net wat hoger is en dus vookomen moet worden dat ie omvalt in de bochten....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#19
nou das ook geregeld, achteraf is het een plakje cake...

...benodigde gereedschappen..

[Afbeelding: 2252223200102125362S600x600Q85.jpg]

...eerst het huidige toe-/uitspoor bepaald.. de instelbare stang tussen binnenzijden velg, midden voorzijde..

[Afbeelding: 2471187050102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2328749920102125362S600x600Q85.jpg]

..krik onder de onderste wishbone (wensbotje.. red.) , wiel er af en cambermeter op de naaf, geleend van een bevriende bandenmeneer... niet goed te zien maar ingesteld op 0..

[Afbeelding: 2813413320102125362S600x600Q85.jpg]

...men neme een "special tool", ff de vlam op een wringijzer gezet..

[Afbeelding: 2700830860102125362S600x600Q85.jpg]

...en zonder enige moeite kwamen de bouten los, eentje met 1 hand zelfs. Ik weet niet wat ze in Gent gedaan hebben maar dit is de zoveelste bevesting die niet vast zat..! Aanhaalmoment mijn bips..!

...ver genoeg er uit gedraaid, ongeveer gelijk met de achterkant van de "wishbone-as".. Als ze beiden los zijn staat er geen spanning op en druk je um zo naar achteren, ff de aanwezige shims rechtzeten de de rest erbij..

[Afbeelding: 2269163880102125362S600x600Q85.jpg]

..nadat de ringen geplaatst zijn, 6mm totaal eea nu wel vast gedraaid, ongeveer 1,5 graad verschil..

[Afbeelding: 2884094000102125362S600x600Q85.jpg]

...met de paal als "referentiepunt", camber vooraf..

[Afbeelding: 2257306980102125362S600x600Q85.jpg]

...en achteraf..

[Afbeelding: 2044454320102125362S600x600Q85.jpg]

vervolgens de auto naar achteren gerold en weer terug, het toe-/uitspoor ad hand van de "meetstang" nagezien, hij ging er zelfs een fractie strakker tussen, het kantelpunt camber zit in dit geval dus iets onder het middelpunt velg. iom de bevriende bandenmeneer heb ik de spoorstang gelost en ongeveer 1 á 2 mm ingedraaid, klein beetje toespoor gegeven. ff de koffie op en dan eens voelen hoe ie ut doet.. heb alleen geen rotonde bij de hand..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#20
Dat gaat snel. Ik denk dat er standaard 3 mm tussen zit (geen 6 zoals ik eerst meldde) + een hele dunne en een flintertje bij de achterste bout voor het caster. Heb je de hele dunne weer teruggestopt?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar? Rob 145 4 4.456 9 May 2012, 02:42
Laatste bericht: Rob 145
  Camber rechtsvoor Marc1970 8 7.965 29 September 2006, 21:22
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)