halllooo allemaal
idd druk druk druk
mijn comp. draait als een volvo (zal alleen niet zoveel km. maken als een volvo denk ik) :lol: :lol: :lol:
ff heel druk gehad voor zandvoort en op het werk
maar goed , de speeldag van kaasie is geweest en voorlopig de 242 weer in de hoek.
na 3 auto's op de baan te hebben gezet is mama van het spul weer aan de beurt.
beetje op de achtergrond geraakt snapje.
maar nu maar ff paaien en wat klusjes in en om het huis doen om de vrede te bewaren. :lol: :lol: :lol:
de vraag was wat is het verschil tussen b23 en b230
de krukas
krukas lagers
drijfstangen.
zuigers?
oliepomp
carterpan
opbouw distributie.
latere 240 modellen met een ander type dis.butie snaar.
cil.kop
ontsteking achter in de cil.kop (740/940)
laatste 240 serie heeft daar een dekseltje in (dus geen ontsteking achterin de kop)
alle cil.koppen zijn uitwisselbaar en hebben allemaal dezelfde klepdiameter.
!!!!! let op !!!!! de motoren met mech.inj.(k-jetronic) hebben boringen naar de inlaat kanalen toe , degene met carb. of elektrische inj. hebben die boringen niet , terwijl de nummers op de zij van de kop (bijv.1000405) hetzelfde aan geven.
voor tuning de 1000405 en 1000531 gebruiken.
voor turbo degene nemen met de kleine koelkanalen , dit om het meeste vlees van de koppakking te krijgen "tussen verbrandingkamer en koelkanalen in de kop.
voor turbo gebruik andere uitlaatkleppen gebruiken (met vulling voor xtra koeling van de klep).
er zijn b23e en b230e met mech.inj. (k-jetronic) geweest.
er zijn b230 motorblokken met 2 type krukassen.
het eerste type heeft de axiaal lagers in het midden , deze word afgeraden bij de tuners .
absoluut niet sterk.
later zijn ze gekomen met de axiaal lager aan vliegwielzijde , dit zijn de goeie.
maar de sterkste zijn de oude types want deze hebben bredere lagers.
de b234 dus de b230e met 16v kop heeft een totaal andere onderblok.
deze heeft balans-assen op de zij van het motorblok gebouwd
maar de kop is wel op elk type onderblok toepasbaar
en er zijn idd heron motors
b230k met de 1000631 kop.
van de k is nix van uit te wisselen.
deze motor is verkeerd om , vlakke kop / diepe zuigers.
dus ook niet te gebruiken met een andere kop.
ik heb zo'n motor staan die zal ik volgend jaar eens uit elkaar halen.
dan weet ik waar ik over praat.
zo eerst maar eens
kan je ff vooruit :wink:
hey gerben
ik wil die b23e wel overnemen als hij bij jou in de weg staat 8)