Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
E85? Kijk, dat is ook een nuttige tip. Ik ben wat gaan google-en en las dat bio-ethanol 80% van de Co uitstoot naar beneden haalt. In België is het nog niet legaal te verkrijgen, maar in Sluis (NL) is er wel een tankstation, dat is niet zo ver van Gent.

Ik weet niet goed wat de dealert nog uit zijn mouw ging schudden, ik ga dat even afwachten.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Tankstations E85 http://ethanolchallenge.com/tankstations.html

En voeg dan maar gelijk Sluis toe ! Big Grin

Er zijn er 3 in Brussel e.o. maar dat is verder weg denk ik...overigens werkt spiritus ook...maar e85 vind ik veiliger...

[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Tankstations E85 http://ethanolchallenge.com/tankstations.html

En voeg dan maar gelijk Sluis toe ! Big Grin

Er zijn er 3 in Brussel e.o. maar dat is verder weg denk ik...overigens werkt spiritus ook...maar e85 vind ik veiliger...

Lol, thx! Ja, Brussel kwam ik ook tegen, maar dat is een testinstallatie. Die zouden ook alleen maar testwagens toelaten. Tenminste, dat is wat ik kon vinden op google, actuele info vond ik niet.

Nou.. laat ik gisteren net spiritus in huis te hebben gehaald.. maar idd, misschien niet zo veilig.. ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
UPDATE:

Ben net de Volvo gaan ophalen.

De dealert heeft de temperatuurcompensator verwijderd, waardoor de CO voldoende is gedaald om 'm te laten keuren. CO zit nu op zo'n 0,7 %. Na de keuring er weer opschroeven.

Verre van een definitieve oplossing maar ie kan hopelijk toch al gekeurd worden.... en dan verder zoeken naar het werkelijke probleem...

Effe met de monteur nagelopen wat allemaal al nagekeken is:
- ontsteking: stond niet goed, werd afgesteld. Resultaat: noppes
- distributie: stond twee tanden verkeerd. Resultaat: nop
- naald en sproeier vervangen: noppes
- carterventilatie lijkt in orde te zijn, ziet er schoon uit
- chokemechanisme helemaal nagekeken, ziet er okà uit
Al die zaken hadden GEEN ENKELE invloed op de CO. Die bleef op 7%. De dealer begon uiteindelijk aan zichzelf te twijfelen, want ze hebben zelfs hun CO-meter opnieuw laten ijken..

Wel een vreemd symptoom: bij dichtknijpen van de brandstofslang (die van de pomp naar de carburateur) zakte het CO-gehalte wÃl! Waarop kan dat wijzen? Overigens werd de benzinepomp (nog) niet gecontroleerd. Hij werkt in ieder geval wel, maar zou hij eventueel te vÃÃl brandstof aanvoeren ofzo??

Inmiddels bleek de CO-kabel niet zo fris meer te zijn (blijft hangen, de choke-knop gaat niet meer helemaal terug. Overigens gaat de COklep op de carb wÃl helemaal dicht. Dat probleem had ik ervoor nog niet.). Ook de bobinekabel. Kabeltjes maar gaan bestellen en best ook een nieuwe benzinepomp...
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Goed zo, gewoon frauderen die hap.

Als de brandstofopbrengst te groot is, hebben ze dan de vlotter, -hoogte en vlotternaald wel nagekeken? Op zich moet de vlotternaald nl. de druk van de pomp makkelijk aankunnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Goed zo, gewoon frauderen die hap.

Als de brandstofopbrengst te groot is, hebben ze dan de vlotter, -hoogte en vlotternaald wel nagekeken? Op zich moet de vlotternaald nl. de druk van de pomp makkelijk aankunnen.

Hmmmmmm.. zouden ze? Ik heb alleszins gezien dat de pakking voor de vlotterkamer niet is gebruikt. Mogelijk is ie idd niet uit elkaar geweest. Maar wat dan met het zakken van de CO als je de brandstofslang dichtknijpt?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Misschien is er iets mis in de vlotterkamer waardoor er wat teveel benzine in staat. Dan staat de benzine dus ook te hoog in de sproeier en wordt er teveel de motor ingezogen.

De benzinepomp reageert op tegendruk (of dat nou vd vlotternaald of van een dichtgeknepen slang is) door minder te pompen (mooi simpel dingetje), dus minder benzine in de vlotterkamer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Misschien is er iets mis in de vlotterkamer waardoor er wat teveel benzine in staat. Dan staat de benzine dus ook te hoog in de sproeier en wordt er teveel de motor ingezogen.

De benzinepomp reageert op tegendruk (of dat nou vd vlotternaald of van een dichtgeknepen slang is) door minder te pompen (mooi simpel dingetje), dus minder benzine in de vlotterkamer.

Bedankt! Die piste toch ook maar eens controleren. Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Het is probleem is nu dus duidelijk terug te leiden op een te veel aan benzine.
Door de benzineslang af te knijpen krijg je minder toevoer en/of minder druk in de carburateur.
Te hoog CO = een te rijk mengsel.

Klopt de sproeier bezetting? (hoofd, lucht, stationair)
Is de vlotter op de juiste hoogte afgesteld?
Is de vlotter misschien lek? Klinkt gek, maar ik heb het meegemaakt op zowel metalen als kunststof vlotters.
Werkt het afsluitingsmechaniek (dat de brandstoftoevoer regelt) wel goed? Een laagje troep kan een permanente brandstoftoevoer veroorzaken.

Overigens zal de motor vaak heel fatsoenlijk lopen op een ander type carburateur, als de afstelling maar getuned is op de motor. (sproeiers ed.)
Een tijdje geleden heb ik gepuzzeld met de diverse varianten van een Weber 38DGAS op een Ford V6 in mijn nu verkochte Scimitar. Veel ergernissen over slecht lopen bleken allemaal terug te voeren op versleten carburateurs.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Met een bang hartje aangeschoven bij de (her)keuring... maar dat bleek onnodig: de groene kaart werd bemachtigd! ;D
De motorkap is zelfs niet eens opengemaakt.


Nu maar weer verder in het trouble-shooten om het initiële probleem opgelost te krijgen.

Allemaal al erg bedankt voor de tips tot zover! Ik heb ze ook vermeld in een mailtje naar de monteur. Ondertussen een nieuwe chokekabel bestellen (en gelijk ook maar een benzinepomp) en dan mag de Volvo weer de werkplaats binnen...
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.457 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.222 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)