Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poetsen met de poetsmachine (welke pads, middel etc.)
#1
Sinds gister in het bezit van een schuurmachine waar ook mee gepoetst kan worden. Haakse uitvoering met regelbaar toerental en slow-start.

Gebruik is bedoelt om te schuren maar misschien ook wel handig om de 240 te poetsen (blijft een groot oppervlak ;D ;D)

Maar...... welke pad en niet onbelangrijk welk middel moet ik gebruiken. Lak van de auto is in ok staat en wil dan ook alleen de poetsmachine gebruiken om hem weer eens flink in de was te zetten. Ervaringen hoor ik graag en natuurlijk hoe ik het aan moet pakken, ik wil geen verbrande of rare plekken op de 240

Antwoord
#2
zachte pad met VEEL water dat in ieder geval.
de rest weet ik niet zo
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
#3
Je hebt een schuurmachine, waarschijnlijk is dat dus een rotary. Rotary wil zeggen dat hij om zijn as draait en geen uitslag heeft.
In de verkeerde handen dodelijk voor je lak. Als je een excentrisch poetsmachine hebt, dat wil zeggen een uitslag van minimaal 5mm(dacht ik), kan er eigenlijk niks verkeerd gaan.
Dus let op met je machine, banen maken en niet op dezelfde plek blijven want dan verbrand je je lak.
Poets/polijst middelen zijn er in heel veel verschillende soorten en ook merken. Kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Een goede detailbeurt ziet er als volgt uit;

Foamen(Met foamlans week je het loszittend vuil los)

Wassen met een washandschoen, zonder spons dus. (Spons blijft het vuil wat op je lak zit oppervlakkig en zorgt voor de Swirls(kleine ronde waskrasjes))

Reinigen(Met klei, daarmee haal je al de verontreiniging uit de lak zoals boomsappen teer en ander hardnekkig vuil wat nog na het wassen blijft zitten)

Polijsten( Er zijn heel veel verschillende polijstpasta's, voor elke auto anders maar omdat de volvo's een harde lak hebben. Kun je het beste kijken naar de Monello Raffini's http://carclean.nl/Merken/Monello.aspx)

Glaze ( Een voorbereiding op je wax, heeft opzich geen beschermende functie. Maar geeft een nog mooiere en vooral diepere glans aan je lak)

Wax ( Heel veel verschil en je kunt het echt heel gek maken, http://carclean.nl/product/Wolfgang/Fuzi...00964.aspx , het is maar net wat je fijn vindt.)

Dit is nog maar de buitenkant Big Grin
Is trouwens een goede site voor spullekes maar ook voor advies en tips. carclean.nl
Antwoord
#4
zie ook http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,6149.0.html
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Bedankt voor de tips & linkjes. Ga eerst maar eens carclean.nl een mailtje tikken. Dan plan van aanpak maken. Maar wax van €160,- gaat het niet worden :o :o :o

Cheers!

Antwoord
#6
Ik zou oppassen met dat zelf poetsen en polijsten.
Mijn 244 was ook helemaal mat en grauw toen ik hem kocht.
Een wijsneus van een autoschadebedrijf vertelde me zelfs dat de auto overgespoten moest worden.
Eerlijk gezegd zag het er ook beroerd uit, de lak leek wel vol scheurtjes te zitten.
Maar toen ben ik maar eens naar een goed poetsbedrijf gegaan.
Die zijn even hun best gaan doen en het resultaat was een in nieuwstaat terug gekeerde laklaag ;D

De investering zeker waard, zelf polijsten.....als je het verkeerd aanpakt zit je zo op de grondlaag...
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#7
Bill schreef:zelf polijsten.....als je het verkeerd aanpakt zit je zo op de grondlaag...
Alleen als je de auto polijst met een schuurschijf, of als je elke wasbeurt gaat polijsten. Er zit geen waterverf op de auto, en de lak is erg hard.
Er zijn veel gradaties in slijpend vermogen. Als je de diverse posts leest kun je van te voren al bekijken met welk middel je de lak aan moet pakken. Een mooi voorbeeld van de voorzichtige aanpak (m.i. de beste en veiligste optieSmile http://www.golfcabrio.nl/viewtopic.php?f...70971f505a

En de eerder vermelde link naar carclean.nl heeft voldoende info om een verantwoorde keus te maken.

