Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SaddieN's VloVlo
Riem zit nu gespiegeld. Dubbele streep is voor krukasmerkje, daar beginnen. Op merkje leggen, dan naar hulpas, dan naar nokkenas, dan spanrol. Bij de krukas zijn de streepjes dan door de spanning vd riem al van het merkje af, dus 4-5 tanden verdraaien om te controleren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
1 Van de vorige eigenaren heeft bij de mijne de riem laten vervangen bij de dealer. Die heeft op de kruk- en nokkenaspoelies met witte verf een streepje gezet wat correspondeert met een witte stip op het blok. Een actie waar ik dus ook lol van had toen ik de riem heb vervangen. Het is dan meteen zichtbaar als de riem verschoten is bij het plaatsen.
Ik begrijp dat je daar nu niet mee geholpen bent, maar het is misschien wel een idee om, als je het blok straks weer draaiend hebt, zo'n markering aan te brengen. Scheelt een berg twijfel de volgende keer.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Er zitten markeringen op nokaspoelie en de hulpaspoelie (leuk scrabble woord), de krukas heb ik zelf gemarkeerd, dus dat is niet het probleem.

Citaat:Bij de krukas zijn de streepjes dan door de spanning vd riem al van het merkje af
Dat begrijp ik niet helemaal. Bij het plaatsen van de riem moeten toch alle poelie's in de stand blijven staan?

(Net terug van vuurtje stoken met de jongens (6 en 3 jaar)). Ga nu nog even alles demonteren. Morgen een foto van de d-riem.
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
Min of meer. Kijk hier, zo moeten de tandwielen staan:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...gMarks.htm
Het merkteken op krukas staat dus niet op een plek waar de riem hem raakt, ik vond dit ook een rare truccelarefoefelare.

Leg de twee merktekens bovenop de krukas, dan de riem om de krukas, dan om de hulpas, en tenslotte om de nokkenas en de spanrol ongeveer tegelijk. Ontspan de spanrolveer. De riem staat dan strak, en dus zit het merkteken voor de krukas niet meer op het tandwiel, maar iets erboven.
Antwoord
Marc: Hee, ik heb opeens zo'n Aahaa gevoel. Ik begrijp nu wat je bedoelt! Bedankt.

Net wel mijn persoonlijke record d-riem demonteren verbroken: 16 minuten!
Wel wat doms gedaan: zonder d-riem de nokkenas in positie gedraaid. Dus nu staat de krukas niet goed. De enige manier om riem de krukas in positie draaien is zeker MET d-riem?

Hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat alle wielen goed stonden bij monteren, ga ik het morgen nog een keertje proberen (natuurlijk). En dan op de hier beschreven manier!

Oja, ik heb (nog) geen momentsleutel. En om nou een hefboom van 1 meter te maken met 6kg eraan om aan de 60Nm te komen, vind ik een beetje absurd. Luistert het erg nauw, dat vastdraaien van de krukaspoelie en de spanrolbout?
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
Goeie! Als de merktekens goed staan, staan de assen goed, namelijk op BDP van de compressieslag. Cil. 1 staat op BDP, beide kleppen zijn dicht, rotor wijst naar #1, op scherp. Het kan zijn dat het BDP voorheen van de uitlaatslag was maar dat weet de motor niet hè?

60 Nm is vrij relaxed, iets meer dan half de wielmoeren. Het is de 60 graden die je daarna nog door moet draaien die de bout echt vast trekt.
Denk wel dat je er een paar km mee kan rijden als-ie wat te los zit.
Antwoord
Alles weer netjes gemonteerd en starten maar: dat klonk stukken beter.

En toen weer even kijken naar de d-riem (had bovenkant afdekkap even weggelaten): blijkt tot mijn schrik de d-riem bijna van de wielen af te draaien... ???
[Afbeelding: IMG_4807.JPG]

Ligt niet aan de afdekkap lijkt me, dwinger op de krukas zit ook goed. Hoop dat iemand me raad kan geven, want dit is wel frustrerend: nu draait alles goed, kan ik nog niet rondtuffen!

Foto's volgen nog.
Volvo V70 (2001) 
Antwoord
Ja dat ken ik. Als de spanrol een beetje scheef zit doet-ie dat. De spanrol zit vreemd losjes op zijn plek geklemd tussen de moer, een nok in de kop en de veer, maar, hij kan recht.

Parallel aan de riem zeg maar.
Antwoord
Dankzij de tips van dit forum zit alles nu en ja, de motor start en draait weer vanouds!
Ben alleen niet zo blij omdat het pas bij de 3e keer is gelukt. Maar dat zal er wel bij horen, denk ik.

Maar... na de motor even gestart te hebben, heb ik nog even naar de d-riem gekeken (bovenste gedeelte).
De markering op de riem stond niet meer in lijn met de markering op het wiel. Nokkenas stond op TDC. Is dit normaal of is er toch nog ergens een foutje in geslopen?
Volvo V70 (2001) 
Antwoord
Dat is normaal. Liep je distributierienm er niet bijna af doordat de krukaspoulie er nog niet op zat??

Nu maar hopen dat je meer vermogen hebt!!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  SaddieN's VloVlo SaddieN 8 4.396 24 February 2012, 15:48
Laatste bericht: SaddieN

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)