Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SaddieN's VloVlo
Hoi Saddie,
je schrijft dat je 'plotseling' last kreeg van dit probleem, maar normaal rij je vast niet in de heuvels met volle bepakking etc, dus vlgs mij is er grote kans dat dit probleem al langer aanwezig was (en misschien langzaam erger wordt)??

Als je kijkt naar je oude luchtfilter en de bougie(kabels) etc, dan lijkt het me wijs te beginnen om de auto eens een grote beurt te geven EN de kleppen te stellen.
Grote beurt iig:
* nw luchtfilter, oliefilter, olie, bougies, bougiekabels in dit geval (zien er oud uit), verdeelkap en rotor, benz.filter
* ontstekingstijdstip checken
* kleppen stellen

Geen overbodige luxe en betaalt zich vanzelf terug -> 1 op 6 is ook niet normaal.

Ik vermoed / hoop voor je dat ie dan echt een stuk beter loopt.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Wat je zelf eerst ook kunt doen: Gaat de gasklep wel volledig open met ingetrapt gaspedaal? FF iemand gaspedaal laten intrappen, en aan de carburateur/gashevel voelen of deze nog verder verdraaid kan worden.

Verdere suggesties:

Distributie een tandje verkeerd
vacuumvervroeger lek (ff zuigen aan het slangetje met lopende motor,toerental moet toenemen)
Ontstekingstijdstip 10 graden ernaast.
Klepspeling erg slecht.
Benzinefiltertje verstopt/pompopbrengst slecht.
Antwoord
Ja je bougies zijn helemaal futloos, en nog verschillende ook zo te zien. De losse slang is prima, het lekje is bij de benzinepomp (die is mechanisch en je kan hem dan ook niet uitzetten door een zekering los te halen).

Je hebt de 'gevoelige' Solex Cisac carb, die zou ik gelijk verdenken. Bij volgas moet er een tweede trap opengaan, dat werkt op vacuum, een heel gedoe waar ik verder weinig van snap.
Wat misschien wel verklaart waarom de gasklep bij motor uit (geen vacuum) anders werkt dan bij motor aan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wist dat er laswerk nodig was: in de chassisbalken aan beide kanten aan de achterkant zat er een doorgeroest gat. En bij nadere inspectie door de garage bleek dat gat eigenlijk meer een strook te zijn die moest worden vervangen. Ja, heb het zelf mogen bekijken: over een lengte van zo'n 20cm zat geen staal meer... En ook nog een stuk achterscherm moest onder handen worden genomen.

Nou, tja, wat kan ik doen? Hij is het nog waard, vind ik zelf, en de garage ook. Dus hij staat nu weer voor de deur en ik ben 500,- armer...
Volgens de garage dient zo'n balk eigenlijk (gedeeltelijk) vervangen te worden en is plaatselijk laswerk niet toegestaan.
De garage is zo'n 7 uur bezig geweest, voor een tarief van 52,50/uur. Lijkt mij wel reeel. Hoor het graag als hier andere ideeen over bestaan.

Net jarig geweest en het kado is, zoals ik had gevraagd: een workshop plaatwerk lassen bij rustbuster. Hoop dat dat wat is. Ik houd jullie op de hoogte. Wie weet, kan ik de volgende keer zelf dat gat dicht zetten... Wink

En die Solex doet 't nog steeds niet lekker...
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
Tuurlijk mag je plaatselijk stukjes inlassen. Mijn broertjes 145 bestaat voor minstens de helft uit ingelaste stukjes, stukken en nog grotere stukken.
Ligt eraan hoe het eruit ziet nu, voor een beetje net dorpeltje wegslijpen (vaak is het achterste deel ook al te ver heen om nog als basis te dienen), pas maken, erop lassen, afwerken weerskanten is 7 uur redelijk.

