Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245GL 1983 net uit Zweden
#1
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en had al wel gepost maar nog niet voorgesteld: Mijn naam is Job Plas en ik kom uit Groningen. Die liefde voor Volvo's was er al even maar ik had er nog nooit 1 gekocht.
Totdat we vorige week we aan het klussen waren in Zweden en dat was de ultieme kans om er toch 1 mee te nemen. Het is een rode 245GL uit 1983 geworden (toen met 247600km). Na aankoop meteen koelvloeistof bijgevuld en ruitenwisserbladen vervangen. Hij had wel wat electrische issues: Sigaretaansteker, dashboardverlichting (deels), achterruitverwarming, Levelingsystem, Radio, achterruiterwisser en de knopjes aan weerzijden van de handrem (zelfbouw) doen helemaal niets. Verder start hij direct met een koude motor, maar loopt hij niet mooi (blok licht te dansen en hij slaat gauw af). Als hij warm is loopt ie prima en ligt het blok ook veel rustiger.

Uiterlijk vindt ik em super, alles is keihard en strak, heeft wel wat kleurverschil hier en daar maar dat mag ook. Omdat de velgen een beetje warm werden na een kort ritje heb ik de wieldoppen er vanaf gehaald helaas zijn de velgen net zo lelijk als de doppen, dus daar moet ik nog een keer iets anders voor verzinnen. De wind deflector achterop is natuurlijk ook oerlelijk, hoe iemand dat bedacht heeft :'(
[Afbeelding: img0048klein.jpg]

De rit naar huis (1400km) ging super, hij rijd ook erg lekker, ondanks de lage druk (lees geen druk) in het levelingsystem. Alles ging vlekkeloos totdat we bij de MCdrive in Oldenburg waren, daar begon hij koelwater te lekken (harder als ik pissen kan). Dus lekdichtvloeistof erin, bijvullen, warmlopen en de laatste 150km wat rustiger gereden. Inmiddels heb ik een nieuwe radiateur besteld bij Winparts.

Vandaag ook even naar het levelingsystem gekeken, de knopjes in het dashboard doen helemaal niets en de druk staat dus op nul. Dus heb ik een testkabel naar de compressor toegebracht met 12 volt: Eureka! Hij begint lekker te brommen en de kont van mn volvo klimt langzaam omhoog. Ook het mano(?) metertje geeft nu netjes 6 (bar) aan.

Komende woensdag hoop ik naar de RDW te gaan voor een Nederlands kenteken. Daarna komen de andere issues aan bod. Als ik geen grote problemen tegen kom ga ik binnenkort een gas installatie in (laten) bouwen.

Volgens het Chassisnummer zou het om een B21a motor moeten gaan, maar dit type is volgens de autoweek niet geleverd in dit model in 1983. Daarnaast is de versnellingsbak vervangen door 1 met overdrive, dus nu weet ik niet zeker wat voor motor er in ligt, iemand een idee?
[Afbeelding: img0039w.jpg]
[Afbeelding: img0044og.jpg]
[Afbeelding: img0046mk.jpg]
Ik post nog wel een update over de keuring komende week.

Edit: Uploadmap is vol dus fotos volgen nog
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Leuk verhaal, ik kijk al uit naar het vervolg.
Als ik het goed heb gaat het bij de RDW alleen om administratieve/identiteits handelingen dacht ik. (met evt. een APK erbij waarbij dan uiteraard w
Antwoord
#3
Plat kleppendeksel =B23A
Misschien -met een beetje mazzel- is de puntenontsteking ook vervangen voor een elektronische...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Zeker een top-verhaal en een top-auto! Respect voor je moed. Het is mooi als
je handig genoeg bent om zelf een auto met wat gebrekjes weer helemaal in
orde te krijgen. Die spoiler achterop, alstie nog een beetje heel is, daar kun je
nog mooi aan verdienen in dit land. Ze gaan soms weg voor meer dan 50,- 8)
Antwoord
#5
Stinky schreef:Zeker een top-verhaal en een top-auto! Respect voor je moed. Het is mooi als
je handig genoeg bent om zelf een auto met wat gebrekjes weer helemaal in
orde te krijgen. Die spoiler achterop, alstie nog een beetje heel is, daar kun je
nog mooi aan verdienen in dit land. Ze gaan soms weg voor meer dan 50,- 8)

@Job: respect, mooie Volvo en die spoiler........, ik vind hem super. ;D Ik heb hem zelf ook.

@Jan: heb je al gelezen dat ik de spoiler al een keer verloren heb? Ik heb nu beter spul aangeschaft en zal hem dezer dagen opnieuw, en nu goed, monteren. Ben er nog steeds blij mee.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#6
Bedankt voor jullie reacties. Dit betekent dus dat er geen originele motor meer inligt. Wat is de puntenonsteking en hoe weet ik of die vervangen is? De spoiler is trouwens niet goed meer zit vast geplakt met een soort stopverf....
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#7
LEH563
Fabrikat: VOLVO 245-411
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1983 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: 245411D1475639
Motoreffekt, kw: 78,0
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
#8
job245 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Dit betekent dus dat er geen originele motor meer inligt. Wat is de puntenonsteking en hoe weet ik of die vervangen is? De spoiler is trouwens niet goed meer zit vast geplakt met een soort stopverf....

Goed spul in ieder geval. Je spoiler is de hele rit blijven zitten. die van mij vloog eraf.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#9
Top bak! had 'm ook al gespot op Blocket.
Weer een rooie 245 er bij in het Noorden! ga zo door!

Wat is dat voor witte strip onder de deuren?

Iig mooi origineel schuifdak en dito sneuuwmatten.
In Groningen zit je goed voor wat betreft onderhoud (combigarage) en sloop (Staal Autodemontage in Noordhorn)

Hoe heb je de auto verzekerd voor je terugrit?

(Ga je binnenkort weer klussen in Zweden, en heb je een bijrijder nodig? Big Grin )
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Leuk verhaal, alleen die actie met die lekstop vind ik minder handig >Sad

Vertel je dat ook erbij als je deze Volvo ooit verkoopt?

http://volvolvo.nl/index.php/smf/index.p...ic=865.195


In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.405 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 583 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.475 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.138 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 230.538 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.190 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.173 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.051 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.014 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.459 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)