Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
145 s voor sjemmie!
#1
haaaa ... ik heb 'em...

tis toch de 145 s geworden, en ik heb em
een roest-restauratie-rampenplan (carrosserie) maar ik vindt em mooi!
daarnaast heeft de vorige eigenaar er een 240 koppelingshuis op gebouwd met 240 bak.
nu is die overdrive niet helemaal lekker meer. hij schakelt wel in, maar blijft niet hangen. zodra ik meer gas geef, vliegt ie terug in z'n vier.
kent iemand dit euvel, en is het te repareren, of ga ik op zoek naar een goeie bak??
zo ja, is het mogelijk hier eventueel ook een automaat achter te hangen?
gr. sjemmie.

Antwoord
#2
Bak bijvullen met ATF type F zou de makkelijkste oplossing zijn, de bak hangt op zijn kant neem ik aan dus misschien is het oliepeil veranderd.
Achter een B20 hangt de bak (met standaard 240 kopp huis) over naar de kant van de vulplug, waar je normaliter het peil zou controleren en/of vullen. Om er iets bij te krijgen moet je de auto dus zo'n 20 graden kantelen.

Anders kan het nog lastiger en duurder (een hydraulische probleem in de overdrive) worden. Alles is te repareren.

Een automaat past er ook achter, maar ws. niet op zijn kant (ik weet wel bijna zeker van niet) en dan zit je min of meer vast aan het originele kopp. huis en de origineel op de 140 serie geleverde drietraps BW35.

De originele M40 (vier versn.) is ruim voorradig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Persoonlijk denk ik dattie gewoon kapot is.
Groeten van Frans
Antwoord
#4
Is dit een Petrol green 145 waar tot 2 jr geleden een injektieblok in heeft gelegen of is het gewoon nog een 145 E?
Zo'n volvo ken ik met een koppelingshuis met 240 bak. Wink

Ik hoor wel,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
ok, tof marc1970!
het is een aangepast koppelingshuis, waardoor de huidige 240-bak wel horizontaal ligt.
het niveau lijkt in orde..wsl hydraulisch probleem idd!
weet je iemand met goede bak?
alvast bedankt.

skidje, tis niet die jij bedoelt denk ik, dees is wit en heeft nog originele motor.

v700r, kundige diagnose (Y) thanks!!
Antwoord
#6
Slipt ie in "4"of gaat ie echt uit de OD?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
nee hij slipt niet. slechts bij gas los schakelt ie in overdrive, en zie/voel ik de toeren zakken,.
zodra ik weer gas bijgeef, springt ie direkt terug in 4.
indicatie lampje blijft wel in "OD" staan.
dus...
Antwoord
#8
Vreemd verschjnsel.
Ik kan geen verband zien tussen het een en het ander...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
Het ding heeft hydraulische druk nodig om ingeschakeld te blijven, ca. 30 bar. Door interne lekkage (een one-way valve, 2 zuigers met O ringen, een solenoide met O ringen) gaat druk verloren, of de oliepomp is kapot, of misschien staat de olie te laag of is ÃÂÃÂn van de interne filters hopeloos verstopt.

Die solenoide kan je eruit draaien en schoonmaken, de olie bijvullen, filters schoonmaken etc, daarna wordt het wat ingewikkelder, als je zin hebt kan je onderstaande handleiding eens doorlezen:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
precies,
als ik nl. achter een vrachtwagen blijf slipstreamen, kan ik er een beetje mee spelen en blijft ie zowaar even doortrekken in de OD.
en inderdaad, hoe hoger de rpm, hoe beter en sneller de OD inschakeld. dit zou dus duiden op een druk-probleem, temeer er in hogere rpm uiteraard meer druk word opgebouwd.

bedankt voor die vette url,
hij gaat morgen avond op de brug
c-ya!
sjem
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.758 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Gele 242 in Zeeland. Hulp gezocht voor de laatste 5% EduardW 36 19.937 23 January 2020, 12:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Stel me even voor Graad 4 4.166 23 August 2018, 22:47
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Bas en 240 1987 stellen zich voor bas1 2 3.321 23 June 2017, 14:46
Laatste bericht: Marc1970
  Voor mijn vrouw yellowsub 0 2.285 3 September 2016, 10:06
Laatste bericht: yellowsub
  Dilemma: XC70 2.5T vervangen voor? Bas22 8 6.318 4 June 2016, 09:20
Laatste bericht: edwin
  ATE hoofdremcilinder voor 240 uit 1992 André1992 2 3.553 24 September 2015, 15:04
Laatste bericht: Rob
  MIkus stelt zich voor 1982 240 glt mikus 32 24.836 2 August 2015, 16:58
Laatste bericht: mikus
  Ik stel me even voor ----- Volvo 240 Estate Depechetoi 27 16.233 15 April 2014, 22:24
Laatste bericht: Bassen
  PRV Paull stelt zich voor op het Volvolvo forum PRV Paull 7 6.667 1 April 2014, 17:10
Laatste bericht: PRV Paull

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)