Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Nou OD probleem verholpen, was idd het relais. Auto is nog even naar garage geweest en er is hier naar het gebrek aan vermogen in de 4e gekeken. Heeft wel wat geholpen maar ben er nog niet tevreden mee. Beetje wind tegen op de snelweg, plankgas (letterlijk want hij rijdt op LPG) en hij komt gewoon niet verder dan 110 k/u. ik ben niet iemand welke hard wil rijden maar het moet toch gewoon lukken om harder dan 110 in de 4e te gaan ook al staat er een beetje wind? In 1,2 en 3e versnelling heeft hij voldoende kracht en trekt hij ok. Ik snap er echt niets meer van.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Helaas is mijn kennis van genoemde automaten zeer gering maar ik zag de term lock-up voorbijkomen en heb daar wel een idee over.......
Eerst even wat is een lock-up;
Dat is een voorziening die de koppelomvormer geheel aan laat grijpen, lockt dus,om er voor te zorgen dat de slip die altijd aanwezig is en energie opvreet uitgesloten wordt als het spul eenmaal op de snelweg rijdt en op toeren is.
Ik ken die constructies uit de grotere ZF bakken in mobiele kranen en militaire trucks.Vaak gaat er een groen lampje branden met de vogende symboliek; -[]- voorstellende de koppelomvormer die dan in de lock-positie komt.
Terug naar de volvo; stel nu dat de lockup er gewoon direkt inkomt in de 4e versnelling dan kan de koppelomvormer/vermeerderaar de auto niet eerst op het gewenste toerental/snelheid brengen om op die snelheid aangekomen de zaak pas te locken.M.a.w. de stap is gewoon te groot.
Ik wil je niet blij maken met een dooie mus >

, dit klinkt haast te mooi en logisch om waar te zijn.Dus check eerst even hoe je bak geconstrueert is en of hij wel überhaupt een lock-up heeft.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Ik vraag me af of ik wel een goed werkende automaatbak heb onder mijn 240 (b200k). In een ander draadje probeer ik hier al het eea uit te zoeken maar misschien is het handig om de bak gewoon te laten nazien. Ik heb de 240 bij een garage gekocht maar heb niet het idee dat zij het probleem zien. Is er in midden nederland een bedrijf waar ik voor dit soort dingen terecht kan? Natuurlijk zo goedkoop mogelijk :-) Ik weet niet of er een probleem is maar vind dat de 240 toch redelijk moet kunnen doortrekken in de 4e versnelling.
Berichten: 3.252
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Niet echt het midden vanhet land, maar wel gespecialiseerd in Volvo-versnellingsbakken:
http://www.nordrive.com/
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
In Leersum zit volgens mij een bedrijfje die automaatbakken reviseerd.
Misschien kan je er eens op googlen?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De ZF kwam pas in de 740, bij deze auto hoort een AW70/71, zonder lockup. De ZF kwam ter sprake door Aernout's vraag.
Als je de OD uitschakelt moet de auto tot 160 doorgaan, met behoorlijk toerental. Doet-ie dat wel? Op benzine en op LPG? Als je 'bergaf' langzaam accelereert, komt-ie dan wel boven de 110 in OD?
Als-ie hoe dan ook niet boven de 110 komt moet je misschien toch aan de carburateur gaan denken, of de LPG toevoer.
Terug naar jouw omschrijving, hij schakelt wel naar 4/OD (zo hoort het) maar houdt het niet vol. De motor moet in 4/OD ineens met flink minder toeren de auto op gang houden, en liefst nog versnellen ook. Maar jij voelt dat dat niet gaat (tegenwind, heuveltje) en geeft gas bij, en automaat schakelt terug (ook zoals het hoort).
Het vreemde is dat de motor bij wat lagere toeren geen vermogen kan leveren. En dat zou kunnen door een verkeerd afgestelde distributieriem, of verkeerd afgestelde ontsteking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ontstekingstijdstip kan een garage voor je nakijken, voor de B200K moet dat 7 graden voor BDP @ 750 rpm zijn.
Riem kan je zelf bekijken, merkteken op de krukaspoelie moet bij de 0 staan, en de rotor moet naar cil. no. 1 wijzen. Dan trek je de bovenste helft van het (zwart plastic) distributieriem deksel een beetje open (1 schroef en 2 boutjes eruit geeft genoeg ruimte) en kijkt naar het nokkenastandwiel, het stipje op het tandwiel moet onder het streepje op de achterste helft van het distr. deksel staan.
Of je haalt het kleppendeksel eraf en kijkt of de nokken van cil. #1 omhoog wijzen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Als je de auto pas hebt en bij een garage gekocht hebt, dan neem ik aan dat je garantie hebt? Als ik je auto zo op de foto zie dan zal het niet bepaald een goedkoop wagentje geweest zijn.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Misschien een rare vraag, maar is er niet iemand in het midden des lands die dezelfde setup als mij heeft? B200k blok AW71 bak (LPG). Misschien maak ik me druk om niets en kunnen we prestaties vergelijken.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Bedankt weer voor de input. Distr. riem zal het niet zijn, deze is net vandaag vervangen. Moet wel eerlijk zeggen dat het langzaam beter gaat. Heb inmiddels een keertje de 130 aangetikt in de 4. Misschien heeft hij gewoon lang stil gestaan en moet alles nog een beetje wennen?
Klepspeling heb ik geen idee van. Ik probeer nu iemand te vinden met dezelfde setup (b200k, aw71 op gas) zodat we kunnen vergelijken, lijkt mij wel een goede idee nl.