Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
Als ie nou goed is heeft Paul gelijk, toch....?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Moet nog gebeuren. Ben van mijn oren gaan maken bij de Volvodealer, ze hadden me immers verzekerd dat ze de contacthoek juist hadden afgesteld (!). Die monteur was echter bijzonder geirriteerd toen ik zei dat de contacthoek die paar graden fout stond. Hij beriep zich op zijn jarenlange ervaring, zei dat het helemaal niet veel zou uitmaken en beweerde zelfs dat het voor die oude motoren zelfs beter was dat de contacthoek op 54 graden stond???

Toch expliciet gevraagd de contacthoek af te stellen op de fabriekswaarden. Tenslotte had ik betaald voor iets wat uiteindelijk niet was uitgevoerd (!). Volvo mag eind mei binnen. Zal me eerlijk gezegd nogal benieuwen of die CO hiermee zo sterk zal verlagen, wat Paul lijkt te beweren.. :-\ :-\
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
haha, spannend! anders ga je naar Vlaardingen eej? Smile
Antwoord
Ik ga EERST terug naar die Paul, als het niet lukt mag ie het me uitleggen Big Grin
Don't worry, Vlaardingen zit nog steeds in mijn hoofd hoor, eerst hier alle losse eindjes / mogelijkheden afwerken Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Tijd voor een 123-ignition met automatische contacthoek regeling? Wink
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Contacthoek of speling tussen contactpuntjes is wel van belang, het bepaald de tijd die de bobine heeft om zich op te laden voor de volgende vonk. Iets van 60 graden is prima, dat vertaalt zich in 0,4 mm speling. De motor wordt een beetje futloos als de hoek te groot of te klein wordt. Het is een basisafstelling, net als klepspeling.
Ik gebruik een voelmaatje, een veel onnauwkeurigere methode dan een stroboscoop, en mijn motoren lopen best en zijn verder alle kanten op afstelbaar. Dus, ik denk niet dat een paar graden verschil zoveel uitmaakt.

Jarenlange ervaring maakt ook niet zoveel verschil is mijn ervaring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
LOL, tijd vliegt precies. Weer anderhalve maand later.

Contacthoek did the trick! CO staat op 1,5% en zelfs 1,2 % als de motor lekker warm is.

De Volvo eind mei binnengestoken bij de Volvodealer om de contacthoek ditmaal dus wÃl goed af te stellen. Paar dagen later weer opgehaald en weer een flinke discussie gehad met de dealer. Ze legden me doodleuk een factuur voor van 40 euro voor het geleverde werk, wat helemaal de afspraak niet was. Uiteraard hadden ze 't vertikt om de CO-waarde nog eens na te meten en gezien de relatie tussen ons beidjes inmiddels wel bekoeld was, heb ik dat lekker door een andere (mijn buurt-)garage laten doen.

Na veel vijven en zessen, was deze week dan hÃt moment en ik kreeg van mijn buurtgarage het leuke nieuws dat de CO netjes in orde staat. Hurray! CO-klepje zou af en toe ook een klein beetje blijven hangen zijn, wat wsl bij momenten ook een hogere CO-waarde zal hebben gegeven (hoewel dat niet het kernprobleem was). Toch dingen die de Volvodealer echt had moeten detecteren, wil ie een beetje zelfrespect hebben -vind ik.

Nu heb ik een eigenlijk al weer een ander probleem: een te lage compressie. Was er al toen ik de Volvo kocht, maar nu de afstelling helemaal goed zou moeten zijn, heb ik de buurtgarage meteen ook gevraagd de compressie toch nog maar eens te laten nameten. En jep:
cil. 1: 6,5
cil. 2: 7
cil. 3: 7
cil. 4: 8

Auw. Klepspeling is goed, trouwens.

Maar goed, mijn dag kan toch niet meer stuk, nu de CO weer helemaal goed is ;D ;D ;D ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Dat de Volvo dealer hoedanook nog iets doet voor 40 euro. Verder goed geregeld natuurlijk!

Compressie geeft niks, als-ie maar rijdt en rustig draait. Beetje afstanden maken zal die van opknappen. Beetje ATF op de zuigers gieten en een nachtje laten weken, wellicht komen de zuigerveren dan wat los.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Das prachtig nieuws. Na de grote lijdensweg. Geniet nu maar van de mooie zomer in een 242.

Gr, Koen
Antwoord
Het instellen van de contacthoek is toch de 0,4mm tussen de contactpuntjes (bij een B20 dan). Waar kun je die graden aflezen die eerder in dit topic stonden?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.457 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.222 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)