Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vermogen weg bij 4e versnelling (automaat B200k)
Dag,

het volgende valt me op bij mijn 240 DL uit '85. Auto rijdt op gas zonder problemen. Stadsverkeer prima, niet vlot maar dat is ook niet verwachten lijkt me. Lastig is wel dat als ik op de snelweg rij en de bak schakelt naar de 4e versnelling hij dit niet kan volhouden (of ik moet wind mee hebben cq heuveltje af) Dus wat er gebeurt is dat de snelheid terugzakt de bak weer naar de 3e gaat weer optrekt vervolgens weer in de 4 schiet en het riedeltje begint weer opnieuw.

Verwacht ik teveel van het 2liter blok of zou er iets aan de hand kunnen zijn? Ik heb het luchtfilter inmiddels vervangen.

Misschien dat er mensen zijn met een zelfde type en deze hun ervaring willen posten?

Alvast bedankt.

Jeroen
Antwoord
B200K denk ik. Niet de meest krachtige motorisering maar moet toch de vierde wel trekken op de snelweg. Zit er wel genoeg ATF in je automaat?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
b200k trekt normaal nog wel door tot 160 km/h

(de acceleratie vanuit stilstand naar top wordt wel in kalenderdagen uitgedrukt ;D)
Antwoord
bedankt voor de reakties. Toevallig heb ik net de ATF gechecked en flink bij moeten vullen (+/- 1 liter). Ik ga in de gaten houden of het nivo stabiel blijft.

Wat ik niet snap is dat dit van invloed kan zijn op het "vermogen". Iemand die me dat uit kan/wil leggen.

Jeroen

Antwoord
Alles in de automaat werkt op ATF, het aandrijfgebeuren en het schakelgebeuren. 1 L is inderdaad best veel op 5 L, ik ben ook benieuwd.
Dat peil moet je bekijken met draaiende motor, eerst even door alle standen schakelen.

Er is by the W nog een doodah die problemen kan geven. De vier is een overdrive, en omdat het soms handig is geen overdrive te hebben (zware karren bergop trekken) is daarvoor een knopje wat de OD elektromagnetisch uitschakeld. Lees hier verder, in English please: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...driveRelay
Antwoord
Auto reed een stuk beter na het bijvullen. Maar gisteravond was de prestatie alweer een stuk minder. Ik zal vandaag eens kijken hoe het zit met het ATF nivo. Overdrive doet ook raar maar heb het idee (na het lezen van de geposte site) dat dit het relay kan zijn. Vooral bij koud weer niet mogelijk de overdrive aan te zetten (oranje pijltje blijft dus branden).

Keep you posted!

Jeroen
Antwoord
@Funsdaf

normaal gesproken (alhoewel heb de auto nog maar paar weken) brandt het oranje pijlt niet als ik de auto start (dwz 4e versnelling wordt gebruikt) Laatste tijd brandt zo nu en dan het oranje pijltje wel bij starten (geen 4e versn dus) deze kan ik pas uitzetten als ik een tijdje gereden heb. Misschien iets te maken met temperatuur oid. Na wat rond geneusd te hebben lijkt dit het relais. Ga proberen hier vandaag of anders deze week even naar te kijken.

Jeroen

Antwoord
Ik zit dit topic met spanning mee te lezen!

Mijn 740 automaat ZF lijkt ook weinig vermogen te hebben.
Het viel mij op met een caravan er achter.

Maar wat lees ik nu over oranje pijltjes enzo???
Klopt het dat bij mij geen enkele keuze mogelijk is?
Ik zou hem graag uit willen kunnen zetten, zodat ie gewoon in 4 blijft bij 90KM/H i.v.m. meer toeren als er een caravan achter hangt.

Ik weet trouwens niet of dit model bak onder deze auto hoort.
Hij schijnt gewisseld te zijn bij de vorige eigenaar
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
"ZF4HP-22 cars have P-R-N-D-3-2-1 on the shift quadrant and NO overdrive button on the shifter". Geen overdrive en dus geen knopje, maar gewoon vier "versnellingen". En een Lockup ook nog ergens schijnt.

Grappig, de ZF kan je slopen door te veel toeren te maken in N of P:

[Editor's Note:Summary of Volvo TSB 2525, 9/91:] Before beginning the High Idle Emission Test Sequence make sure the car is at operating temperature. Place transmission into park and switch the ignition off for 30 seconds. Restart, but DO NOT move the selector through the forward or reverse gears before or during the test and DO NOT EXCEED 2000 RPM. The first stage of the test is at 1850 rpm for 30 seconds, the second stage is at normal idle for 30 seconds. If you fail the test and have to do it again, then DO NOT proceed with the programmed catalyst preconditioning test sequence. Abort the test, place the transmission into park, precondition the catalyst at 1850 rpm for 4 minutes, then allow the engine to revert to normal idle and check the tailpipe emissions. Under no circumstances must you exceed 2000 rpm during any part of the test.

Antwoord
Zo'n B200K hoort gewoon vrolijk door te trekken in zijn "4" (overdrive). Overigens: het olie peilen van een automaat doe je niet met een uitstaande motor, maar met draaiende motor (en dan het peil checken in alle versnellingen, je moet 't dus met 2 man doen).

Als het peil goed is, en je relais ook (simpel uit te testen door de auto te starten, als je het knopje op de zijkant van de automaatpook indrukt hoor je een "klik" te horen, en idem bij weer terug aan zetten, bovendien heb je dan een lampje op het dashboard dan gaat branden) dan zou het vermogen normaal moeten zijn. Klopt al het voorgenoemde gewoon, dan vrees ik dat je gewoon een rotte automaatbak hebt. Bij de AW71's zit de overdrive in de automaatbak zelf, dus als 't stuk is kan je beter een geheel nieuwe automaat eronder hangen.

Maar aangezien je de auto pas net hebt, dan zou je (in geval van een garage) terug moeten gaan naar de verkopende partij ermee.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.269 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.364 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.043 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  Welke automaat? Archermusic 10 8.082 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.053 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.687 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.784 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.147 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.242 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.636 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)