Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
als je je vliegwieltje afdraaid tot vliegerwieltje, (+/- 6 kg) moet je dan niet constant je poot op het gas houden, omdat ie dan minder stabiel loopt stationair?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Lukas, ik me gehouden tot het 'standaard' opvoeren van mijn turbo door het installeren van een intercooler en het (gematigd) opvoeren van de turbodruk. Dat heeft een effect van ongeveer 40pk schat ik.
Maar zelfs dat is wel een aanslag op de auto: nu is m'n koppeling weer aan gort en er is altijd wel weer iets anders aan de hand. Kortom, opvoeren tot veel meer pk's kan prima, maar houd er dan wel rekening mee dat de rest van je bolide het wel aan moet kunnen: remmen, ophanging/vering/aandrijflijn krijgen meer op hun donder en waren toch al niet de jongste meer.
Nou heeft die van mij wel heel veel km's afgelegd, dus dat zal er zeker mee te maken hebben....
Maar ook bij m'n restauratieproject hou ik me in voor wat betreft het opvoeren: meer pk's leidt altijd tot meer gedonder, hoe goed je het ook doet.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Lukas Lagerweij schreef:als je je vliegwieltje afdraaid tot vliegerwieltje, (+/- 6 kg) moet je dan niet constant je poot op het gas houden, omdat ie dan minder stabiel loopt stationair?
nee hoor , dat merk je bijna niet
Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Ben sinds een tijdje aan het spelen met een Turbo, en zo'n intercooler lijkt me wel wat.
Zijn die nog goed te krijgen, nieuw of tweedehands?
Groeten,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb vanavond een intercooler gekregen van een vriend. Dit is geen orginele volvo IC maar afkomstig uit een BMW 730 turbo diesel. best een groot ding en helemaal van aluminium. Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een IC van een ander merk. Kan dit veel invloed hebben op de prestaties tov een orginele volvo IC?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
zoek even op
http://www.howstuffworks.com daar vind je meer info over turbo's en intercoolers.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Lukas Lagerweij schreef:Ik heb vanavond een intercooler gekregen van een vriend. Dit is geen orginele volvo IC maar afkomstig uit een BMW 730 turbo diesel. best een groot ding en helemaal van aluminium. Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een IC van een ander merk. Kan dit veel invloed hebben op de prestaties tov een orginele volvo IC?
op turbobricks bouwen ze vaak andere intercoolers in, staat wel wat over..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
ik zou niet zo snel een intercooler van een 'vreemd' merk inbouwen, alleen als je extreme dingen van plan bent. De originele intercooler voor de 240 en 740 is nog redelijk verkrijgbaar: Rene uit Budinghen (Belgie, adverteert ook wel met eea op marktplaats) heeft er meestal wel een paar liggen. Hij vroeg E100 voor de losse intercooler.
De rest van de materialen zijn wat lastiger te krijgen: de rubberen slangen, pijpen en het andere stuk voor op je inlaatspruitstuk.
Ebay USA geeft wel resultaat. Een complete set kost daar rond de $200.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
op turbobricks zijn die intercoolers vaak voor onder de 40$$ te krijgen hoor, gewoon even iemand vinden die het nog wil verzenden...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni