Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Jah de C70 voor de nieuwe facelift vind ik ook een mooie auto, maar die de C70 van nu is toch wel even wennen.
De V70 Classic blijft natuurlijk de mooiste en de XC60 moest er komen om te concurreren met de Q5, X3, GLK enco.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Citaat:Kapitaalinjectie Geely helpt Volvo-aankoop
Uitgegeven: 23 september 2009 11:06
Laatst gewijzigd: 23 september 2009 11:06
AMSTERDAM - De Amerikaanse zakenbank golfman Sachs heeft 334 miljoen dollar geïnvesteerd in Geely Automobile Holdings. Daarmee moet het voor de Chinezen gemakkelijker worden Volvo over te nemen.
ÃÂ Autoweek
Geely is nog steeds bijzonder geïnteresseerd in de overname van Volvo. Ford heeft het merk al sinds december in de verkoop staan en Geely lijkt de enige geïnteresseerde.
Zakenbank Goldman Sachs heeft 334 miljoen dollar geïnvesteerd in Geely. Daarmee moet Geely zijn ââ¬Ëmondiale ambitiesââ¬â¢ gaan waarmaken.
Met dit geld wordt het gemakkelijker Volvo over te nemen. Dat merk heeft een waarde van naar schatting twee miljard dollar.
Positieve uitschieter
Goldman Sachs zou door de transactie voor 15,1 procent eigenaar kunnen worden van Geely. Op het moment is het ÃÂÃÂn van de positieve uitschieters op de kwakkelende automarkt.
In de eerste acht maanden van het jaar is een groei genoteerd van 35 procent tot 185.000 autoââ¬â¢s per jaar. Geely heeft de ambitie om de komende jaren te groeien tot een jaarproductie van 685.000 stuks.
Gustav en Assar draaien zich opnieuw om in hun graf. Hun ideologie was namelijk om een Zweedse autoindustrie te creëren. Met kwalitatief hoogstaande, maar voor de middenmoot bestemde producten, die niet waren samengeraapt uit andere onderdelen (zoals dat in die tijd vanzelfsprekend was) maar producten bestaande uit onderdelen welke zo veel mogelijk zelf door Volvo ontwikkeld moesten worden.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
brrr ik houd mijn hart vast.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De ware op opvolger van Volvo is Volvo Trucks, kijk maar naar de grille, die heeft dezelfde vorm als de 140 grille en achterkant. Da's pas continuiteit.
Dat van die onderdelen klopt niet helemaal, Volvo heeft altijd onderdelen van anderen gebruikt waar ze vonden dat die anderen dat beter (en goedkoper) konden.
Bahco, Electrolux, Cibie, Mahle, Bosch, Ate, Girling, Nokia, Elring, Pilkington, Pirelli, Alpine, Bofors, Fergat, allemaal leveranciers van Volvo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Marc1970 schreef:De ware op opvolger van Volvo is Volvo Trucks, kijk maar naar de grille, die heeft dezelfde vorm als de 140 grille en achterkant. Da's pas continuiteit.
Dat van die onderdelen klopt niet helemaal, Volvo heeft altijd onderdelen van anderen gebruikt waar ze vonden dat die anderen dat beter (en goedkoper) konden.
Beter lezen; Ik schreef namelijk
'zo veel mogelijk' en ja, als ze niet zelf ontwerpen dan wel volgens Volvo specs OEM. Dat bedoelde ik dus.
TheSaint77 schreef:Gustav en Assar draaien zich opnieuw om in hun graf. Hun ideologie was namelijk om een Zweedse autoindustrie te creëren. Met kwalitatief hoogstaande, maar voor de middenmoot bestemde producten, die niet waren samengeraapt uit andere onderdelen (zoals dat in die tijd vanzelfsprekend was) maar producten bestaande uit onderdelen welke zo veel mogelijk zelf door Volvo ontwikkeld moesten worden.
Wat betreft je vergelijking met de 140 en de trucks vind ik dat wel heel ver gezocht. Het gaat hier om de toekomst van het concern Volvocars en de bedrijfsfilosofie van de oprichters daarvan.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 113
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Voor zover het nog iets toevoegt aan de speculaties hier:
http://www.thelocal.se/22106/20090916/
In dit wat oudere bericht ontkent Geely een bod te gaan doen.
Dat kan twee dingen betekenen: of de Chinezen liegen de boel bij elkaar, of Goldman Sachs komt bedrogen uit.
Waar het hart Volvo van is...
Berichten: 113
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Nog wat vers overname nieuws van autoweek.nl
Naast het Chinese Geely is er nu ook een Amerikaanse partij geïnteresseerd om Volvo over te nemen van Ford.
Het Amerikaanse Crown Consortium heeft interesse in Volvo, dat door Ford in de etalage wordt gezet. Dat wordt onder meer geleid door Michael Dingman, die 21 jaar ervaring heeft in de directiekamer van Ford. Dat meldt de Financial Times. Tot nu toe gold alleen het Chinese Geely als geïntereseerde. Ook wordt er gesproken over het Jakob Consortium onder leiding van Magnus Sundemo, die de leider is van de vakbond voor technici bij Volvo. Daar lukt het echter niet om voldoende middelen binnen te halen voor de overname.
Ford vraagt minimaal twee miljard dollar voor Volvo en Crown zegt dat geld bijeen te hebben van Amerikaanse investeringsmaatschappijen. Verder zoekt het bedrijf naar Zweedse investeerders om te kunnen beloven dat Volvo in de toekomst in het thuisland gevestigd blijft.
Bronnen rond de overname zeggen dat Geely al een bod heeft neergelegd van net onder de twee miljard euro. Crown zou een lager bod hebben uitgebracht. Beide bedrijven beloven echter na de overname nog eens zo’n drie miljard in Volvo te investeren. Geely zou de voorkeur hebben. Als de overeenkomst daarmee echter afketst, is Crown de voorkeurspartij.
Ford bepaalt de komende weken of de overname door Geely door kan gaan. De afscherming van Ford’s intellectuele eigendommen lijkt bij die onderhandelingen het grootste struikelblok te zijn.
Waar het hart Volvo van is...
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
danielk schreef:Hehe dat wordt leuk. Alle veiligheidsaspecten sinds 99 door Volvo ontwikkeld zijn ook grotendeels terug te vinden op die Ford modellen. Dat wil Ford niet zomaar kwijt raken. Dus denk dat het nog een staartje krijgt.
Daarbovenop doet de holding "volvo" ook moeilijk. Zij willen niet dat er ook maar iets van de naam volvo in Chinese handen komt.