Hij is er! De
Volvo 242 DL is vandaag opgehaald en naar zijn nieuwe thuis gereden ;D ;D ;D
Wat:
Volvo 242 DL, voor het eerst op kenteken gezet op 07/03/1979
B19A, M45
83.630 km op de teller
Van eerste eigenaar (oudere man uit Beveren-Waas) 8)
Alle oorspronkelijke papieren en boekjes, w.o. keurig ingevuld onderhoudsboekje ;D
Bij aankomst meteen gecheckt hoe de staat van de bumperrand onder het rubber was. Toen ik de eerste maal ging kijken, zag ik een plekje ter hoogte van een achterlicht, maar ik had nagelaten dat beter te bekijken. En ja hoor: die rand is zowat helemaal weggeroest :-\ :'( Ik dacht dat ik de kritieke puntjes bij de 240 wel kende, maar ik ben er dus duidelijk Ã
Ã
n (hopelijk maar Ã
Ã
n) vergeten. Die fout maak ik alleszins geen tweede keer. :

Maar goed, ik had me al voorbereid op het ergste en geen haar aan m'n hoofd die er aan gedacht had om de kar te laten staan ;D Bij aankomst in Gent meteen de auto (definitief) verzekerd en nummerplaten aangevraagd. Hij is ingeschreven als 'classic': iets tussen 'oldtimer' en 'dagelijks' in: krijgt dan 'dagelijkse' platen en je mag rijden zonder de oldtimerbeperkingen, maar wel alleen voor privÃ
(dus geen woon-werkverkeer) en op voorwaarde dat er al een andere wagen is ingeschreven voor dagelijks gebruik.
Verkoper heeft zoals afgesproken een tweedehandskeuring en Carpass geregeld. Carpass kan je vergelijken met de Nationale AutoPas en registreert de kilometerstanden van de auto. Hoewel de auto zonder problemen door de keuring is gekomen (zoals ie al elk jaar gedaan heeft), waren er toch een paar aandachtspunten:
- banden: verouderd. Had ik al gezien; rechtsvoor heeft rondom een slijtageplek aan de buitenkant. Bovendien wijkt de auto een beetje naar rechts af als je 't stuur loslaat. Uitlijning/camber dus maar even controleren.
- zowel groot- als dimlichten moeten bijgeregeld worden
- lekt koelvloeistof? Vreemd, niet eerder gezien. Inderdaad: sporen van koelvloeistof rondom het expansievat. Toen ik de dop er af draaide, bleek dat (in de tussentijd) bijgevuld tot bovenaan de rand! :

Lijkt me dat door de druk het daardoor ook beginnen lekken is langs de dop, maar dat ga ik in de gaten houden.
- zweet transmissieolie - ga ik laten nakijken door garage
Verderrr:
- blok is wat vettig en lekt volgens mij wat olie. Kon (nog) niet goed zien van waar dat afkomstig is. Laat ik meenemen wanneer ie voor een grote beurt de garage in gaat.
- motor draait beetje stokkerig in zijn stationair, maar eens laten afstellen. Carburator ook maar eens bekijken.
- en dat bumperrandje, tja :-\ Zo snel mogelijk in de fertan zetten (moet ik dan nog wel bestellen, heb alleen maar 'loctite' liggen) en toch maar eens laten bekijken door een carrossier.
De rit naar huis is in ieder geval geweldig verlopen. Rijdt en schakelt echt als een tierelier! ;D ;D De zetels zijn nog zo strak alsof ze nieuw zijn, ik veerde bijna tegen 't plafond ;D Wel even wennen aan gebrek aan stuurbekrachtiging, maar gelukkig heb ik goede armspieren 8) Het ontbreken van een rechterzijspiegel vond ik dan wel weer hinderlijk. Moet toch echt wel eentje op, binnenkort! Gedegradeerd zijn tot maar vier versnellingen stoorde me ook niet. Wel radio inzetten tegen ik lange snelwegritten moet doen. ;D
Geeft echt een super gevoel, in zo'n prachtige oude dame rondkarren. Heerlijk om alle die hoofden te zien draaien. Kwamen zelfs een paar wildvreemde mensen een praatje met me over de auto slaan. Ik kreeg ook verdacht meer voorrang dan voorheen ;D
Morgen ga ik foto's maken!