@ Bill: Ik heb overigens je ervaringen gelezen met de matte lak en de reddingsactie die de poetser geeft gedaan. Wat ik niet heb gezien is, wat die poetsbeurt je uiteindelijk heeft gekost. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ter indicatie: Een basis starterset (machine, pads, polijst- en conserveermiddel) kost bij Carclean €175,-. De machine is dan een excentrische, zoals bijna overal sterk wordt aangeraden.
Uiteraard is deze na de polijstbeurt altijd nog te gebruiken om hem opnieuw in de was (conserveermiddel) te zetten na een wasbeurt. Alleen daarom al de aanschaf waard: Ik heb meestal 3 dagen spierpijn na het handmatig in de was zetten.........
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Hallo Martin,

Ik heb 200 euro betaald voor.
Daarvoor is de auto gepolijst, gepoetst en in een speciale was gezet.
Veel geld maar dit had ik echt zelf niet kunnen polijsten.

En daarvoor was ik de wagen twee dagen kwijt!
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#9
Hopelijk wordt dit niet opgevat als reclame voor carclean.nl maar ik kreeg erg snel een zeer uitgebreide reaktie van ze waar ik zeker mee aan de slag ga. Misschien voor mensen met interesse in poetsen met de poetsmachine wel interessant.

Zal je hem hebben:


Ik weet even niet waar ik moet beginnen. Het is moeilijk om via email het makkelijk uit te leggen maar ik doe een goede poging Wink

De poetsmachine is denk ik een Ferm o.i.d. van onder de 100 euro?
Deze machines zijn niet echt beginnersmachines omdat je met een roterende machine gemakkelijk schade kan veroorzaken aan de auto.
Ook zakt het toerental behoorlijk terug als je er druk op zet.

Aan de andere kant kán je er een fantastisch resultaat mee halen als je de JUISTE producten gebruikt.
De wollen schijf, de keiharde steunplaat van 180mm en Commandant zijn helaas niet de juiste producten.

Ook gaat een lak niet glimmen van een wax, het is juist het polijsten wat die prachtige glans geeft aan de lak.
Daarnaast is het belangrijk om eerst het oppervlak te kleien.
Wat klei is en wat het doet vind je hier:
http://forum.carclean.nl/cc_postst863/Ho...lklei.aspx

Kleien is echt essentieel. Je verwijdert er namelijk o.a. teerspetters mee.
Je kan je voorstellen dat als je aan het polijsten bent met 1500 tpm en er schiet een lekkere spetter los dat je lak er niet beter op gaat worden.
De kleiset met de beste prijs-kwaliteitsverhouding vind je hier:
http://www.carclean.nl/product/Mothers_W...01424.aspx

Polijsten is met de juiste producten goed te doen. Het is ook niet iets wat je even in een middagje doet.
De poetsbeurten die ze aanbieden in 3-4 uur is dan ook pure flauwekul. Je bent er echt de hele dag mee bezig maar dan is het resultaat er dan ook naar. Even laten glimmen is iets heel anders dan de lak echt goed polijsten zonder swirls (de spinnewebkrasjes in de zon) en hologrammen. Vooral die laatste krijg je er bijna altijd gratis bij bij zo'n polijstbeurt. Hologrammen zie je in de zon, het ziet eruit als een soort waas waarbij je goed kan zien waar de machine is geweest.

Als eerste is een goede steunplaat echt een must. Een goede plaat geeft een beetje mee waardoor je veel soepeler kan polijsten. Bovendien hebben we ook geen pads waar je de 180mm plaat op kunt gebruiken.

Dit is de steunplaat:
http://www.carclean.nl/product/Lake_Coun...00985.aspx

Daarnaast zijn de juiste pads belangrijk voor het polijsten. Met deze middelen haal je heel weinig lak weg en kan je dus zonder zorgen te maken polijsten. Commandant is bijvoorbeeld een product wat volgens al sinds het ontwikkeld is niet meer van "recept" is veranderd. De korrels in Commandant breken niet af en blijven schuren, dan ben je inderdaad er zo doorheen. Goed polijstmiddel breekt af, het begint dus "grof" en verbrijzeld helemaal naar miniscule deeltjes waardoor je een veel beter resultaat krijgt.