Maar als je 2 middagjes gelast hebt kan je het zelf net zo goed.
Antwoord
Citaat:Onderhoudsvrij?
Is dit ook in te bouwen in een B23A?
En zo ja, op welke motoren kan ik dat vinden?
Is dat lastig?

vraag 1 : ja!
Er zitten geen punten meer in de verdeler en uiteraard geen condensator.
Wel wordt de vervroeging nog mechanisch geregeld door de centrifugaalgewichtjes.
Wanneer de ontst. op "tijd" wordt gezet hoeft er daarna nooit meer naar omgekeken te worden.
De vervangingsintervallen voor de verdelerkap en de rotor blijven wel dezelfde.

vraag 2 : ja!
Ik heb het zelf ooit 's in m'n B23A gebouwd.

vraag 3 :je vind ze op de B230 A blokken.

vraag 4 : ik vond van niet.Van een sloop-240 een setje gescoord,bestaande uit:
-ontstekingstoren
-bijbehorend draadboomje .Schrik niet !Het boompje zelf is niet verweven met een computer oid.Zit alleen in de motorruimte en
loopt vanaf de verdeler naar de ecu (zie hieronder) en naar de bobine .
-ecu-tje
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Vandaag ben ik er dan eindelijk mee begonnen: het vervangen van de distributieriem en v-snaren.

Samen met het beroemde document van meneer Timen (http://home.planet.nl/~smit9315/Distribu...vangen.doc)ging het allemaal aardig.
Totdat de krukaspoelie lost moest gemaakt worden. Nee, had niet zo'n speciale tool. Dom,dom,dom.
Zelf maar iets in elkaar geflanst: mijn eigen Beun-De-Haas-Tool. En het lukte.
Kijken of ik dit weekend het spul weer fatsoenlijk in elkaar kan zetten.

Hieronder een paar fotootjes:

[Afbeelding: IMG_4735.JPG]
De v-snaren waren wel aan vervanging toe, lijkt me.

[Afbeelding: IMG_4736.JPG]
Tja, ziet er niet zo mooi uit, maar het werkt wel...

[Afbeelding: IMG_4741.JPG]
Kijk, daar lekt het. Vanuit de vorige posts weet ik dat dat de brandstofpomp is. Maar hoe ga ik de lekkage het makkelijkst verhelpen? En kan dit ook de oorzaak zijn van de futloze indruk die de motor geeft?

[Afbeelding: IMG_4744.JPG]
Zou bijna zeggen dat het zonde is om de d-riem te vervangen. Ziet er nog prima uit.

[Afbeelding: IMG_4747.JPG]
De assteun onder de chassis-balk. Is dat eigenlijk wel de bedoeling?

[Afbeelding: IMG_4748.JPG]
Mooi plaatje met veel betekenis voor mij: de ratel van mijn vader, zijn eerste gereedschap dat hij 30 jaar geleden kocht toen hij in NL kwam. En sinds vandaag is de set uitgebreid met een blinkende maat 24. (Hij beweert dat die er echt wel bij zat, dat was een van zijn meestgebruikte maten...)
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
V.w.b. de lekkage: Haal je vinger even langs de lekkende vloeistof en ruik eens. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het benzine is. Het is haast wel zeker olie, en dan hoef je alleen de pakking tussen blok en pomp te vervangen. Is ook geen ingewikkelde klus: Pomp los, pakking vervangen, pomp vast. Wink
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Nee da's echt geen lekkende benzine anders was het veel schoner daaronder. Ik vind je tool erg mooi en goed gemaakt met minimale middelen, en effectief ook nog zo te zien.

Ik heb vorige week zo'n nette D-riem vervangen, na 90 dkm niks op aan te merken. Ik denk dat ze wel 120.000 dkm kunnen draaien ook. Maar ze breken toch wel eens.
Antwoord
Vandaag alles er weer op gezet en vol verwachting de motor gestart...nee, dat klonk niet goed.
Choke hielp niet, moest gas ingedrukt houden om motor draaiende te houden. Motor kwam langzaam op toeren, had geen kracht en alles in de omtrek begon naar benzine te ruiken...
Alle tandriemwielen stonden zoals ik ze had ontkoppeld volgens mij, alleen die middels (vrij beweegbaar) is misschien een tandje verder of terug gezet. De markeringen op de d-riem kwamen voor de nokkenas en het middels wiel wel overeen, die dubbele markering zat ergens tussen de krukas- en de nokkenaspoelie in.

Ga alles uit weer uit elkaar halen en opnieuw goed kijken. En alle tips die hier vermeld worden ter harte nemen...

Had me trouwens voorgenomen dat de rest van de dag leuk zou blijven, of de motor het nou zou gaan doen of niet. Beloofd is beloofd, ga nu met gezinnetje fietsen en picknicken in het bos! Smile
Volvo V70 (2001) 
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  SaddieN's VloVlo SaddieN 8 4.396 24 February 2012, 15:48
Laatste bericht: SaddieN

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)