Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toch ook weer aan de RWD..
Er was eens een 850 rijder met ook een 164 voor "erbij", die verkocht zijn "knutsel" 740 Tic en miste die toch wel een beetje.
na veel vijven en zessen en een hoop gecijfer toch ?besloten om een upgrade te doen van de 164,
dit is uiteindelijk een 240 Polar Estate uit 93 geworden met een B200F en 5bak, slechts 380K gelopen
die ik zaterdag ga ophalen en die dan meteen onderhanden mag. ?Wink
Koppeling & drukgroep waren wat lawaaig met de proefrit , verder was het apk en ook nog de steekproef oke vandaag

Enige minpuntje was dat hij mij en de monteur vd volvogarage liet staan bij een beoordelingsritje :'(

Ondanks dat plaagstootje toch maar gekocht, die grillen halen we er ook wel weer uit, paar onderdeeltjes meebesteld reeds.

Todo lijstje:

Olie en andere levensverlengende sapjes verversen
Koppeling, drukgroep, krukaskeerring en toplager vervangen
Als we toch in de buurt bezig zijn meteen even de kruk/nok-sensor wisselen (reden weigering waarschijnlijk)
Ontstekingsdelen vervangen door frisse Bosch-spulletjes
Paar bumperlijstjes & clips terugplaatsen
Sidemarkers herstellen
Boel eens goed schoonmaken
Enig optisch en wat troetelwerk verrichten aan het lakwerk
Gasveertjes achterklep vervangen
thermostaat vervangen, staat nu weer netjes op 3 uur
Bekabeling achterklep herstellen.
Antennevoet vinden / wordt eerdaags bezorgd en is ondertussen gemonteerd Wink
Obd nakijken / herstellen, ondertussen weer 1:1:1
Radio erin hangen
Frisse verzwaarde achterveren monteren
Ruitenwisser voor smeren en van frisse bladen voorzien
Balanceren/uitlijnen en iig twee frisse bandjes velgen scoren, mens wat waren die krom .. :o
(krijg van een kameraad een stel nette hydra's met redelijke banden die hem in de weg lagen, nou mij niet ;D )

Bodembeschermplaat monteren
Ruitensproeikopje achter vervangen
Aanhangerstopcontact van nieuwe & degelijke bevestiging voorzien.
Uitlaatspruitstuk geheel vervangen, rest van het redelijk ralle uitlaat-pijpwerk ook maar eens verversen, materiaal hebben we nu

Eens gaan puzzelen waarom hij na periode van stilstand niet direct op 4 cilinders wil lopen

Kortom auto met "iets" werk waar met enige TLC nog wel jaren van plezier inzit

[Afbeelding: 245-achterzijde.jpg]
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Om heel eerlijk te zijn vind ik het jammer dat je de 164 weg doet er er een "nieuwe" 240 voor terug haalt Sad Of nee, je hebt de advertentie weer verwijderd zie ik?

Zo'n 240 is dan wel weer geschikter voor het dagelijkse vervoer Smile Veel succes met die nieuwe aanwinst en hopelijk heb je d'r weinig mee te doen.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
ZwerverRoodbaard schreef:Om heel eerlijk te zijn vind ik het jammer dat je de 164 weg doet er er een "nieuwe" 240 voor terug haalt Sad Of nee, je hebt de advertentie weer verwijderd zie ik?

Zo'n 240 is dan wel weer geschikter voor het dagelijkse vervoer Smile Veel succes met die nieuwe aanwinst en hopelijk heb je d'r weinig mee te doen.

Inderdaad is de 240 gewoon practischer, ook al omdat t een estate is, deze heeft ook geen geen mega-gastank etc etc.
Past nu een kinderfiets in, of boodschappen voor een weeshuis, of m'n hele zweefvlieguitrusting chutes en de hele kampeer santemekraam.
Ook nog een moment overwogen om een 850 "erbij" te nemen, alleen is mijn ervaring dat die motoren minder goed tegen rondjes om de kerk
kunnen. Dat is iets waar de b2xx toch mat makkelijker mee omgaat in mijn ervaring.

Back to the point:

Vandaag was het dus D-Day, en heb ik de 240 opgehaald uit een naburig dorpje hier in de Achterhoek.

Ik was wel een beetje verdrietig, want m'n grote reeds bestelde doos met onderdelen had blijkbaar last van de ijslandse aswolk ofzo, te laat dus ..

