Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Ik wil mijn 245 van 1993 een maand of tien gaan schorsen en stallen in een overdekte caravanstalling. (en dan voorjaar 2010 er weer lekker aan gaan klussen)
Hij is nu in best goede conditie.
Wie heeft er tips hoe ik de auto in deze goede conditie hou? Bijvoorbeeld:
- Voorkomen uitdrogen van pakkingen, rubbers, enz.
- Voorkomen doorroesten van (nog een keer te repareren) roestplekjes onderaan de deuren
- Voorkomen beschimmelen van de interieurbekleding
- Voorkomen uitdrogen van de lak
- Accu in conditie houden
- Benzine schoon houden
- Banden in conditie houden
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
zorg dat de stalling zo droog mogelijk is, een vochtige omgeving is funest.
Verder:
- banden wat harder oppompen of evt de auto op bokjes zetten
- je zou een grote vochtvreter in het interieur kunnen zetten om 't droog te houden. En ik zou 1 raam op een kiertje zetten
- benzinetank volgooien: geen lucht = geen roest
- roestplekje: roest wegkrabben en iets van noverox of een andere roestomzetter erop smeren, zodat het niet uitbreidt
- zorgen dat ie goed schoon is, liefst in de was zetten, maar iig ervoor zorgen dat er geen vogelpoep meer op zit
- evt. paar druppels olie in de cylinders gooien (via bougiegat)
- evt. verse (goedkope) oliewissel, maar eigenlijk beetje teveel van het goed
- zorgen dat je remmen goed vrijlopen (dus niet de laatste meters hard remmen). Blijft lastig punt.
- auto niet op de handrem, maar alleen in de versnelling wegzetten
- goed opgeladen accu, liefst aan de druppellader of iig voor de winter nog een keer opladen
vlgs mij ben je dan een heel eind.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Ik heb mijn 740 na 12 maanden weer opgehaald. Heb de auto toen gewoon geparkeerd en een jaar later met volle accu weer gestart. Geen enkel probleem, banden oppompen en rijden. Maar goed, voorbereidingen kunnen nooit kwaad. Wel zou ik de auto even in de poets zetten als een soort van beschermlaag tegen stof en ander vuil.
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
de tips van Ticcie zijn zeker aan te bevelen.
Ik ontkoppel gewoon de accu, blijft best een tijdje goed (als de accu in goede staat is).
Vochtvreter is een goede (van de Action ;D)
En die volle tank!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Benzine veroudert ook, dus dat van die volle tank zou ik niet aanraden.
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb liever een jaar oude benzine dan een verroeste tank+ condens in je benzine.
Met 1:10 is die ouwe benzine er zo weer uit.
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Bedankt voor alle reacties! Goeie tips.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
DopdeDouwer schreef:Ik heb liever een jaar oude benzine dan een verroeste tank+ condens in je benzine.
Met 1:10 is die ouwe benzine er zo weer uit.
Euhm, op oude benzine willen motoren wel eens totaal niet starten en dien je de boel eruit te laten lopen.

Als je 'm goed stalt zal je sowieso niet heel snel last hebben van roest in de tank.
Een ander truukje is een goede loodvervanger/booster in de oude benzine gooien: pak dan geen goedkope Halfords-troep maar ÃÂ
cht goed spul van bijvoorbeeld Millers. Kost wel wat, maar het spul doet wonderen!
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
In mijn tank zit benzine van minstens 3 jaar oud. Daar start en loopt de auto nog steeds prima op (met gare carb en al). Gezond is anders.
Hoe moderner de motor (injectie, hoge druk en dunne leidinkjes etc) hoe gevoeliger die wordt voor oude meuk in de tank, daar heb je zeker gelijk in.
Zeker als je het hebt over benzine die lang in de carb heeft stilgestaan. Dat is erg vervelend (dikke drab).
Verstopte benzinefilters bij de carb. en een vieze carb is het enige wat ik heb meegemaakt (met brommers, buitenboordmotoren, aggregaat'en en andere lang stilstaande motoren) wat betreft oude benzine. Dus voor je de auto wegzet de carb eerst leegmaken (overschakelen op lpg bijvoorbeeld), en je komt een heel eind.
Men doet gauw zo moeilijk over oude benzine...ik zou bijna denken dat er een verkooppraatje van benzineverkopers achter zit.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
De benzine van tegenwoordig wordt toch ook al zo snel niet meer slecht dan die van pakweg 20 jaar geleden? Valt volgens mij allemaal echt wel reuze mee hoor. En als je twijfelt of ie slecht is geworden, open de dop en ruik eens. Slechte benzine heeft zo'n onmiskenbare geur dat je 't meteen zal herkennen..