Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruitenwissermotor achter doet het niet
Goedenavond Volvo'ers,

Een dag nadat ik mijn nieuwe Volvo 240 Estate (of was 't toen nog Station?) uit 1986 had gekocht, ontdekte ik dat de ruitenwisser aan de achterkant het niet doet. Nee, ik baalde er niet echt van... leek me wel een leuke klus voor een leek als ik!
Vanavond mijn auto wat beter leren kennen. Bijna spannend, al die geheime vakjes in die achterbak.
Maar nu even terzake: volgens mijn metingen komt er geen spanning op de draden van de motor aan de achterkant. Nu wil ik natuurlijk onderzoeken waar dan eventueel een breuk oid zou kunnen zijn. De schakelaar bij het stuurhuis ook bekeken, maar daar wordt ik duizelig van de hoeveelheid draadjes... De draad door het scharnier (aan de rechterzijde, is dat correct?) ziet er verder goed uit.

Iemand een idee waar de makkellijkste of slimste plek is waar ik de draden zou kunnen doormeten?

Nog een leuke ontdekking: de sproeier aan de achterkant geeft geen vloeistof. De sproeimotor is wel te horen. Tijdens mijn ontdekkingstocht door de auto kwam ik bij de wielkast rechts-achter een stukje nieuw plaatwerk tegen. Wat blijkt: daar wordt dat rubberen slangetje afgekneld door het nieuwe plaatwerk! Gelukkig is het plaatwerk zelf wel netjes uitgevoerd...
Morgen zal ik er een fotootje van maken.
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
hoewel de draad door het scharnier er uitwendig goed uit ziet kan hij toch wel degelijk inwendig gebroken zijn.
je zou voor de aardigheid je a-ruitenwisser kunnen inschakelen en dan wat met de scharnierdoorvoer kunnen rommelen misschien geeft de motor dan nog een kort teken van leven en heb je de breuk gelokaliseerd.Er staat veel info op volvolvo over scharnierdraadvervanging.

kontroleer ook even je zekeringen en niet onbelangrijk, de klemmetjes waar die zekeringen tussen geklemd horen.

succes
Antwoord
Ik had hetzelfde euvel ,eerst maar 's de hemel los gefriemeld achter en daar zie je de draden die door je scharnier naar de a.klep lopen.Je kan nu vanaf de multistekker die je los maakt rechtstreeks aansluiten op hetgene in de a.klep als je de bekleding weghaakt v.d. a.klep,zo weet je gelijk welke bedrading stuk is,dan kun je het scharnier van de klep loshalen met een torx en de nieuwe kabel erdoor prutsen.n.b.:hou de klep wel in positei dmv balk of hulpvaardig iemand!
de te vervangen kabels moeten soepel zijn anders breken ze zo weer!
al met al een heel gedoe en het is al's behandeld in een topic
succes ermee
andigheid wordt gestraft
Antwoord
Bekende 240 kwaal... Nieuwe draadboom door het scharnier trekken, en je achterruitenwisser werkt weer.
Ik heb hetzelfde probleem al 2x eerder gehad Smile

zie ook:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4330.0

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3890.0

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...opic=556.0

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2977.0

Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
toevallig zaterdag uitgevoerd.
Was lekker weer en ik dacht, laat ik die nieuwe kabel er eens inzetten.
helaas geen foto's gemaakt maar toch..

bij mij was de kabel helemaal door, ook de massa kabel in de scharnier zelf. Daar heb ik dan ook maar gelijk ook een nieuwe draad voor getrokken.

Trap onder de klep gezet, alles losgehaald, makkelijk in je eentje te klaren.
De meeste tijd was ik nog kwijt met het aanpassen van de kabels voor de centrale deurvergrendeling.

vervangingskabel die nodig is kan je zo bestellen bij de bekende internet winkels.
al met al was ik zo'n anderhalf uur bezig.

245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Antwoord
Citaat:Helaas geen foto's gemaakt maar toch..

Zoiets? Topic: Bedrading achterklep vervangen.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Misschien wat aan de late kant, maar goed.

Ik lees al vaak mee op het forum maar nu vond ik het toch wel zo netjes om ook is wat toe te voegen.

Ik heb met mijn '91 240 station zoals vele ook hetzelfde probleem gehad, maar ik was bang om over twee jaar weer hetzelfde probleem te hebben, dus ik heb het anders opgelost.

Ik heb twee houten blokjes gemaakt en daar in twee koperen contacten gemaakt.
Ik heb ze rechts geplaatst t.h.v. de onderkant van het raam.
Als de klep dicht is maken ze contact, als de klep open is niet.
De twee houtje bespoten met wat lijm en afgewerkt met wat restant stof.

Op 1 de geschakelde + aangesloten, op 2 de draad die van je achterruitwisser schakelaar komt.

Tot nog toe werkt het feilloos. Misschien een idee voor je situatie.

Groeten

Fabian
Antwoord
Bedankt voor je bijdrage. Denk niet dat ik jouw oplossing ga proberen (heb immers al vervangingsdraadjes gekocht), maar ben toch wel benieuwd naar hoe die blokjes er dan uit zien. Misschien een fotootje?
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
Interessant om eens te lezen dat iemand een alternatief heeft bedacht voor het oplossen van een toch klassiek probleem! Klinkt wel interessant. Als het kan, zou het idd wel leuk zijn als we daar eens wat beeldmateriaal van kunnen zien. Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS werkt niet meer na motorwissel - OPGELOST - Boet 8 442 22 December 2025, 17:57
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 299 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 956 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.642 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.428 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  ruitenwissermotor achter demonteren Boet 1 986 2 September 2023, 10:25
Laatste bericht: Marc1970
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 981 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 2.011 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.534 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.925 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)