Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SaddieN's VloVlo
#1
Net terug van een paar dagen Hongarije. Vorige week zondag, vroeg in de avond begon onze reis. Alles ging voorspoedig, lekker rustig op de weg, ondergaand zonnetje en gezelligheid in de auto. En toen begonnen de heuvels...
Dat we niet suizend door het berglandschap zouden scheuren had ik me wel bedacht, maar dit leek eerlijk gezegd helemaal nergens op. Bij het stijgen leek alle kracht uit de motor te zijn verdwenen. In de spiegel zag ik hoe we bruine rookpluimen voor de andere weggebruikers achterlieten.
Begon wel zenuwachtig te worden. De gedachte om midden in de nacht met het hele gezin aan de kant van de Duitse Autobahn te staan maakte me niet blij. En het ergste was het doemdenken: "Zie je wel, een oldtimer is helemaal NIKS!".

Gelukkig zijn we op onze bestemming gekomen en heeft het ouwetje ons ook weer naar huis gebracht. Oke, heuveltje op in z'n 3 met gangetje van 60km/u, maar hij deed het wel! En het was ook een erg leuke vakantie.

En dan nu natuurlijk de grote vraag: wat is er aan de hand?

Starten gaat goed, meestal is wel de choke nodig, maar dat ben ik gewend.
"Gewoon" optrekken gaat ook goed. Op vlakke stukken is 130km/u nog prima te doen, al duurt het een kwartier, bij wijze van spreken dan.
Maar bij accellereren of heuveltje op mist de motor opeens alle kracht. Het gaspedaal helemaal indrukken heeft geen zijn, dan lijkt de motor te verzuipen, alsof je met een warme motor met de choke rijdt.

Onder de motorkap handmatig gas gegeven: bleef het mechanisme hangen waardoor motor flink hoog bleef draaien. Het gekke was dat dit alleen optrad bij een draaiende motor. Als de auto uit stond, bleef er niks hangen. Vreemd, of niet? Toch twijfel ik er aan of dit "blijven hangen" de oorzaak is. Als ik bij het schakelen het gaspedaal snel loslaat, blijft er niks hangen, maar heeft de motor nog steeds geen kracht.

[Afbeelding: IMG_4508.JPG]

[Afbeelding: IMG_4507.JPG]
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
#2
Citaat:"Gewoon" optrekken gaat ook goed. Op vlakke stukken is 130km/u nog prima te doen, al duurt het een kwartier, bij wijze van spreken dan.
Maar bij accellereren of heuveltje op mist de motor opeens alle kracht. Het gaspedaal helemaal indrukken heeft geen zijn, dan lijkt de motor te verzuipen, alsof je met een warme motor met de choke rijdt.

Onder de motorkap handmatig gas gegeven: bleef het mechanisme hangen waardoor motor flink hoog bleef draaien. Het gekke was dat dit alleen optrad bij een draaiende motor. Als de auto uit stond, bleef er niks hangen. Vreemd, of niet? Toch twijfel ik er aan of dit "blijven hangen" de oorzaak is. Als ik bij het schakelen het gaspedaal snel loslaat, blijft er niks hangen, maar heeft de motor nog steeds geen kracht.

Eigenlijk hoopte ik op een paar wijze woorden van iemand. :'( Zijn er nog tips of zijn de symptomen misschien niet duidelijk genoeg?

Heb Haynes weer doorgelezen. Daar staat een hele lijst van zaken die je eerst dient te controleren alvorens de carburator de schuld te geven.

Vanmorgen het luchtfilter vervangen, geen verschil.

[Afbeelding: IMG_4647.JPG]


Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
#3
Ik kan wel complimenten geven over de auto die je hebt, echt mooi, maar daar schiet je helemaal niks mee op. Sorry ik weet het niet. :Smile
Ben wel benieuwd trouwens.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#4
Mooie bak, dat dan wel weer (is dat kunstgras in de kofferbak? staat wel geinig Big Grin )

Anyway, succes er mee! (m.a.w. ik heb ook geen pasklaar antwoord :-X )
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Bruine rookpluimen dat hoort niet.
Hoeveel km. heeft je blok gelopen? Misschien de compressie eens (laten) testen.

130 km. p.u. topsnelheid dat is erg weinig...of heb je een diesel?
Antwoord
#6
draaien wel alle cilinders mee?
kan je horen en zien als ie stationair ongeveer 800 rpm
flink staat te schudden (de motor)
Antwoord
#7
Ik neem aan dat je een carburatiemotor hebt. Heb je nog contactpunten? Zo ja, klopt het ontstekingstijdstip wel?? Als dit veel te laat staat is alle fut er wel uit. Ook de mechanische vervroeging en vacuumvervroeging goed controleren.
Antwoord
#8
bruin is brandstof, co kan kloppen maar wordt niet gemeten onder belasting.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Citaat:Hoeveel km. heeft je blok gelopen? Misschien de compressie eens (laten) testen.
Blok heeft zo'n 200k gelopen. Ging zojuist beginnen aan die compressietest...

...en toen zag ik dit:

[Afbeelding: IMG_4650.JPG]

Hoe heet deze pijp, die vanaf de onderkant van de luchtfilter naar het uitlaatspruitstuk (heet dat verroeste ding zo? ???) gaat?
Deze is dus helemaal afgebroken. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Citaat:kan je horen en zien als ie stationair ongeveer 800 rpm
flink staat te schudden (de motor)
Nee, hij draait best soepeltjes.

Citaat:Ik neem aan dat je een carburatiemotor hebt. Heb je nog contactpunten?
Ja, dacht een Solex Sicac (hoe spreek je dat uit?). Over die contactpunten heb ik ook nog wel een vraagje, maar dat later...
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
#10
Citaat:Hoe heet deze pijp, die vanaf de onderkant van de luchtfilter naar het uitlaatspruitstuk (heet dat verroeste ding zo? ) gaat?
Deze is dus helemaal afgebroken. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Rij je op LPG? dan wordt deze pijp meestal losgekoppeld. Dus dan hoef je niet druk te maken.
(Veel over geschreven hiero, zal de links wel even opzoeken als ik zin/tijd heb ).

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  SaddieN's VloVlo SaddieN 8 4.388 24 February 2012, 15:48
Laatste bericht: SaddieN

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)