Topics: 52
Zojuist op de snelweg had ik het volgende: het ABS-lampje ging knipperen, de radio ging uit/aan/uit, de benzinemeter zakte en de motor haperde, alsof hij vermogen verloor, weer terug vond, verloor, enzovoort. Na ongeveer een kilometer was alles weer normaal.
Mijn vrouw heeft de afgelopen twee weken twee keer hetzelfde ervaren, de eerste keer in de bebouwde kom met airco, stoelverwarming, achterruitverwarming en dergelijke aan, de tweede keer op de snelweg met al die eerder genoemde dingen uit. De eerste keer wilde hij ook vlak erna niet starten, alsof de accu leeg was, de volgende ochtend startte hij weer normaal.
Maandag gaat de auto naar de garage, maar de garagehouder had vooralsnog geen idee, behalve dat hij iets van 'massaprobleem' mompelde maar dat had hij bij voorgaande klachten al opgelost. Heeft iemand hier toevallig een specifiekere aanwijzing?
Het gaat voor de volledigheid om een 240 estate van '92 met een B200F. Wat ik wel constateerde is dat de kunststof klem om de - recent vernieuwde - accu vast te zetten niet op zijn plaats zat. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit dergelijke problemen veroorzaakt, maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
Alvast bedankt!
Topics: 38
Sjeesus
Geestschrijver, dat is toch maar niks. Alleen ik zou het ook niet weten, ben wel zeer benieuwd, maar niemand schijnt iets te kunnen zeggen over je euvel.
Ikzelf zou toch alle kabels eens bekijken van de aarde. Misschien die van de accu naar het motorblok? Daar schijnt ook een aarde aan te liggen en die hadden ze bij mij ook eens niet goed vast gezet. Van alles werkte zo af en toe, met name de controlelampjes deden raar.
O ja, en wat de ABS betreft, een regelunit zit onder de passagiersstoel. Zit daar misschien iets los?
Wel erg hÃÂ, zit je daar meer dan een halve dag op te wachten!
Alle forumgangers met technisch gezag, help deze 240 maloot eens efkes goed verder, doen jullie bij mij ook steeds!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Topics: 135
Ik zou denken aan slechte bedrading aan de dynamo (zelf te inspecteren)...problemen met de dynamo bijvoorbeeld de riem die niet strak is waardoor het ding niet laadt en eventueel piept...Verder bijvoorbeeld de massa controleren aan je startmotor en aan je cilinderkop naar je schutbord toe. Dat soort dingen. Zoektocht waarbij je moet gaan afstrepen.
Handig daarbij is een Haynes. Kost je de kop niet en geeft je meer inzicht in je auto.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 82
Bij de pluspool van de accu zitten twee rode draden, een dikke naar de startmotor en een dunnere naar de rest van de auto (ook naar het contactslot en het startrelais, dus lijkt op lege accu). De klem vd plus kan te los zitten, of de draad beschadigd.
De klem verhinderd alleen het heen weer schuiven vd accu maar als de accu niet erg vast staat, kan een slechte verbinding net even verbroken raken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
inderdaad, check de acuu...koop een voltmeter bij de Gamma voor ââ¬9,95 en meet m door.
Ruud, dank voor deze opzwepende woorden!
De accu is twee maanden oud en twee maanden geleden is ook de dynamo gereviseerd. Misschien iets niet goed vastgezet ofzo? Is wel vaker gebeurd. Ik heb Lilian wel horen klagen over gepiep, misschien was dat wel de riem waar jij het over hebt, Saint. Mij is het niet opgevallen, maar de laatste weken heeft zij vaker in de Volvo gereden dan ik.
De klemmen van de accu zitten vast, daar heb ik naar gekeken. Ik zal kijken of ik iets aan die draden kan zien.
Ja, zo'n voltmeter moet ik inderdaad een keer kopen, maar maandagochend gaat de auto naar de garage dus voor die tijd zal ik er geen hebben. En hoewel ik niet van plan ben om zelf te gaan sleutelen - daar heb ik veel te weinig geduld voor - is zo'n werkplaatshandboek misschien ook wel handig om te hebben, om dingen na te lopen.
Heren, bedankt voor de tips tot nu toe, ik hou jullie op de hoogte.
Topics: 22
Als je morgenochtend even langs rijdt hebben we dat zo gemeten. 8)
14.00 staan er weer een stel urgen voor de deur, dus graag daarvoor. ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Gerard, bedankt voor het aanbod! Ik weet niet of ik het red, morgenochtend, reken er niet op, maar wellicht zie je me verschijnen.
kijk, hulp snelt van alle kanten!
Ehm..check ook je zekeringen ALLEMAAL! Haal ze eruit, buig de klemmetjes ff goed, check de klemmetjes op corrosie. En doe ze weer terug als ze goed zijn. Bij twijfel: VERVANGEN!!! (kosten geen reet!)
Topics: 78
Citaat:koop een voltmeter bij de Gamma voor ââ¬9,95 en meet m door.
Lache ....
Duw een leek een multimeter in z'n handen en ga op veilige afstand staan kijken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
|