Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help!!! Ik begrijp er niets meer van
Hallo Allemaal,

Even voorstellen: ik ben Marten en sinds een half jaar de zeer tevreden bezitter van een Volvo 240 Polar stationcar.

Maar........... problemen.
Onder het rijden hapert de motor wel eens en slaat af wanneer ik bij een kruising of zo moet stoppen. in deze status houdt de auto ook wel eens in als ik gas geef.
Ik heb de indruk dat het ergens in het elektrisch systeem zit (de computer of zo?) want het kan zo maar dat als ik opnieuw gestart heb het probleem zich een tijdje niet voor doet.
In ieder geval gaat in geval van het probleem (afslaan) altijd eerst het lambda sonde lampje branden.

Bij de garage is inmiddels het benzinefilter vervangen (was erg vuil) en is er een nieuwe set bougiekabels op gezet. (Geen soelaas geboden)

Mijn vraag. Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Is dit een bekend probleem?
Wat zou in dat geval de oplossing kunnen zijn?

In Juni vertrek ik voor een paar maanden naar Spanje en ik zou graag willen dat mijn auto dan goed rijdt.
Ik ben erg tevreden met deze Volvo, behalve dit probleem.

Groet,
Marten
Antwoord
juist voor dit soort zoekplaatjes heb ik eens een schakelingetje gebouwd en beschreven;

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2915.0

het is universeel , verdenk je je bobine dan test je die gewoon of juist je brandstofpomp of je computervoeding etc. etc.
en als je d'r niets van snapt kan je garagehouder er misschien wel wat mee.
eenvoud is het kenmerk van het ware.............

je voorkomt in ieder geval dat er eindeloos onderdelen worden vervangen (en betaald) die het misschien ??? wel kunnen zijn.

meten is weten......

succes
Antwoord
inderdaad! wat voor blok???

lambda lampje.... mengsel niet goed? daar is toch een lambda sonde voor?

bekende vragen: alle slangen al GOED bekeken, dat je geen lucht lek hebt?

maar vertel eerst het motortype maar eens
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Een 240 Polar heeft altijd en immer een B2X0F.

Wat nog wel interessant is is of-ie op LPG of benzine rijdt/hapert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik kijk even in mijn papieren.
Het enige wat ik kan vinden is:

Type: 240 polar U9 (1992)
het is een 4 cylinder benzine motor.

is dit voldoende?
Antwoord
Afslaan onder het rijden is niet bepaald makkelijk te duiden met elektronische injectie, dat het lambda dingetje aangaat zegt weinig behalve dat er of te veel of te weinig lucht en/of onverbrande brandstof langskomt. Elektrieke schakelingen en combinaties kunnen het tijdelijk opgeven en twee tellen later weer prima werken.
- bedrading vliegwielsensor, achterop motorblok, duwtje ertegen en hij gaat weer.
- brandstofrelais bij voeten van bijrijder, zelfde.
- 25A zwevende zekering , bij de accu.
- massadraad voor injectoren, kleppendeksel naar schutbord.
Antwoord
Het kan natuurlijk veel oorzaken hebben maar ik heb eens precies hetzelfde gehad.
Afslaan bij kruispunten en spoorwegovergangen. Soms ook in bochten en rotondes.

Vrijwel altijd direct na het afslaan en het in de berm sturen ook weer direct te starten en verder rijden.

Na lang zoeken met de multimeter op de ecu kwam ik er uiteindelijk achter dat er een breuk zat in de kabel van de vliegwielsensor.

Als deze sensor geen draaiing van het vliegwiel meet sluit de ecu de brandstoftoevoer af. Afslaan dus en na stoppen gewoon weer te starten.

Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Hartelijk dank voor de antwoorden tot dusver.
Zoals jullie waarschijnlijk wel doorhebben ben ik geen techneut.
Ik maak een print van jullie reacties en neem dit mee naar de monteur.

Wat me wel opviel........
Soms rijdt ik zonder problemen. Als het nu weer begint op te treden dan stop ik. Start opnieuw en dan is er een kans dat de problemen weer (tijdelijk) over zijn.
Als (oud) ICT man denk ik dan meteen aan het rebooten van een computer. (Zit er een Microsoft besturingssyteem in de volvo computer?)

Meer kan ik zelf echt niet bedenken.
Hartelijk dank nogmaals
Marten
Antwoord
marten240 schreef:Als (oud) ICT man denk ik dan meteen aan het rebooten van een computer. (Zit er een Microsoft besturingssyteem in de volvo computer?)

[Afbeelding: Knipsela.jpg]
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Whoehaa! The Blue Screen of Death!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS werkt niet meer na motorwissel - OPGELOST - Boet 8 442 22 December 2025, 17:57
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 299 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.642 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.534 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.968 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 8.317 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 90.730 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL
  Ruitenwissers doen het niet meer Bostel 2 3.427 6 September 2018, 21:18
Laatste bericht: Bostel
  Raam bijrijderskant 240 wil niet meer omhoog rickkarg 2 2.943 28 July 2018, 00:36
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Afstandsbiedening werkt niet meer - c30 2.0d 2007 Pizza)guy 1 3.580 29 January 2018, 07:53
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)