Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling D24tic
Graag advies

Na alweer enige tijd in de volvo 244 met D24tic motor te hebben gereden, merk ik dat het ontkoppelen niet makkelijk meer gaat. Als de motor draait en stil staat, krijg ik de versnellingsbak moeilijk in z'n 1ste & 2de versnelling. Derde versnelling lukt wel!. Ik heb met zeer veel pijn en moeite al een keer de versnellingsbak er onderuit gehaald om de prise-as in te vetten met grafietvet....maar dit mocht helaas niet baten. Ik vond het echt een #@$%klus zonder brug of smeerput.
Ik ben absoluut geen expert, maar denk zelf dat de drukgroep niet goed meer functioneert. De koppeling zelf slipt overigens niet!.

Nu heb ik twee vragen:
1) wat denken jullie.....eventueel soortgelijke ongemakken gehad..?
2) nog tips waar ik een originele koppeling set kan kopen? (liefst nabij Utrecht) eventueel ook betrouwbaar adresje waar ik het zou kunnen laten doen.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Gert-Jan

Antwoord
Heb je al geprobeeerd met het verstellen van de geleider die links naast de pook zit?
Antwoord
je kunt Albra in Woudenberg proberen
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
@ jos245: bedankt voor je reactie, maar de versnellingspook geleider is het helaas niet
@ black moose: ook bedankt voor de tip, ga contact met ze opnemen.
Antwoord
Laat aub nog even de afloop weten,ik ben wel benieuwd waar het aan ligt.
Antwoord
Over 15 jaar terug heb ik er een drukgroep met disc in geplaatst voor zwaar gebruik(trekken van aanhangwagens).Wat me toen opgevallen was dat het vast punt waarop de vork scharniert niet meer schoon rond was en zodus de vorkuitsparing ook niet.De hefboomwerking van de koppelingsvork wordt zo vermindert.Het vast punt en vork is dan vernieuwd geweest.Een goede speling op de kabel en de boite schakelde als een nieuwe.Mits ik nog steeds avondles volg en boitten uiteensmijt weet ik dat er kleine groefjes op de synchronisatieringen zitten om de oliefilm te doorbreken en zodoende te toerentallen te laten gelijk lopen om in te schakelen zonder kraken.De groefjes kunnen weggesleten zijn en anders heeft men teveel speling op de aslagering waarop de tandwielen zitten.
Antwoord
Het kleine lagertje (toplager) in het vliegwiel zal je ook wel gecontroleerd hebben op werking toch.Mits ge toch op uw rug die boite eronder gesleurd hebt denk ik van wel.Kromme diafragmaveren en een inzakkend druklager zullen ook niet over het hoofd gezien zijn geweest,denk ik.Dan rest er allen nog, geen glad vliegwiel.
Antwoord
Bedankt voor alle reacties. Omdat ik het niet weg kunnen rijden in z'n 1ste versnelling toch wel een beetje hinderlijk begin te vinden......+het "tandjes schrapen" in z'n achteruit. Laat ik de koppeling maar vervangen door een garage. Over een week gaat 't gebeuren, laat wel ff weten of dit het probleem heeft opgelost.

Mvg.,
G-J
Antwoord
Probleem verholpen!

Bij Nordicar in Heerhugowaard een nieuwe koppeling laten inbouwen en meteen mijn versnellingsbak laten spoelen. Volgens Nordicar was het waarschijnlijk het mijn toplager dat het schakelprobleem veroorzaakte. Meteen ook de motortiming aflaten stellen. De Volvo 244 turbo diesel intercooler BI-FUEL schakelt en loopt weer als een zonnetje. Al met al erg tevreden over de werkzaamheden Nordicar heeft verricht.

Groet,
Gert-Jan
Antwoord
BI-FUEL???

diesel/lpg-bijmenging
diesel/PPO

vertel vertel vertel ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.734 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 40.483 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  koppeling 1992..? d24rus 7 6.488 21 November 2010, 14:37
Laatste bericht: d24rus
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 23.564 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Temperatuur grafiek D24TIC 240diesel 2 6.124 10 July 2010, 13:20
Laatste bericht: 240diesel
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 11.508 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)