Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
haaaa ... ik heb 'em...
tis toch de 145 s geworden, en ik heb em
een roest-restauratie-rampenplan (carrosserie) maar ik vindt em mooi!
daarnaast heeft de vorige eigenaar er een 240 koppelingshuis op gebouwd met 240 bak.
nu is die overdrive niet helemaal lekker meer. hij schakelt wel in, maar blijft niet hangen. zodra ik meer gas geef, vliegt ie terug in z'n vier.
kent iemand dit euvel, en is het te repareren, of ga ik op zoek naar een goeie bak??
zo ja, is het mogelijk hier eventueel ook een automaat achter te hangen?
gr. sjemmie.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bak bijvullen met ATF type F zou de makkelijkste oplossing zijn, de bak hangt op zijn kant neem ik aan dus misschien is het oliepeil veranderd.
Achter een B20 hangt de bak (met standaard 240 kopp huis) over naar de kant van de vulplug, waar je normaliter het peil zou controleren en/of vullen. Om er iets bij te krijgen moet je de auto dus zo'n 20 graden kantelen.
Anders kan het nog lastiger en duurder (een hydraulische probleem in de overdrive) worden. Alles is te repareren.
Een automaat past er ook achter, maar ws. niet op zijn kant (ik weet wel bijna zeker van niet) en dan zit je min of meer vast aan het originele kopp. huis en de origineel op de 140 serie geleverde drietraps BW35.
De originele M40 (vier versn.) is ruim voorradig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Persoonlijk denk ik dattie gewoon kapot is.
Groeten van Frans
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Is dit een Petrol green 145 waar tot 2 jr geleden een injektieblok in heeft gelegen of is het gewoon nog een 145 E?
Zo'n volvo ken ik met een koppelingshuis met 240 bak.
Ik hoor wel,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
ok, tof marc1970!
het is een aangepast koppelingshuis, waardoor de huidige 240-bak wel horizontaal ligt.
het niveau lijkt in orde..wsl hydraulisch probleem idd!
weet je iemand met goede bak?
alvast bedankt.
skidje, tis niet die jij bedoelt denk ik, dees is wit en heeft nog originele motor.
v700r, kundige diagnose (Y) thanks!!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Slipt ie in "4"of gaat ie echt uit de OD?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
nee hij slipt niet. slechts bij gas los schakelt ie in overdrive, en zie/voel ik de toeren zakken,.
zodra ik weer gas bijgeef, springt ie direkt terug in 4.
indicatie lampje blijft wel in "OD" staan.
dus...
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Vreemd verschjnsel.
Ik kan geen verband zien tussen het een en het ander...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het ding heeft hydraulische druk nodig om ingeschakeld te blijven, ca. 30 bar. Door interne lekkage (een one-way valve, 2 zuigers met O ringen, een solenoide met O ringen) gaat druk verloren, of de oliepomp is kapot, of misschien staat de olie te laag of is ÃÂ
ÃÂ
n van de interne filters hopeloos verstopt.
Die solenoide kan je eruit draaien en schoonmaken, de olie bijvullen, filters schoonmaken etc, daarna wordt het wat ingewikkelder, als je zin hebt kan je onderstaande handleiding eens doorlezen:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
precies,
als ik nl. achter een vrachtwagen blijf slipstreamen, kan ik er een beetje mee spelen en blijft ie zowaar even doortrekken in de OD.
en inderdaad, hoe hoger de rpm, hoe beter en sneller de OD inschakeld. dit zou dus duiden op een druk-probleem, temeer er in hogere rpm uiteraard meer druk word opgebouwd.
bedankt voor die vette url,
hij gaat morgen avond op de brug
c-ya!
sjem