8 July 2010, 22:30
zo heb ik het ook gedaan, de "nieuwe" hangen toevallig net te drogen..
Rode 245 uit 1983
|
8 July 2010, 22:34
Jambon, ik kon daar ooit wel wat over vinden op Brickboard maar nou niks meer. Werd dan vooral gedaan voor diff. verhoudingen herinner ik me. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor de askanteling. De 140 heeft de stangen zo kort mogelijk en vooraan op de as, de 240 heeft de stangen wat langer en bovenop de as, maar allebei werken ze als trekstang als je voorwaarts wegrijdt.
Wel heb ik het idee dat de 140 en vroege 240 stangen veel hardere rubbers hebben (de massieve diabolo's), vs. de luxere, half holle, ingewikkelde en slappe rubbers van de latere 240's.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
8 July 2010, 22:41
ik herinner me dat de garage waar ik ooit voor (alleen) APK kwam deze vaak moesten vervangen bij de 200..
Ik heb juist het idee dat de stangen op de as meer effect hebben dan voor de as, heeft zo immers een langere hefboom, terwijl de 140 situatie op het kantelpunt zit en een beetje moet middelen tussen drukken en trekken. Verder zijn de onderste draagarmen van een 200 breder uitgevoerd en verwacht ik minder vervorming, hebben ze natuurlijk niet voor niets gedaan. En een 200 as met Dana 32 (?) van een turbo is dan wel geinig, met normaal gebruik iig in de winter, ik had er aardig last van.. (we breken geloof ik in op een topic.. ![]()
8 July 2010, 23:01
Jambon schreef:(we breken geloof ik in op een topic.. Maakt niet uit............. ![]() @Rob: lengte van die reactiestangen is voor elk bouwjaar gelijk? Ik herinner me nog heel goed dat ik destijds voor mijn 145 de beide achterdraagarmen(?) (die dingen waar de veren op rusten) ook op jouw manier wilde vervangen. Alles mooi klaargemaakt, nieuwe bussen en mooi kleurtje, en wat bleek: ze waren te lang. Dat was niet echt leuk.
245 DL 1983
8 July 2010, 23:02
wakka schreef:Jambon schreef:(we breken geloof ik in op een topic.. pfff... en het is trouwens Dana 1030 en 1031, maar daar is al een hoop over genoteerd..
8 July 2010, 23:20
Haha, da's pech, de 140 is er in SWB en LWB, scheelt 2 cm, in 1971 gewisseld dacht ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
8 July 2010, 23:24
2cm, kan goed kloppen..............heb toen maar ter plekke bussen verwisseld. Heb geen zin om een dergelijke ervaring te krijgen met reactiestangen.
245 DL 1983
8 July 2010, 23:32
erg herkenbaar, ik had alle bussen in verse stangen en armen zitten, ik heb toen de moeilijke weg (uiteindelijk) genomen en ook de Panhardstang bevestiging over gezet, en die past niet dus aangepast (laswerk) en ja hoor, dan passen de veren niet, die hebben er 13 jaar in S-vorm onder gestaan...
12 July 2010, 14:17
Citaat:@Rob: lengte van die reactiestangen is voor elk bouwjaar gelijk? Pin me er niet op vast, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van 99,9% durf ik te beweren dat ze even lang zijn. De vorm van het oog was in de vroege jaren wel anders. (Hourglass-shape aka diablo/zandloper) Leesvoer: Topic: vervangen rubbers v/d reactiestangen 245 uit 1982 [edit] nauwkeurigheid verhoogd naar 99,91% ;D KKlllliiikkk [/edit] ![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|