Auto eerst maar eens afgetankt, gewassen en aan mijn vrouw getoond, een aantal walkarounds en
vele afwegingen verder begon t toch te jeuken en heb ik de autopoetskist maar eens van zolder afgehaald.
Eerst nog wat kabeltjes uitgerold en vervolgens met allerhande middeltjes de diverse uitdagingen telijf gegaan.
Eerst maar eens die maffe witte viltstift van de ruit, drie lieve middeltjes konden er niks mee, aceton wel .. Wink
Vervolgens het l. achterportier en met name de flinke krassen en vegen daarop eens besnuffeld, de aanwezige hars en teer erafgehaald
hele boel nogmaals goed ontvet en toen met de cleaners aan de gang, vervolgens wat Eenzet polijst erop omdat ik met de fijnere middeltjes
niet in staat was om die kras echt lekker te bewerken, half uurke later was hij compleet weg en was na wat carnubawax de diepe glans weer daar.
Op t dak en de bovenzijde van achterklep zaten een stel hele rare vlekken, ik dacht eerst ex-vogelpoep plekken maar twijfel daar nog over,
ook daar maar eens met wat oplos/ reinig en polijstgoedjes overheengeweest met de tol en verduld, helemaal verdwenen , wax erop klaar.
Toen ik de tijd zag schrok ik, had slechts 3 delen afgewerkt maar t was al na vijven, morgen dus verder maar had nog wel tijd om even het zwart
op de raamlijsten, dakrail, en de sierstrips, achterklepscharnieren en handgrepen + achterbumpert van wat lijnolie te voorzien, zonnetje erop ook weer fris.

Een plaatje van de huidige staat tot besluit :

[img width=800 height=600]http://oldvolvo.nl:10483/~pwassink/gedeelde%20fotos/DSCF2954.jpg[/img]

(ow en ja ook mijn bekabeling vd wisser en dergelijke in het rechterscharnier is stuk, kan bij'op t todo lijstje .. ;D )

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Antwoord
Fijn dat je lekker aan het poetsen bent geweest. Maar wat ook echt voldoening geeft is in jou geval donker blauwe kleur was. Ja ja het is tijdelijk maar het wordt wel mooi.
Volvo 240 GLE 1983 -121.000 KM<br />http://www.mijnalbum.nl/Album=YNI4JZ4D
Antwoord
lars1979 schreef:Fijn dat je lekker aan het poetsen bent geweest. Maar wat ook echt voldoening geeft is in jou geval donker blauwe kleur was. Ja ja het is tijdelijk maar het wordt wel mooi.

Hij is grijs metallic btw, en ook dat is best een dankbare kleur om eens lekker op te halen .. Wink

Kleurcode 214-21 is het , blijf het een hele mooie volvokleur vinden.

Zonet weer een heel stuk gedaan, staks nogmaals wassen en dan de hoizontale delen even aftoppen / waxen maar eerst koffie !

Antwoord
ohh sorry ook een mooie kleur. Ik had over mijn hele zijkant krassen best ernstig en het verdween als sneeuw voor de zon. Van het merk sonax.
Volvo 240 GLE 1983 -121.000 KM<br />http://www.mijnalbum.nl/Album=YNI4JZ4D
Antwoord
Nou vandaag weer een heel stuk schoongemaakt, ontdaan van hars en teer en gecleand, toen een laagje verse was erop
moet alleen de horizontale delen nog doen, t dak en motorkap maar daar viel me steeds allerlei boompruttel op vandaag.

Kleurcode bleek 214 te zijn, blijft een mooie en dankbare poetskleur toch.

Verder heb ik even de verdeler losgehad, ben toch blij dat ik ook wat onstekingsdelen besteld heb, kap en rotor zag er niet best uit iig .

Ook heb ik een poging gedaan om de OBD uit te lezen middels t pinnetje-ledje systeem,
ik krijg echter op geen van beide aangesloten pennen een lichtsignaal, iemand die daar een helder idee over heeft ?

Antwoord
@ OBD: Staat het contact aan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:@ OBD: Staat het contact aan?

Zekers,

'k heb de connector ook nog even uit de houder gehaald en gezien dat er behalve t draadje/knopje /ledje maar twee posities bedraad zijn
op geen van beide gebeurde er wat. zowel met contact aan als met draaiende motor geprobeerd.

Je zou bijna denken ledje stuk, maar die gaan eigenlijk zelden stuk, zal hem toch eens nameten als ik ergens met een meetpen bijkan daar.

Antwoord
Vandaag na bijna een week eindelijk de langverwachte doos met onderdeeltjes binnengekregen.

Meteen maar even de kaarsjes, verdelerkap en rotor gewisseld en dat scheelde al flink,
geen idee hoe lang t oude spul er al inzat, maar dat was echt meer dan op.

Heb nu ook een koppeling liggen van meneer sachs, bedacht me alleen dat t wisselen van de krukaskeerring
achterzijde na een ton of 4 mogelijk ook geen verkeerde investering zou kunnen zijn als de boel toch losligt.

is er nog ergens een howto van deze operatie beschikbaar eigenlijk anders gezegd wat zijn de instinkers ?

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Na lange tijd weer een 245 hugo 0 146 3 August 2025, 11:58
Laatste bericht: hugo
  Weer een 245! jero 2 438 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 324 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 5.274 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.827 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 86.396 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.087 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.671 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Weer een Volvo 245 volvo144 8 7.886 6 December 2015, 11:18
Laatste bericht: volvo144
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.194 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)