Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
valt mee, je kunt um uit een 200 700 serie halen, maar wel met km aansluiting! of 900 hem met km aansluiting heeft gehad weet ik niet. En dan het liefste met drukknop op de pook, die pook er dus ook bij! En ook het relais, bij een 700 rechtsonderin de tunnelconsole, anders mbv 2 normale relais r zelf eentje aan elkaar stekkeren, heb ik ook gedaan.
Vergeet ook de kortere aandrijfas trouwens niet...
Berichten: 160
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2008
Volgens mij is er moeilijk aan een m46 te komen met km aansluiting.
Ik wilde er ook een tegelijk bij het vervangen van de koppeling, maar daar bleek toch dat je er bijna tegen aan moet lopen.
Helaas geen Volvo meer..
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Een M46 zonder KM-telleraansluiting heb ik nog liggen.(zie rubriek "te koop"; garageverkoop)
Wel is de pook-met-drukknop er bij met leren pookhoes.
Er is tegenwoordig een setje op de markt waarmee je met een opnemertje op de aandrijfas een elektrisch tellersignaal kunt genereren.
Elektronisch tellerbakje er bij en klaar is Kees.
De genoemde set is ook nog eens te calibreren dus wat wil je nog meer.
Kijk hier maar eens;
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...l#kmteller
Berichten: 160
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2008
Ik weet niet wat je voor jouw bak vraagt (ik dacht dat het een diesel bak was..) maar met de de prijs van 230 euro voor zo'n setje om een snelheids signaal om te zetten vind ik nog al wat en met het (in mijn geval) laten inbouwen erbij zit je dan op een behoorlijk bedrag.
Volgens ben ik er voor 500 euro nog niet eens dan..
Helaas geen Volvo meer..
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
setjes zijn ook zelf te maken... voor minder...
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Tuurlijk zijn setjes zelf te maken, maar niet iedereen heeft de gereedschappen/kennis ter beschikking.
Maar aangezien ik een andermans kennis niet kan inschatten wil ik nog wel een voorzetje geven, misschien doet iemand er z'n voordeel mee.Als je op de sloop een elektronische teller scoort met sensor kan je zelf je diff. deksel aanpassen zodat je sensor een snelheidssignaal kan genereren adhv het tandenpatroon op je kroonwiel.Ter illustratie heb ik wat foto's bijgevoegd van m'n laatste as waarbij ik dat signaal ook zo heb afgetakt.
Om heel eerlijk te zijn is het dan wel handig als je je teller kunt calibreren, maar voor rond de 100,- euro kan je een prachtig kastje kopen die je elektronische signaal kan kalibreren......
Binnenzijde diff.deksel, voor de zekerheid ook nog eens afgekit.
Blik op het kroonwiel waarvan de tanden "afgelezen" worden door de sensor.
Sensor van buiten af gezien;
testen van de sensor; hogere snelheid geeft hogere spanning.
Ik vraag trouwens 50,- voor die versnellingsbak, vliegwielhuis is inderdaad diesel maar kan verwisseld worden voor een benzinevliegwielhuis.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
briljant, feitelijk kun je, als er nergens anders een sensor zit, op elke "analoge" auto een digitaal gestuurde meter(s) bouwen. Ik heb overigens ook een versie gezien waarbij de getande ring tussen de flenzen van de aandrijfas wordt geplaatst, sensor op een steuntje...
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Ja die getande ring heb ik ook wel eens gezien.
Sommige cruisecontrols werken ook wel met het plaatsen van ÃÃn of meerdere magneetjes op je aandrijfas welke worden uitgelezen met een reedcontact.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik rij al jaren rond met de beroemde fietscomputer.
Gaatje geboord in de rand van de remtrommel en daar het magneetje in geperst.
Daarboven de opnemer,draadje trekken naar dashboard en klaar!
Er bleek slechts +/- 1km/uur verschil in te zitten met de tomtom...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.728
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
edwin schreef:Ik rij al jaren rond met de beroemde fietscomputer.
![[Afbeelding: cateye_astrale8.jpg]](http://www.derks-wielersport.nl/images/cateye_astrale8.jpg)
Gaatje geboord in de rand van de remtrommel en daar het magneetje in geperst.
Daarboven de opnemer,draadje trekken naar dashboard en klaar!
Er bleek slechts +/- 1km/uur verschil in te zitten met de tomtom...
Creatief!
Hoe reageert men bij de APK? Al valt er wrs niet veel tegen in te brengen: je hebt een functionerende snelheidsmeter. Mag een GPS trouwens ook? Of is dat te min, omdat ie in tunnels niet werkt, en soms wat te traag reageert (bv bij bruut remmen, dan ijlt ie nog even na).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005