Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
Goede dag,
3 dagen erg koud en ja dan komt meteen een probleem met een slechte accu naar voren

dus andere accu erin gezet, na een half uur rijden zet ik de auto terug op
zijn plek naast huis en opeens stopt de ventilator met draaien. (de verwarmings ventilator) zekering is nog goed dus dat is het niet. mijn vraag:
oude accu was 70 ah nieuwe is 50 ah, is dit een sterk genoege accu? Had me buurman nog staan, motor draait, sloeg meteen aan toen ik hem even droog had laten starten...
En kan deze accu het probleem zijn van de ventilator?
Andere vraag, heeft iemand een ventilator liggen en is deze makkelijk te vervangen zonder het hele dashboard te hoeven verwijderen??
groet Tim
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat zijn wel de klassiekers ja! 70 of 50 Ah maakt niks uit zolang het 12V is, op die van 70 kan je wat langer je lichten aan laten staan maar leeg gaat-ie toch een keer.
Dat de aanjager helemaal stopt zonder krrrrrrrr of waarschuwing is wel vreemd. Soms wil-ie nog op gang komen als je hem gelijk op stand 3 zet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
aanjager, dat was het woord dat ik zocht inderdaad! maar heb het geprobeerd vandaag van 0 direct naar 3, maar niets...
Hij piepte sinds een week een heel heel klein beetje, enkel hoorbaar als de motor op temperatuur was en stationair bij een stoplicht enzo, dan was het
stil genoeg om een piepje te horen, maar hij is dood....
wat wel te noemen valt is dat hij het toen ik de auto kocht helemaal niet goed deed, ik heb stekkertjes moeten omwisselen om op 1 een zachte stand te krijgen, stand 2 en 3
waren en bleven beide even hard.... maar goed nu doet ie helemaal niets meer, waar zit dat ding zodat ik gericht zou kunnen zoeken of er een euvel is te vinden in het ding zelf, of kan vervangen
mocht iemand er eentje hebben liggen?
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:en is deze makkelijk te vervangen zonder het hele dashboard te hoeven verwijderen??
==>Niet moelijk, wel lastig, en kost wat tijd...
Citaat:waar zit dat ding zodat ik gericht zou kunnen zoeken of er een euvel is te vinden in het ding zelf, of kan vervangen
mocht iemand er eentje hebben liggen?
==>
MP: Kachel unit Volvo 240 / 740 / 940
3 dingen uitprinten, aandachtig bestuderen en aan de slag maar!
1)
Topic: Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
2)
KayAuke; Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen
3) En het Kjet.org Greenbook: TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240, 260 1975
Directe link naar de 10.8Mb pdf
Kan niet fout gaan.
Valt allemaal wel mee hoor.
Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
dit wordt leuk!
Ga mijn best doen, gelukkig zie ik al wel dat wanneer ik denk jahoor.... dat ik gewoon naar driebergen (amerongen) kan rijden

en anders een 12 volt fohn kopen en dekens!
Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
goed, gister weer een stuk gereden, aajager deed geen malle moer, maar het "warm" worden van de motor (ik kwam gister met -7 buiten niet van de C los)
probeerde ik de aanjager weer en 1 piep, 1 kuch en hij deed het!
kan het zijn dat sneeuw dat van motor kap kwam toen ik de accu verving (ja stom) de storing heeft kunnen veroorzaken en dat, die sneeuw eenmaal gesmolten
geen probleem meer was? of is dat te wishfull thinking?
groet Tim
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Dat piepen/kuchen/wel-doen/niet-doen kan ie heeeel lang volhouden hoor.
Die van mij heeft dat 1,5 jaat volgehouden, en toen stopte hij er echt mee.
Mijn advies: op je gemakkie op zoek naar een 2e hands kachelhuis en een werkende ventilator (nieuw/gebruikt) en alles
rustig schoon/werkend/gangbaar maken en op een mooie zomerdag het nieuwe kachelhuis monteren.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Tim1981 schreef:goed, gister weer een stuk gereden, aajager deed geen malle moer, maar het "warm" worden van de motor (ik kwam gister met -7 buiten niet van de C los)
probeerde ik de aanjager weer en 1 piep, 1 kuch en hij deed het!
kan het zijn dat sneeuw dat van motor kap kwam toen ik de accu verving (ja stom) de storing heeft kunnen veroorzaken en dat, die sneeuw eenmaal gesmolten
geen probleem meer was? of is dat te wishfull thinking?
groet Tim
Het kan soms met het weer te maken hebben. Bij mijn vorige auto werkte in de winter zo nu en dan de aanjager niet meer en als het dan dooide deed ie het voor de rest van het jaar weer perfect.