17 February 2010, 11:44
Hallo
Wat is het verschil tussen een 5e versnelling of een overdrive.
Groet :-\
Wat is het verschil tussen een 5e versnelling of een overdrive.
Groet :-\
|
Wat is het verschil tussen een 5e versnelling of een overdrive??
|
|
17 February 2010, 11:44
Hallo
Wat is het verschil tussen een 5e versnelling of een overdrive. Groet :-\
17 February 2010, 13:24
5 versnellingen is precies wat het zegt, 5 versnellingen in je bak, je kunt gewoon doorschakelen. Overdrive is wat "exotischer" en bestond voor de oorlog al (die van 40-45) Het is de normale 4bak met daar aan (in het Volvogeval) een elektrisch bediende 1 versnellingbak. Zodra je in de 4e versnelling rijdt (ook weer in het Volvogeval) , even de koppeling in, druk op de schakelaar, en (als alles goed functioneerd) de "5e versnelling ofwel overdrive" wordt ingeschakeld en duikelt het toerental (in mijn geval) ongeveer 700 tpm.
Tis maar welke van de 2 bakken je het handigst/leukst vindt. Bij de oudere modelen had je nog al wat als er een plaatje "Overdrive" op de kont prijkte! (of "Injection" en "Grandluxe" trouwens ook)
17 February 2010, 20:40
Is het niet zo dat de overdrive een andere overbrenging heeft dan de gewone 5e versnelling?
Ik dacht dat de motor met overdrive bij gelijke snelheid minder toeren maakt dan met 5 bak.
17 February 2010, 20:46
ik ken de verschillen in overbrenging tussen een 5e versnelling en OD niet maar als ik 120 rijdt bij zeg 4000 tpm en ik schakel in OD, dan zakt het aantal toeren met 700 tpm. Doe ik hetzelfde met een 5e versnelling draait ie ook minder toeren. In beide gevallen het doel van die laatste "versnelling"
17 February 2010, 20:52
Aanvullend op Jambons 1e verhaal -
In principe is elke versnelling in een gewone bak die echt versnelt, dus 1 op 0,... (ingaand op uitgaand). Een 5e versnelling is dat dus meestal ook. Maar dat kan ook met een los element. Overdrive als los element. Een overdrive is een elektromechanische versnellingsbak (technisch correcte term, want de versnellingsbak is eigenlijk een vertragingsbak) die achter de gewone versnellingsbak zit. Hoewel deze er fysiek aan vast zit, is het een geheel op zich staand en werkend systeem. In theorie kan de extra vertraging werken op elke versnelling, maar de OD kan het koppelgeweld van de laagste versnellingen niet aan. En achteruit is helemaal uit den boze. Daarom werkt de OD alleen maar op de hoogste versnelling (Volvo) of op de 3 en 4 ( MG / Reliant /etc.) of zelfs op 2,3 en 4 (Triumph). De OD is een typisch Brits fenomeen dat Volvo geleend heeft in de tijd dat de Britse auto-industrie leidend was.
Gegroet,
Erik Na 11 jaar nu zonder Volvo
17 February 2010, 21:09
Amerika had ze ook, soms gescheiden van de bak, dan zat ie tegen de achteras gemonteerd en werd mechanisch aangestuurd. Die losse exemplaren zijn er nog steeds zodat je ze kunt montren zoals je wilt, maar dat fenomeen leeft hier niet zo.
OD op 3 en 4 vindt ik lastig, moet er steeds aan denken uit te schakelen voordat je daadwerkelijk naar een andere versnelling gaat, je wordt direct geconfronteerd met het schakelen van de OD als je weer in 3 of 4 komt, meteen OD weer uitschakelen etc, in die set-up vindt ik het rommelig werken. Ik heb de drukknop versie, uitschakelen door de 4 in neutral te zetten en meteen weer 4 of afremmen en "5" - 3 schakelen. M41 doet 0,797:1
18 February 2010, 05:51
OD= 1: 0,797
5e= 1: 0,83 of 0,82 De OD maakt dus minder toeren bij dezelfde snelheid.
[img][/img]
18 February 2010, 18:07
Maar mag ik zeggen dan dat een 5 bak beter is dan een OD??
18 February 2010, 18:27
De later OD's zijn erg sterk, daarvoor hoef je het niet te laten, er wordt voor competitiegebruik regelmatig gebruik gemaakt van de M46, dat is de uitvoering met de later J-type OD. Als ie daar tegen kan overleeft ie een normale wegmotor zeker.
19 February 2010, 16:52
mmmm dat klingt leuk maar m46 is natuurlijk moeilijk te krijgen :-\
|
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|