Topics: 107
Ik heb soms last van het uit de 4e versnelling springen van de 4-bak (M45?).
Dit gebeurt voornamelijk op de snelweg wanneer je het gas loslaat of soms gewoon spontaan.
De bak heeft verder geen enkel bijgeluid en schakelt heel soepel.
Zou het helpen om dunnere of dikkere olie erin te doen of is dit echt een mechanisch probleem dat om revisie vraagt?
Wat is in dat geval de oorzaak: een vergrendeling die niet meer goed werkt of iets dergelijks?
Bij versleten synchromesh ringen hoor je zover ik weet kraakjes bij het schakelen maar dat is bij mij dus niet zo.De bak schakelt verder heel soepel.
Topics: 289
Ik heb (bij een ander type) hetzelfde gehad, zodra belast ging het goed, maar bij gas los eruit, veertje vanb de vergrendeling was bij de >

doener...
Topics: 107
Waar zit dat veertje van de vergrendeling precies?
Topics: 289
Weet ik eerlijk gezegd niet precis, ik had en M40. Ik weet zeker dat 1 vd lezers een prachtig "exploded view" plaatje kan toveren...
Topics: 163
Ik heb dat ook bij de M40, in de eerste versnelling. Maar bij die lange 140-pook heeft het ook met zwaartekracht te maken.
Topics: 84
De veertjes zitten direkt onder het deksel. Maar als het goed is zijn die niet de belangrijkste factor in het 'in versnelling blijven', meer om een beetje gevoel te geven aan de pook en feedback aan de schakelaar.
Haal de rubberharmonicading eens omhoog, wie weet komt de pook ergens tegenaan.
Van:
http://www.vclassics.com/archive/tranhow.htm
In all styles, the under-the-cover end of the shifter passes through a spring-loaded plate which centers the shifter in the 3rd - 4th gear axis if no pressure is exerted by the driver. The shifter engages one (and only one at a time) of three hefty rods running fore and aft in the top of the case -- one for 3rd - 4th selection, one for 1st - 2nd selection and the third, of course, for reverse gear. Each rod is held (with no great force) in neutral or in fully-engaged position by a spring / ball / detent arrangement at its forward end. These simply keep the rods from drifting due to vibration or G-forces and add a little feel to the shifter -- they are not in themselves sufficient to prevent "kicking out of gear" due to other defects.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969