Je begint met een middel polijstmiddel en een middel pad. Daarna werk je de lak af met een lichte finishing polijstmiddel op een hele zachte pad.
Het is juist deze stap die voor de glans gaat zorgen. Glimt het niet na deze stap dan glanst deze ook niet na de wax.

Middel pad:
http://www.carclean.nl/product/Lake_Coun...01433.aspx

Middel polijstmiddel:
http://www.carclean.nl/product/Monello/M...01575.aspx

Zachte pad:
http://www.carclean.nl/product/Lake_Coun...01434.aspx

Licht polijstmiddel:
http://www.carclean.nl/product/Monello/M...01576.aspx

Daarna kan de wax aangebracht worden. Deze zorgt dus dat de verkregen glans beschermt gaat worden.
Commandant cream wax is helaas geen knaller. Een veel betere wax is bijvoorbeeld die van Poorboy's World EX-P.

Deze kan je met de hand aanbrengen of met de machine met een rode pad. Let er wel op dat je de machine op zijn laagste stand zet.
Rode pad:
http://www.carclean.nl/product/Lake_Coun...01435.aspx

Poorboy's EX-P:
http://www.carclean.nl/product/Poorboys_...00728.aspx

Breng de wax heel dun aan, dikke lagen wax hebben geen nut, kosten meer product en maken het uitpoetsen er niet makkelijker op.

Ook goede doeken is het halve werk. Goede doeken nemen veel meer op en belangrijker; deze krassen niet. Sommige doeken lijken zacht (bijvoorbeeld katoenen doeken) maar zijn verre van ideaal. Goede doeken zijn bijvoorbeeld die van Poorboy's Deluxe Mega Towels. Je kan deze gewoon wassen (max. 40 graden en geen wasverzachter) en elke keer opnieuw gebruiken. Ze blijven dan ook zacht.
http://www.carclean.nl/products.aspx?search=dmt

Zoals je ziet komt er echt wat bij kijken en is het helaas niet zo dat er even een middeltje overheen gesmeerd wordt wat voor die mooie glans zorgt. Het kost tijd en geld maar dan is het resultaat dan ook geweldig.

Ik weet niet of je ver van ons vandaan zit. Wij zitten in Bergschenhoek (vlak boven Rotterdam) maar je kan een keer een afspraak maken en langs komen met de Volvo, dan kunnen we laten zien wat er mogelijk is en een goede uitleg geven. Neem dan wel je eigen machine mee.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.


Met vriendelijke groet,

Carclean.nl


Dennis
Antwoord
#10
Ah, je hebt ook kennis gemaakt met Dennis (kennis met dennis) Ik heb inmiddles m'n machine en middeltjes al binnen. Onlangs de motorkap ge-kleid..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke stuurwielen passen erop.. Raymond_63 2 1.361 16 July 2022, 12:39
Laatste bericht: Jambon
  Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen JanO 4 2.049 12 June 2022, 09:38
Laatste bericht: JanO
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.631 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Bij welke volvo.... Frank&amp;Frida 1 2.756 24 September 2017, 14:23
Laatste bericht: Dopski
  Welke stoelen in 240 Hansepans 5 6.887 9 July 2015, 12:44
Laatste bericht: Hansepans
  Leder poetsen A_A 5 4.454 6 June 2014, 11:49
Laatste bericht: A_A
  Zwarte raamstijlen bijwerken en motorkap poetsen. amuobe 3 3.002 30 March 2012, 11:35
Laatste bericht: Black Moose
  Kachelmotor 240 overleden (welke bestellen) joahim132 19 11.872 22 April 2011, 17:36
Laatste bericht: joahim132
  Welke grille is dit? henqui 16 7.934 10 March 2011, 23:45
Laatste bericht: henqui
  welke verstralers zijn t mooiste op een 242 '76 JanssenJan 10 8.167 9 January 2011, 01:30
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)