10 October 2009, 08:28
Effe voorstelluââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦. De 245 GLE uit 1979
Onderstaand heb ik geprobeerd in chronologische volgorde te beschrijven hoe mijn project met de 245 GLE uit 1979 tot nu is verlopen. Helaas heb ik tot nu toe niet alles digitaal vastgelegd. Maar ik denk dat de getoonde fotoââ¬â¢s een redelijke indruk geven van de ontwikkelingen tot nu toe.
Op mijn zoektocht keek ik vooral naar exemplaren die (nagenoeg) roestvrij zijn. Ik heb zelf een keer een 244 onderhanden genomen met op het eerste oog ook weinig laswerk. Maar dat viel vies tegen. Was wel een mooie auto geworden!! (Zie onder). Overd e huidige eigenaren heb ik gehoord dat zij naar Portugal gaan verhuizen en deze volvo (reeds 3 jaar in hun bezit) gaat mee.
![[Afbeelding: DSCN15701.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/244%2078/DSCN15701.jpg)
In eerste instantie had ik een hele mooie rode 245 Turbo op het oog. Maar een defekte motor (ondanks extra blok) weerhield me van snelle en serieuze correspondentie met deze eigenaar. Moest overigens via zijn vriendin communiceren wat het allemaal niet gemakkelijker maakte. Na enkele weken begon het toch wel te kriebelen en zeker toen de prijs naar 17000 SEK was gezakt. Hollander als ik ben heb ik toen nog 1 week gewacht met het idee toch maar toe te happen. Echter was toen net een deal met een Fin gesloten dus dit nagenoeg roestvrije snoepje met bijna alle opties ging aan mijn neus voorbij.
![[Afbeelding: 1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/1.jpg)
![[Afbeelding: 4.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/4.jpg)
![[Afbeelding: 3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/3.jpg)
Bovenstaand een indruk van deze rode die ik eigenlijk gewoon had moeten kopen vanwege de rode kleur (7 jaar in precies dezelfde kleur Polar gereden met veeeel plezierââ¬Â¦). Nu ik die opties weer zie ââ¬Â¦. Shhhittttââ¬Â¦..
??? :
Na deze rode kwam er niet veel voorbij waarvan ik dacht dat het een gemakkelijk projekt zou kunnen zijn. Totdat ik toevallig begin october 2008 weer eens op blocket zat te neuzen. De eerste fotoââ¬â¢s zagen er best veelbelovend uit.
![[Afbeelding: 1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/1.jpg)
![[Afbeelding: 7.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/7.jpg)
Na 2 keer op en neer communiceren ontving ik diverse aanvullende fotoââ¬â¢s van interieur en motor naas t aanvullende fotoââ¬â¢s van de buitenzijde. Deze man was ook heel behulpzaam en snel met de communicatie. Hij werkt voor een internationaal bedrijf dus engels was gesneden koek voor hem. De aanvullende fotoââ¬â¢s gaven onderstaand beeld.
Fris motortje.. (274000 km!!!)
![[Afbeelding: PICT4026res.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT4026res.jpg)
Dashboard oude stijl. Vind ik wel iets hebben behalve die lucifer als snelheids aanwijzer !!
![[Afbeelding: dashb.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/dashb.jpg)
Redelijk mooi interieur. Heb zwart leder liggen met el.ramen maar de vrouw wenst dit blauw te behouden. Bestuurders-stoel is redelijk doorgezakt dus daarvoor moeten we op zoek naar een verser exemplaar.
[img width=450 height=600]http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/frontseats.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/rearbank.jpg[/img]
Tussen de bedrijven door had de eigenaar me ervan overtuigd dat de techniek heel goed was van zijn 245. Slechts een paar kleine stukjes moesten er in de wielbakken worden voorzien en de lak behoefde eigenlijk een nieuwe laag omdat de lak nogal verweerd zou zijn. Daarover later meer.
Na enkele keren over en weer info uitgewisseld te hebben heb ik besloten tot koop. De gemakkelijkste manier van vervoer voor mij bleek verzending vanuit Skelleftea naar een collega in Malmo. Hier heb ik de auto net voor kerst afgehaald. (Maandagmiddag met trailer er naartoe en dinsdagnacht thuis. Gelukkig hoef ik me niet aan de rijtijdenwet te houden!!! (ondertussen met een vriend ook nog een 740 GLE in Mottola opgepikt. Deze is trouwens net zo netjes als die van Danielk.
Thuis in de loods waar de kleine laswerkzaamheden snel uitgevoerd zouden worden zag het er als volgt uit na 3 uurtjes demonteren.
![[Afbeelding: P102087130.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087130.jpg)
![[Afbeelding: P102087530.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087530.jpg)
Wielbakken li/re zagen er redelijk veelbelovend uit.
![[Afbeelding: PICT40091.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT40091.jpg)
![[Afbeelding: PICT40101.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT40101.jpg)
![[Afbeelding: P102087730.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087730.jpg)
![[Afbeelding: P102087430.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087430.jpg)
![[Afbeelding: P102087330.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087330.jpg)
Wordt vervolgd. Laatturââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦.. !!
