Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie 142 uit 1969
#1
Na een tijdje rondgehangen te hebben op dit forum en met interesse een aantal andere restauratietopics te hebben gevolgd, is het nu tijd om er zelf eentje te openen Smile

De auto: een Volvo 142 uit 1969. Een aantal jaar terug heb ik deze als Kerstcadeau van mijn ouders gekregen. Mijn rijbewijs volgde pas anderhalf jaar later, dus ik heb er nog nooit echt in gereden, maar ben wel begonnen met de restauratie (dat was een van de voorwaardes van het krijgen van de auto - hij moest wel weer mooi worden!). Lassen kon ik een beetje, plaatwerk niet, restaureren in algemene zin wel omdat ik toen ik 16 was een Kreidler uit '68 had gerestaureerd. Dat begon ook een beetje als een projectje om hem 'lopend' te maken, het mondde uit in een totale restauratie. Deze Volvo is eigenlijk hetzelfde verhaal Smile

Omdat ik nog studeer staat de auto bij mijn ouders in de garage en heb ik er normaliter alleen in de weekends tijd voor. Vóór de vakantie heb ik echter besloten de Kreidlers (ik had er tijden terug nog eentje bijgekocht) te verkopen om zo wat financiële ruimte te creeëren voor de Volvo. Deze begon namelijk in het stadium te komen dat er geld tegenaan gegooid moest worden in de vorm van verf, nieuwe onderdelen e.d. Hij hing al een tijd in een spit, zodat ik de tectyl wat makkelijker kon afsteken. Dit is trouwens een aardig understatement, want er zat op sommige plekken een veertig jaar oude, centimeter dikke koek op. Voordeel hiervan is natuurlijk wel dat de bodem, op een heel klein plekje bij de rechter kriksteun vóór, in perfecte staat was.

Dat viel eigenlijk niet van de rest van de auto te zeggen. Naast de 'normale' plekken, zoals de achterspatbordranden en de wielbakken, waren beide voorspatbordranden volledig weggerot. Om de kosten wat te drukken heb ik uit 2,5 achterspatbordrand twee nieuwe voorspatbordranden gemaakt. Dit gaat heel aardig, met een beetje puzzelen. Ook waren de knipperlichtgaten uitgerot, deze dus ook opnieuw gemaakt.

Het front was ingedeukt (ooit een aanrijdinkje gehad, de bumper was ook krom), dus dat weer recht gemaakt en aan beide kanten de onderste bevestigingslip volledig opnieuw gefabriceerd, net als bij de spatborden overigens. Links en rechts de motorkapscharnierophangpunten (drie maar woordwaarde!) opgeknapt, De rand waar onder de paravan (waar het rubber in klemt) helemaal opnieuw moeten maken, rechts tussen de deurstijl en het voorspatbord een nieuw stuk gemaakt, rechts een klein stukje dorpel achteraan ingelast. De dorpels zelf waren verder perfect, omdat iemand ooit met een grote boor wat extra gaten gemaakt heeft. Lelijk, maar effectief! Uiteraard nieuwe reservewielbakken en platen voor de achterschokbrekers. Verder her en der wat kleine stukjes en hoekjes ingelast.

De oude huidplaten heb ik van de deurframes af geslepen en ik ben nu in het proces van het opnieuw aanbrengen van de new old stock huidplaten, die ik ook al een tijd had liggen. Alle bovenstaande dingen heb ik in een periode van zo'n 2,5 jaar gedaan, het project heeft tussendoor ook wel maandenlang stil gelegen omdat ik er soms geen zin in had of druk was met andere dingen. Het begint nu eindelijk een beetje op gang te komen gelukkig.

Mijn plan is om het overige plaatwerk en strakmaken ook allemaal zelf te doen, om zoveel mogelijk te besparen op de kosten van het spuiten. Daarom ben ik nu bezig met het stralen van alle ophangingsonderdelen, zodat ze direct naar de coater kunnen. Hij komt verder volledig in PU bussen te staan met rondom Koni's. Uiteindelijk is het plan om het originele B20A blok wat op te leuken met een set dubbele SU's, een snellere nokkenas en een 4-2-1 spruitstuk met een wat sportiever uitlaatsysteem, maar dat duurt nog wel even.

Helaas heb ik het verloop van de restauratie vooral in het begin niet goed bijgehouden, dus de foto's zijn eigenlijk alleen van het laatste jaar (en vooral de laatste paar maanden). De bodem staat, na afbikken en schoonmaken met wasbenzine, in twee lagen Owatrol C.I.P. Daarna zijn alle naden afgekit met PU-kit, en is er een laag underbody coating overheen gespoten, en als laatste een laag 2k industrielak. Voorlopig dus geen roest meer Smile

[Afbeelding: IMG_0016.jpg]

[Afbeelding: IMG_0507.jpg]

[Afbeelding: IMG_0522.jpg]

[Afbeelding: IMG_0668.jpg]

[Afbeelding: IMG_0673.jpg]

Dit is trouwens een aanpassing voor het netjes wegwerken van de LPG bodemontluchter. Een slang uit de reservewielbak vind ik lelijk, en dat neemt veel ruimte in. Dit is beter!
[Afbeelding: IMG_0690.jpg]

[Afbeelding: IMG_0674.jpg]

[Afbeelding: IMG_0695.jpg]

[Afbeelding: IMG_0698.jpg]
Volvo 142, 1969
Antwoord
#2
Petje af, Rick!
Dat ziet er nog eens goed aangepakt uit.
Mijn respect, complimenten en bewondering!

