Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Na een probleemloze reis vanuit Zweden naar Nederland wil mijn 244 nu niet goed lopen...
Koude start is OK, choke uit, starten en lopen. Als de motor warm is geworden en je probeert de choke dicht te doen, blijft hij niet stationair lopen, slaat dus af. Met choke uit loopt hij ook erg rottig. Ook veel zwarte rook uit de uitlaat.
Nadat de warme motor is afgeslagen, is hij niet meer te starten (verzopen?)
Het gekke is dat de CO-waarde heel laag was tijdens de laatste keuring, betekent dit nu dat hij weinig of veel benzine krijgt? Hij heeft redelijk zuinig gelopen op de terugreis: 1 op 9.
Nu lijkt het of hij veel te veel benzine krijgt! De uitlaat is helemaal zwart van binnen, terwijl hij op de terugreis prachtig schoon was.
Ik heb niet aan de (gereviseerde) carburateur gezeten...
Iemand een idee?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tijd om je carb eens open te maken denk ik. Een scheurtje in het membraan kan te rijk lopen veroorzaken (aangenomen dat we het over een A motor hebben).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
het is een b21a ja.
Mijn maat in Stockholm had hem helemaal gereviseerd...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als ik een beetje van mezelf uitga, is het sleutelen aan een onderdeel al een risicofactor op zich. Er gaat best wel eens wat scheef, los, kapot, vergeten worden, etc.
Eigenlijk is dat het eerste waar ik aan denk als er iets sputtert: "heb ik er het afgelopen halfjaar aan gezeten?"
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
precies, het 1e wat de "ANWB meneer" behoort te vragen "wat is er als laatste aan de auto gedaan, vaak is daar de oplossing te vinden..
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
inderdaad, ik zit me al suf te denken maar ben er totaal niet aan geweest, behalve dan aan de ruitensproeiermotor :-)
Ik ga maar langs een Volvospecialist (als ik het haal) :-\
maar buiten de stad kan ik natuurlijk altijd die meneer bellen :-)
Maar om een warme motor aan de praat te krijgen moet je het gaspedaal helemaal intrappen bij het starten?
Geen kans op ontploffende uitlaat enzo?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kweenie of volgas starten veel uithaalt bij een kapot membraan, voor een verzopen motor in het algemeen werkt het goed.
Waarom vervang je het membraan niet gewoon?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Ik zal de deksel er af halen en kijken of ik een scheurtje kan ontdekken. Hij is pas nieuw...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Bij verzopen motor gaspedaal geheel ingetrapt en doorstarten, tot hij aanslaat. Startmotor uiteraard weer niet te lang gebruiken, maar met tussenpozen

Choke beslist niet gebruiken

Gebeurt verder niks, dus gaat niks ploffen..
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Zal morgen eens proberen, maar hij blijft beroerd lopen natuurlijk. Ik zal ook de deksel eraf halen en kijken naar de staat van het membraan!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68