Onderstaand heb ik geprobeerd in chronologische volgorde te beschrijven hoe mijn project met de 245 GLE uit 1979 tot nu is verlopen. Helaas heb ik tot nu toe niet alles digitaal vastgelegd. Maar ik denk dat de getoonde fotoââ¬â¢s een redelijke indruk geven van de ontwikkelingen tot nu toe.
Op mijn zoektocht keek ik vooral naar exemplaren die (nagenoeg) roestvrij zijn. Ik heb zelf een keer een 244 onderhanden genomen met op het eerste oog ook weinig laswerk. Maar dat viel vies tegen. Was wel een mooie auto geworden!! (Zie onder). Overd e huidige eigenaren heb ik gehoord dat zij naar Portugal gaan verhuizen en deze volvo (reeds 3 jaar in hun bezit) gaat mee.
![[Afbeelding: DSCN15701.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/244%2078/DSCN15701.jpg)
In eerste instantie had ik een hele mooie rode 245 Turbo op het oog. Maar een defekte motor (ondanks extra blok) weerhield me van snelle en serieuze correspondentie met deze eigenaar. Moest overigens via zijn vriendin communiceren wat het allemaal niet gemakkelijker maakte. Na enkele weken begon het toch wel te kriebelen en zeker toen de prijs naar 17000 SEK was gezakt. Hollander als ik ben heb ik toen nog 1 week gewacht met het idee toch maar toe te happen. Echter was toen net een deal met een Fin gesloten dus dit nagenoeg roestvrije snoepje met bijna alle opties ging aan mijn neus voorbij.
![[Afbeelding: 1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/1.jpg)
![[Afbeelding: 4.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/4.jpg)
![[Afbeelding: 3.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245%20glt%20turbo%20rood/3.jpg)
Bovenstaand een indruk van deze rode die ik eigenlijk gewoon had moeten kopen vanwege de rode kleur (7 jaar in precies dezelfde kleur Polar gereden met veeeel plezierââ¬Â¦). Nu ik die opties weer zie ââ¬Â¦. Shhhittttââ¬Â¦..
??? :

Na deze rode kwam er niet veel voorbij waarvan ik dacht dat het een gemakkelijk projekt zou kunnen zijn. Totdat ik toevallig begin october 2008 weer eens op blocket zat te neuzen. De eerste fotoââ¬â¢s zagen er best veelbelovend uit.
![[Afbeelding: 1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/1.jpg)
![[Afbeelding: 7.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/7.jpg)
Na 2 keer op en neer communiceren ontving ik diverse aanvullende fotoââ¬â¢s van interieur en motor naas t aanvullende fotoââ¬â¢s van de buitenzijde. Deze man was ook heel behulpzaam en snel met de communicatie. Hij werkt voor een internationaal bedrijf dus engels was gesneden koek voor hem. De aanvullende fotoââ¬â¢s gaven onderstaand beeld.
Fris motortje.. (274000 km!!!)
![[Afbeelding: PICT4026res.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT4026res.jpg)
Dashboard oude stijl. Vind ik wel iets hebben behalve die lucifer als snelheids aanwijzer !!
![[Afbeelding: dashb.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/dashb.jpg)
Redelijk mooi interieur. Heb zwart leder liggen met el.ramen maar de vrouw wenst dit blauw te behouden. Bestuurders-stoel is redelijk doorgezakt dus daarvoor moeten we op zoek naar een verser exemplaar.
[img width=450 height=600]http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/frontseats.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/rearbank.jpg[/img]
Tussen de bedrijven door had de eigenaar me ervan overtuigd dat de techniek heel goed was van zijn 245. Slechts een paar kleine stukjes moesten er in de wielbakken worden voorzien en de lak behoefde eigenlijk een nieuwe laag omdat de lak nogal verweerd zou zijn. Daarover later meer.
Na enkele keren over en weer info uitgewisseld te hebben heb ik besloten tot koop. De gemakkelijkste manier van vervoer voor mij bleek verzending vanuit Skelleftea naar een collega in Malmo. Hier heb ik de auto net voor kerst afgehaald. (Maandagmiddag met trailer er naartoe en dinsdagnacht thuis. Gelukkig hoef ik me niet aan de rijtijdenwet te houden!!! (ondertussen met een vriend ook nog een 740 GLE in Mottola opgepikt. Deze is trouwens net zo netjes als die van Danielk.
Thuis in de loods waar de kleine laswerkzaamheden snel uitgevoerd zouden worden zag het er als volgt uit na 3 uurtjes demonteren.
![[Afbeelding: P102087130.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087130.jpg)
![[Afbeelding: P102087530.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087530.jpg)
Wielbakken li/re zagen er redelijk veelbelovend uit.
![[Afbeelding: PICT40091.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT40091.jpg)
![[Afbeelding: PICT40101.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/PICT40101.jpg)
![[Afbeelding: P102087730.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087730.jpg)
![[Afbeelding: P102087430.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087430.jpg)
![[Afbeelding: P102087330.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/volvo/245/P102087330.jpg)
Wordt vervolgd. Laatturââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦.. !!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..