Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Ik heb hier en daar gelezen dat een gas installatie gekeurd moet worden door de rdw bij zelf inbouw.
Stel: Ik koop een 245 slopert met lpg en wil de installatie in mijn 245 inbouwen.
Wat kan en mag overgezet worden en wat moet nieuw gekocht worden?
Ik hoor het graag!
Leon
Berichten: 51
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2009
uit een slopert overbouwen alleen tankframe en gasleiding onder auto, de rest moet een E keurmerk van ik geloof 76 R01 en de gasvulslang mag niet ouder zijn dan 1 jaar (kromme regel daarna wordt alleen gekeurd op droogte scheuren).
Vrgr Arno
Volvo 144 gl '72 Volvo 144 dl '70 Moto guzzi v 50 '78.
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Hm, dank voor de reactie!
Loont zich dus eigenlijk niet echt.
Misschien stukje chassis mee overnemen?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Tenzij je dus een auto kan vinden op de sloop met een installatie na 2001. Dat 67R01 keurmerk (o.i.d.) is vanaf 2001 gebruikt dacht ik. De vraag is echter of het nou echt lonend is om een installatie van die leeftijd op de sloop te halen als je voor ong 800 euro gewoon een nieuwe installatie met bijbehorende garantie en certificaten (voor dat keurmerk) hebt. Meeste certificaten zijn wel op internet te vinden en dit is ook toegestaan overigens. Maar nogmaals, voor die 800 euro....
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Klopt, voor die 800 euro kun je je (ik dus) afvragen of het loont.
Maar nu kan ik dan voor 600 euro klaar zijn en daarbij ook nog een hele bult reservespul....
De goedkoopste onderbouw die ik overigens kan vinden is 850 euro. Zelf inbouwen en dus ook nog keuren lalten (55 euro)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De volgende onderdelen (drukdelen) moeten een keurmerk hebben waarvan de eerste 2 cijfers achter 67R ...... beginnen met 01 (dus niet 001 zoals de meeste oudere installaties):
verdamper
lpg afsluiter
buitenvuller
tank met appendages (bij de tank moet sinds enkele jaren ook een tankcertificaat overlegd worden)
vulslang mag niet ouder dan 1 jaar zijn
Alle andere zaken zoals : gasmengstuk,leiding,lpg computer,B/G schakelaar,tankframe,benzine-afsluiter,etc. hoeft geen keurmerk te hebben en mag dus ook van een oude lpg installatie afkomstig zijn.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
LeonW schreef:Klopt, voor die 800 euro kun je je (ik dus) afvragen of het loont.
Maar nu kan ik dan voor 600 euro klaar zijn en daarbij ook nog een hele bult reservespul....
De goedkoopste onderbouw die ik overigens kan vinden is 850 euro. Zelf inbouwen en dus ook nog keuren lalten (55 euro)
Sja, als je inderdaad voor 600 euro een onderbouwinstallatie van NA 2001 MET 67R01 keurmerk hebt dan kan er niet veel misgaan. Ben je reeds bekend met de inbouwregels? Zie:
http://www.vogelsautogas.nl/inbouwvoorschrift/
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Morgen ga ik de volvo kopen.
De gasinstallatie is van 2002, dus met keurmerk 67R01. Vanochtend met de RDW gebeld en het is geen probleem. Ik hoef enkel een nieuwe vulslang te plaatsen. Installatie komt uit exact dezelfde wagen, met zelfde bouwjaar. Omzetten zou dus 1 op 1 moeten zijn.
Ik ben er blij mee, vooral omdat ik nu ook wat extra onderdelen ter beschikking krijg!
Ik heb binnenkort dus ook een lpg chassis uit '77 in de aanbieding!!!
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Da's niet duur voor een belastingvrije 245 op LPG. Deze misschien?
http://www.speurders.nl/overzicht/autos/...66085.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Marc,
Dat is hem inderdaad.
De carrosserie is echt vreselijk slecht.
Maar technisch best aardig.
Daarbij staat hij 15 km van ons af, dus al met al geen slechte deal denk ik zo.
Ik heb hem reeds overgeschreven en betaald. Morgen ga ik hem halen.
Ben alleen nog een beetje in dubio of ik mijn platen erop zal hangen of verzekeren en dan zonder apk rijden....
Leon