Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help!!! Ik begrijp er niets meer van
Citaat:Het zoeken werk nog niet echt optimaal.

Klopt, af en toe zuigt de zoek-functie maar je moet even weten hoe het werkt.
Rechts bovenin zie je een vergrootglas; klik daar op en vul NIETS is in de zoekbalk.
Nu kom je op een nieuw scherm met uitgebreide zoekopties.
Hier werkt het zoeken wel beter.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Hartelijk dank voor de tips.

Ik ben vanmiddag naar een (andere) garage geweest. En alsof de duvel er mee speelt. Geen enkel probleem!!!
(Als je naar de tandarts gaat is je kiespijn ook altijd weg)

De monteur heeft de foutcodes uitgelezen en de code 231 kwam op. Dit schijnt te zijn dat de lambda sonde foute waardes afgeeft.
Is het probleem nu opgelost met een nieuwe lambda sonde? Of kan het probleem ook nog ergens anders zitten?
En..... er werd mij aangeraden om een standaard (niet Volvo) lambda sonde te monteren. Goedkoper en het maakt niet uit. (zeggen ze)

Komt dit verhaal bekend voor?

Groet,
Marten
Antwoord
Nee, maar 2-3-1 betekent dat het systeem niet meer kan compenseren voor te rijk of te arm mengsel op deellast, de lambdasensor is degene die dat meet en is ws. niet kapot. Code 2-1-2 zou wel betekenen dat de ECU geen chocola van het lambdasignaal kan maken (maar die heb je niet).

De foutcode is dus voor te rijk óf te arm, daar heb je eigenlijk niks aan. Bekijk je bougie eens (lange bougie-dopsleutel is gewenst), roetzwart is te rijk. Of hoeveel rijdt je 240 op een liter, 8 km is te weinig, dan rijdt-ie te rijk.

Te arm is luchtlekken langs pakkingen of slangen (los, lek), kan je soms horen sissen als je stuk slang als 'stetoscoop' gebruikt.

I.t.t. garages begin ik liever met de goedkope opties.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
OK, goed verhaal om mee aan te komen bij deze garagehouder.
In ieder geval heb ik de deal dat als een nieuwe lambda sonde geen soelaas biedt (en dat is zo begrijp ik uit jouw berhaal aangaande de foutcode) dat dan de oude lambda sonde teruggaat: geen kosten.

Ik neem in ieder geval je verhaal mee.

Groet,
Marten
Antwoord
Te arm kan ook te lage brandstofdruk zijn, op zich was het filter vervangen een goed idee maar er zijn nog meer componenten. Van de pomp in de tank (afslaan bij bijna lege tank), gare hoofdpomp tot de drukregelaar en de injectoren, allerlei mechanische oorzaken tellen nog mee.

Deze garage klinkt ineens een stuk sympatieker moet ik zeggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Inlaatslang misschien lekgeschuurd tegen het binnenscherm? (Schijnt vaker voor te komen)
Kan ook leiden tot 2-3-1.
Antwoord
Klinkt in mijn oren als een defecte benzinedrukregelaar.

Afslaan bij lagere snelheden, files, voor rotondes... die klacht heb ik ook eens gehad met mijn Volvo uit 1992!

Hetzelfde verhaal: de monteurs van de Volvogarage waren allemaal van de nieuwe generatie en begonnen gelijk de computer te verdenken, terwijl die dingen zowat noooit stuk gaan. Lambda vervangen, luchtmassameter, injectoren gereinigd... maar niets hielp. De Volvo daar weggehaald en naar een kleine particuliere garage waarvan de oudere monteur in zijn tijd ook een Volvorijder bleek geweest te zijn. Die vond het probleem gelijk: een klein mechanisch dingetje: benzinedrukregelaar. Werkt met een membraam, binnenin, dat gescheurd bleek te zijn.

Lees dit verhaal maar eens en kijk of je je erin herkend:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3043.0
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Citaat:Klinkt in mijn oren als een defecte benzinedrukregelaar.

Simpel zelf te checken en nog simpeler zelf te vervangen.

Check: Topic: Kleine beurt, punt: 13) BRANDSTOFDRUKREGELAAR
Antwoord
@ rubicon

Ik heb je verhaal gelezen en het komt me zeker wel bekend voor. Het zou best eens kunnen dat ik hiermee een aanknopingpunt heb!!
Ook zeker je opmerking dat het soms gewoon goed gaat. Dat heb ik dus vandaag!! De hele dag probleemloos gereden. Gek word je daarvan!! Ik zit de hele tijd te wachten tot het weer mis is.

@ Rob

Inderdaad moet dit niet zo'n moeilijke actie zijn. Morgen maar eens naar de onderdelen-man.

Ik houd jullie op de hoogte!!!
Dag,
Marten
Antwoord
Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies opgevolgd en ben eens gaan "snuffelen" aan de brandstofdrukregelaar. Het lijkt me inderdaad dat hier een luchtje aan zit.
Dus..... naar de onderdelen-man. Deze had zo'n brandstofdrukregelaar niet op voorraad maar goed, alles is te bestellen.
Tevens kreeg ik het telefoonnummer van een monteur annex volvofiel hier in de buurt. Een telefoontje met daarin de problemen genoemd en deze meneer noemde meteen de brandstofdrukregelaar of eventueel de luchtmassameter.
Enfin.... ik kan vanavond even langskomen!! Goed nieuws!

Wordt vervolgd.
Dag
Marten

p.s. De auto rijdt nog steeds goed nu..... (zie de titel van dit verhaal: Ik begrijp er niets meer van)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS werkt niet meer na motorwissel - OPGELOST - Boet 8 443 22 December 2025, 17:57
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 302 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.651 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.548 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.968 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 8.317 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 90.840 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL
  Ruitenwissers doen het niet meer Bostel 2 3.434 6 September 2018, 21:18
Laatste bericht: Bostel
  Raam bijrijderskant 240 wil niet meer omhoog rickkarg 2 2.946 28 July 2018, 00:36
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Afstandsbiedening werkt niet meer - c30 2.0d 2007 Pizza)guy 1 3.582 29 January 2018, 07:53
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)