Succes verder.

Leon
Antwoord
#3
goed verhaal die beluchter..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Wow, ziet er goed uit!
Beter dan nieuw zou ik zeggen.

Gaat het qua LPG ontluchter goed met de afstand tot je uitlaat?
http://www.vogelsautogas.nl/inbouwvoorschrift/
Mooi verzonnen en gemaakt!

Als ik het zo zie (staan niet zo duidelijk op de foto) heb je origineel brede velgen.
Kronprinz 6135
Klopt dat?
Zo ja, zuinig op zijn, die zijn zeldzaam.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
anders trek je de uitlaat toch gewoon rechtdoor.. ook misschien wel leuk om het 1e type voorschermen te monteren..!

Is de 365 van je pa..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
s9606564 schreef:Wow, ziet er goed uit!
Beter dan nieuw zou ik zeggen.

Gaat het qua LPG ontluchter goed met de afstand tot je uitlaat?
http://www.vogelsautogas.nl/inbouwvoorschrift/
Mooi verzonnen en gemaakt!

Als ik het zo zie (staan niet zo duidelijk op de foto) heb je origineel brede velgen.
Kronprinz 6135
Klopt dat?
Zo ja, zuinig op zijn, die zijn zeldzaam.

Ik hoop het Wink Heb hem vrij ver naar achteren geplaatst. Kon helaas geen goed plaatje vinden van hoe de uitlaat precies loopt en heb mijn eigen uitlaat op het moment in de opslag liggen... Denk dat het wel goed komt. Ik kan altijd nog een stukje buis fabriceren dat met een bochtje naar achteren loopt.
Ik weet niet of het originele Kronprinzen zijn, er zitten wel twee duidelijk zichtbare naden tussen het hart en de rand van de velg...

Jambon schreef:anders trek je de uitlaat toch gewoon rechtdoor.. ook misschien wel leuk om het 1e type voorschermen te monteren..!

Is de 365 van je pa..?

Het is een oudje, dus met geanodiseerde grille, dicht front en kleine knippers! Ik moet nog kijken wat ik met de uitlaat ga doen, wil sowieso wat andere dempers eronder hebben. Wellicht een Simons set oid.

De 356 was van een klant, mijn vader heeft jarenlang professioneel Porsche revisies en restauraties gedaan. Nu nog, maar dan als een soort privÃmonteur. Voordeel is wel dat we een berg gereedschap hebben liggen, bijna alle klussen kunnen dus binnenshuis gedaan worden Smile
Volvo 142, 1969
Antwoord
#7
:o

Dit project is misschien niet zo snel als Beunhaas en Co, maar jeej wat een Project.
Ga lekker door zo ;D
Antwoord
#8
rickhahn schreef:Het is een oudje, dus met geanodiseerde grille, dicht front en kleine knippers! Ik moet nog kijken wat ik met de uitlaat ga doen, wil sowieso wat andere dempers eronder hebben. Wellicht een Simons set oid.

De 1e schermrn hebben een hoger stuk tussen de sierstrip en spatbord uitsnede, ik heb al de nieuwe, is net of ze te groot zijn..

Ik heb ook een Simons, al jaaaren, bevalt prima, alhoewel de potten iets minder van kwaliteit zijn. De buizen zijn gealuminiserd staal en gaan juist bijzonder lang mee. De 1e demper heb ik vervangen door een "vlamdemper" , soort dubbelwandige buis. De demper die dwars bij de achteras hangt, men zegt wel eens dat ie net zo goed weg kan. In dat geval zou het zomaar kunnen dat de 2" buis past op de standaard 2 serie pijp, of natuurlijk gewoon de "73-"74 pijp, dus niet de hoek om maar recht door en ipv dan rechts af naar de pot die achter de tank hangt een eindstuk van het eoa.. Misschien een lange pot met een diameter die net tussen reservewielbak en tank past... Moet je alleen de bevestiging van de eindpijp aan de andere balk maken, 2 moeren inlassen..

Het levert je hoe dan ook meer souplesse en trekkracht op.. en geluid..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
universele Simonsdelen
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Jambon schreef:
rickhahn schreef:Het is een oudje, dus met geanodiseerde grille, dicht front en kleine knippers! Ik moet nog kijken wat ik met de uitlaat ga doen, wil sowieso wat andere dempers eronder hebben. Wellicht een Simons set oid.

De 1e schermrn hebben een hoger stuk tussen de sierstrip en spatbord uitsnede, ik heb al de nieuwe, is net of ze te groot zijn..

Ik geloof dat ik dan wel het eerste type scherm heb. Heb net even de foto's in jouw topic bekeken, ik geloof niet dat de wielkastrand bij mij zo dicht op de sierstrip zit... maar dan scheelt het alsnog maar een paar centimeter toch?

Bedankt voor de link trouwens, zal er tzt zeker gebruik van maken! Prijzen vallen ook mee trouwens.
Volvo 142, 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  witte export bekleding 1969 144s ton76 30 23.415 29 August 2014, 10:12
Laatste bericht: jos245
  lekke steekaskering 1969 144 ton76 4 4.045 14 October 2009, 14:22
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)